Jump to content

Motorhavari vp 140A, Trenger råd.


mrtiger

Recommended Posts

Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt på vei.

 

Vi var ute og kjørte en tur med båten i går, jeg merket at ladelampen begynte å lyse. Når jeg oppdaget dette snudde vi nesa rett hjem igjen, vi hadde ikke kommet så langt. Så begynte det å ryke fra motoren så jeg stoppet motoren og kastet anker. Vi hadde 4 barn i båten og tre voksne, så det var jo litt skummet med røyk, med det viste seg senere at det var motoren som kokte, altså ikke noen brann:) Jeg fikk unger og voksne over i en annen båt som kjørte dem til hytta. Så kom maddamen og tauet meg tilbake til hytta.

Men, nå lurer jeg på hva som gikk galt. Det som førte til at motoren kokte var at motoren ble for var og det er ikke så rart siden vifteremen hadde falt av. Den koppen som holder remen på plass var røyket rett av. see bilde

bilde

Denne saken sitter på en eller annen pumpe som sirkulerer vannet rundt i motoren, det var derfor den begynte å koke...motoren fikk ikke kjølig. Er det impelleren som sitter der? se bilde

bilde

Nå jeg prøver å snurre den rundt går den veldig lett rundt, skal den gjøre dette?

Hvordan er det å bytte denne og kan det gjøres når båten er på vannet?

Den remskive-koppen må jo byttes siden den er sprekt, men hva med den pumpa...

Håper noen kan hjelpe mef litt her.

 

Legger ved noen bilder til.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post

Det sitter en impeller i sikrulasjonspumpen, men den har nok ikke gått i stykker selv om motoren kokte.

Hvordan det har gått med diverse andre ting, slik som toppakninger osv. er vel usikkert, men jeg ville nok forsøkt å bytte reimhjulet og satt på en ny reim, og så starte opp under nøye oppsyn for å se om alt er som det skal være.

Normalt koker kjølevesken først dersom det ikke er sirkulasjon, så dersom motoren ble stoppet i tide kan det ha gått bra, men det er umulig å svare på, og du må nesten bare prøve.

Link to post

Trur nok at motoren klarte seg, startet den opp i noen sekunder når den var kald igjen og det var ingen rare lyder eller lekasjer. tok en komptest og alle sylindrene var fine.

Jeg synnes at sirkulasjonpumpen går litt lett rundt, skulle jo tru at det var noe motstand. Tenkte også at impelleren eller noe annet i pumpen låste seg slik at det sto stille slik at den koppen ble som den ble...men da ville den kanskje ha sluret på reimen istedenfor.

Link to post

ja du kan demontere denne på vannet bare å stenge sjøvannsinntaket først ...skru i vei ingen fare...
Impeller sitter vel i den pumpen litt lenger til høyre i bildet ....den som er røket er fersvannspumpen for motoren
Obs! husk å fylle frostveske etter montering igjen :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Rart vist det ikke er sjøvannsintak i bunnen en plass den må jo få inn sjøvannet fra en plass ,,sikkert i andre enden av moteren i bunnen en plass
Er det drev på denne ? så kommer vannet inn derfra så ikke sikkert det er kran da men uansett dette er fersvannsiden så gjør ikke noe om evt.sjøvann kommer inn er jo et annet system det

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Mange mindre båter har ikke kran til sjøvannsinntaket, men det er heller ikke nødvendig ettersom vanninntaket på drevet har et rør på innsiden av transomfestet som går opp over vannlinjen før slangen kobles på, og derfor kan slangen til sjøvannsinntaket helt fint taes av på motoren uten at det kommer vann inn.

 

Nå er det som emmis sier ikke pumpen til sjøvann som er problemet, det er sirkulasjonspumpen, og denne er det bare å ta av, det eneste vannet som kommer ut der er noe av det som er i motoren.

Link to post

Husk at dette er en gammel dame, og gamle damer liker ike å bli tuklet med med mindre det er behov :-)

Monter ny reimskive og start opp (som nevnt i inllegg #2) mens du har luka oppe og følger med. Stopp motoren etter noen minutter (1-3) og se etter vann i motoroljen (da blir den grå). Hvis den ikke er grå, og komp er som du sier god har nok dette gått bra. Et moment som tilsier at det kan gå bra er at temperaturen i hele maskinen, blokk og topp, har vært nogenlunde lik og at temperatursenkningen har skjedd langsomt siden sirkulasjonspumpen ikke har gått.

 

Sirkulasjonspumpen på ferskvannssiden er av metall så den har sikkert ikke tatt skade. Impeller har bare fortsatt å pumpe sjøvann som om ingenting hade skjedd. Sjøvann inn, gjnnom varmeveksler og presset det ut på normal måte gjennom eksosen. Det har ikke vært noe varme å transportere bort siden varmeveksleren ikke har "varmevekslet", dette siden sirkulasjonspumpen på ferskvannsiden ikke har gått..

 

"If it ain't broken, don't fix it" :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Ikke nødvendig og ta ut denne pumpa. Dette er som sagt en sirkulasjonspumpe. (Vannpumpe som det kalles når det er bilmotor). Denne skal gå lett rundt. Pumpehjulet (skovlene) er av støpegods, så denne blir ikke ødelagt med mindre lagrene er skikkelig kaputt. Disse motorene tåler godt og "koke". På med nytt reimhjul, gjerne med locktite på skruene, ny reim, og kjør den etter oppskrift over. Følg med på vann og olje fremover for sikkerhets skyld.

Link to post

jepp, får se i morgen når jeg har fått montert den på igjen.

Er litt redd for at var pumpen som skar seg slik at den sto bom fast og ar det er grunnet til at reimskiva har blitt slik. Men, da er det kanskje litt rart at sirkulasjonspumpen går lett igjen. Eller at det har kommet noe dritt inn i pumpa slik at skovelen inne i pumpa har stoppet...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...