mrtiger Startet 27.Juli.2013 Del på Facebook Startet 27.Juli.2013 (redigert) Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt på vei. Vi var ute og kjørte en tur med båten i går, jeg merket at ladelampen begynte å lyse. Når jeg oppdaget dette snudde vi nesa rett hjem igjen, vi hadde ikke kommet så langt. Så begynte det å ryke fra motoren så jeg stoppet motoren og kastet anker. Vi hadde 4 barn i båten og tre voksne, så det var jo litt skummet med røyk, med det viste seg senere at det var motoren som kokte, altså ikke noen brann:) Jeg fikk unger og voksne over i en annen båt som kjørte dem til hytta. Så kom maddamen og tauet meg tilbake til hytta. Men, nå lurer jeg på hva som gikk galt. Det som førte til at motoren kokte var at motoren ble for var og det er ikke så rart siden vifteremen hadde falt av. Den koppen som holder remen på plass var røyket rett av. see bilde Denne saken sitter på en eller annen pumpe som sirkulerer vannet rundt i motoren, det var derfor den begynte å koke...motoren fikk ikke kjølig. Er det impelleren som sitter der? se bilde Nå jeg prøver å snurre den rundt går den veldig lett rundt, skal den gjøre dette? Hvordan er det å bytte denne og kan det gjøres når båten er på vannet? Den remskive-koppen må jo byttes siden den er sprekt, men hva med den pumpa... Håper noen kan hjelpe mef litt her. Legger ved noen bilder til. Redigert 27.Juli.2013 av mrtiger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Det sitter en impeller i sikrulasjonspumpen, men den har nok ikke gått i stykker selv om motoren kokte. Hvordan det har gått med diverse andre ting, slik som toppakninger osv. er vel usikkert, men jeg ville nok forsøkt å bytte reimhjulet og satt på en ny reim, og så starte opp under nøye oppsyn for å se om alt er som det skal være. Normalt koker kjølevesken først dersom det ikke er sirkulasjon, så dersom motoren ble stoppet i tide kan det ha gått bra, men det er umulig å svare på, og du må nesten bare prøve. Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Trur nok at motoren klarte seg, startet den opp i noen sekunder når den var kald igjen og det var ingen rare lyder eller lekasjer. tok en komptest og alle sylindrene var fine. Jeg synnes at sirkulasjonpumpen går litt lett rundt, skulle jo tru at det var noe motstand. Tenkte også at impelleren eller noe annet i pumpen låste seg slik at det sto stille slik at den koppen ble som den ble...men da ville den kanskje ha sluret på reimen istedenfor. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Hvis du er usikker kan du vel ta av pumpen og se hvordan det ser ut for å være sikker, det kan selvfølgelig være akselen eller noe slikt som er røket! Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 joda, men da lurer jeg på om jeg kan gjøre dette når båten ligger på vannet:) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 (redigert) ja du kan demontere denne på vannet bare å stenge sjøvannsinntaket først ...skru i vei ingen fare...Impeller sitter vel i den pumpen litt lenger til høyre i bildet ....den som er røket er fersvannspumpen for motorenObs! husk å fylle frostveske etter montering igjen Redigert 27.Juli.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
mrtiger Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 (redigert) Takker for svar. Kan ikke se at jeg har noen stoppekran for sjøvannsinntaket. Går et rør fra drev til den pumpen du ser på høyre i bildet og videre opp i sjøvannstanken. Redigert 27.Juli.2013 av mrtiger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 At reimhjul sprekker i navet er jo ikke helt ukjent, Vannpumpen skal gå lett rundt. Få tak i nytt reimhjul, sjekk at det ikke er sprekker mellom bolthullene. Monter sammen og start opp motoren, sjekk temp og vann Normalt tar ikke motoren skade hvis det slik du sier at du stoppet den kvikt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 (redigert) Rart vist det ikke er sjøvannsintak i bunnen en plass den må jo få inn sjøvannet fra en plass ,,sikkert i andre enden av moteren i bunnen en plassEr det drev på denne ? så kommer vannet inn derfra så ikke sikkert det er kran da men uansett dette er fersvannsiden så gjør ikke noe om evt.sjøvann kommer inn er jo et annet system det Redigert 27.Juli.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
emmis Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Det er jo ferskvannspumpa det er snakk om her (sirkulasjonspumpa) den har ingenting med sjøvannsinntaket å gjøre.Bare å demontere. ville vel først montert en reimskive(får du hos bilopphuggeren for noen få kroner volvo b 19-b21eller b23)Kan jo se ut som den gamle har løsnet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Mange mindre båter har ikke kran til sjøvannsinntaket, men det er heller ikke nødvendig ettersom vanninntaket på drevet har et rør på innsiden av transomfestet som går opp over vannlinjen før slangen kobles på, og derfor kan slangen til sjøvannsinntaket helt fint taes av på motoren uten at det kommer vann inn. Nå er det som emmis sier ikke pumpen til sjøvann som er problemet, det er sirkulasjonspumpen, og denne er det bare å ta av, det eneste vannet som kommer ut der er noe av det som er i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Husk at dette er en gammel dame, og gamle damer liker ike å bli tuklet med med mindre det er behov :-) Monter ny reimskive og start opp (som nevnt i inllegg #2) mens du har luka oppe og følger med. Stopp motoren etter noen minutter (1-3) og se etter vann i motoroljen (da blir den grå). Hvis den ikke er grå, og komp er som du sier god har nok dette gått bra. Et moment som tilsier at det kan gå bra er at temperaturen i hele maskinen, blokk og topp, har vært nogenlunde lik og at temperatursenkningen har skjedd langsomt siden sirkulasjonspumpen ikke har gått. Sirkulasjonspumpen på ferskvannssiden er av metall så den har sikkert ikke tatt skade. Impeller har bare fortsatt å pumpe sjøvann som om ingenting hade skjedd. Sjøvann inn, gjnnom varmeveksler og presset det ut på normal måte gjennom eksosen. Det har ikke vært noe varme å transportere bort siden varmeveksleren ikke har "varmevekslet", dette siden sirkulasjonspumpen på ferskvannsiden ikke har gått.. "If it ain't broken, don't fix it" :-) mvh Bavaria32sport Redigert 28.Juli.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Per Tore Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Ikke nødvendig og ta ut denne pumpa. Dette er som sagt en sirkulasjonspumpe. (Vannpumpe som det kalles når det er bilmotor). Denne skal gå lett rundt. Pumpehjulet (skovlene) er av støpegods, så denne blir ikke ødelagt med mindre lagrene er skikkelig kaputt. Disse motorene tåler godt og "koke". På med nytt reimhjul, gjerne med locktite på skruene, ny reim, og kjør den etter oppskrift over. Følg med på vann og olje fremover for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 @mrtiger: veldig bra med såpass bra bilder! Eksempel til etterfølgelse :-) Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
jerognal Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Kjenn etter om det er sideveis slark i pumpen. Det skal ikke være slark overhodet. Kan være at lageret er dårlig, har kastet på seg og boltene på reimhjulet derfor har løsnet.... Kjenner du ingen sideveis slark er det sikkert bare nytt reimhjul som må til. Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Kan ikke si at jeg merket noe slark på den, prøvde å dra opp og ned og ut/inn og den virket ganske grei. Har prøvd å besøke diverse bilskroter i dag, men ingen har så gamle motorer(B20):( Dro til Ringstad/volvo pent i fredrkstad oog de kunne skaffe en slik til i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Det er bra! Ikke bekymre deg for pumpen, den skal gå lett og tar ikke skade av slikt som dette. Få på plass ny reimskive og reim, og start opp! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mrtiger Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 jepp, får se i morgen når jeg har fått montert den på igjen. Er litt redd for at var pumpen som skar seg slik at den sto bom fast og ar det er grunnet til at reimskiva har blitt slik. Men, da er det kanskje litt rart at sirkulasjonspumpen går lett igjen. Eller at det har kommet noe dritt inn i pumpa slik at skovelen inne i pumpa har stoppet... Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Tror ikke du dkal bekymre deg for dritt for så pass hard dritt tviler jeg sterkt på at du har flytene rundt i kjølesystemet Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
emmis Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Dette er vel ikke B20? Men b19-21og23 er samme motor. Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Tror jeg har reimhjul liggende. Hvor holder du til? Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Takk for tilbudet, men jeg har alt hentet et nytt hos ringstad. Fikk motert på reimskiva igjen og startet opp. Motoren går som en klokke igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.