G I N Startet 27.Juli.2013 Del på Facebook Startet 27.Juli.2013 Vannpumpa røyk i dag, er det mulig å få tak i repsats eller ny pumpe til denne ? Eller bør eg vurdere å sette inn ei elektrisk sirkulasjonspumpe ? Sitér dette innlegget Link to post
G I N Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Hei.. Venter spent på svar, det er sikkert noen som har hatt samme problem... Geir Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Orginaldeler kan muligens en VP-forhandler levere. Uorginalt/alternative deler finnes neppe. Bygge om til elektrisk pumpe fra Martec bør være en veldig kurant og billig løsning. VP-pumpa er garantert veldig kostbar. Du får kanskje noen utfordringer med å anslutte slanger pga. VP's idiotiske løsning med rør og O-ringer. Redigert 29.Juli.2013 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Problemet med elektrisk pumpe er vel bare at hvis den mister strømmen, går motoren videre uten at du merker det før den blir varm. En fastmotert sirkulasjonspumpe følger motoren. Går motoren rundt, går pumpa rundt. Vet ikke om det passer deg, men en alternativ løsning jeg har sett, er sirkulasjonspumpe med reimdrift, vet ikke hvor vanlig dette er, men... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
G I N Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 I følge lokal Volvo Penta forhandler er pumpe og repsats utgått som del... Kan ei elektrisk pumpe som gir 15 liter pr minutt være stor nok ? Denne vil jo gi samme volum uansett turtall, den originale var drivet av reim fra svinghjulet. Noen som har erfaring med dette ? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Les mer på denne tråden (som igjen har en link til en annen tråd). Er pumpa reimdrvet eller dobbel sammen med sjøvannspumpa? Jeg trodde knapt at Volvo sluttet å produsere reservedeler til slikt, det er jo rene gullgruva... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Du må nok ha ei pumpe som leverer 30 liter/minutt. Denne får du fra Martec. Vedr. slangeanslutninger så har jeg en løsning også der, men så sjekke litt rundt før jeg presenterer denne. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 På md17 i min forrige båt satt sirkulasjonspumpa bå høyre side, og var en elektrisk johnsonpumpe Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
G I N Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Du må nok ha ei pumpe som leverer 30 liter/minutt. Denne får du fra Martec. Vedr. slangeanslutninger så har jeg en løsning også der, men så sjekke litt rundt før jeg presenterer denne. Det er forskjellige meininger om størrelse på pumpe. Hvis kjølevannsvolum er 5 l så vil alt kjølevann sirkulere 3 ganger pr minutt. Er nok i minste laget, kanskje ? Eller skal kanskje bruke "litt tid" for å kunne avgi varme i varneveksleren ? Er absolutt intr. i løsning på slangeansluttninger og anbefaling om pumpe ønskes... Geir Har hatt kontakt med Martec, blir anbefalt ei pumpe som gir 26 l pr minutt.. så da er det bare å bestille. Men eg venter litt på løsningen til TMe på slangeanslutninger før bestilling .... Geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.