Jump to content

Manøvrering av Den sorte dame (Sabeltann)

Knutzen1

Recommended Posts

Sitat "som fører båten sin inn og ut av plassen sin i havna og tar en liten svipptur ut og så tilbake flere ganger daglig"

Mulig jeg lot meg rive med av "langemann med string", men jeg måtte lese to ganger før jeg så at det stod "fører BÅTEN sin".

:giggle::lol::giggle:

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

• 1 måned senere...

Har vært på show med sønnen og må si det er imponerende manøvrering i trang havn :)

Noen som vet noe speks på båten? Motorisering, thrustere osv?!

Hei Knutzen !

Jeg heter Christian, og er kaptein på "Den Sorte Dame" på alle Sabeltannforestillingene. Denne

jobben har jeg hatt i 15 sesonger nå, og har regnet ut at jeg har foretatt ca. 2.300 ut/ innkjøringer.

Skuta er på ca 58 tonn, hvorav 20 tonn ballast for å få den stabil med 70 passasjerer ombord.

Det er riktig at den har frikopling og vridbar propell. Den er også utstyrt med hydrauliske for-/og akterthrustere, hver på 30 hk.

Den er ikke så enkel å kjøre inn i stummende mørke. For det første er det bare ca 30 cm klaring på hver side, mellom masterærne og den oppslåtte broen. Selve innseilingsløpet er også ganske smalt, og grunnt, slik at skuta som er helt flatbunnet skyver forran seg store mengder vann (det stiger ca 30cm)

Når jeg passerer en liten lomme i terrenget, midt i kanalen slipper vannet forbi, og lager en hard strøm som treffer roret og lager problemer. Det krever veldig fokus og konsentrasjon å få den inn

uskadet, og jeg har til nå aldri vært borte i noe, annet en med bunnen, når det har vært for lav vannstand, og skuta må inn for å at forestillingene skal kjøres, og det skal de.

Jeg bruker aldri thrusterne når jeg kjører inn.

Jeg kjører maskinen opp i 1800 rpm (maks er 2200rpm), og kjører inn på fulle vinger. Når jeg kommer inn i kanalen slipper jeg litt opp på vingene for å ha den ekstra kraften i reserve om jeg skulle miste noe av retningen. Altså øker jeg propellkraften og fremdriften med å gi henne mer vinger for å få mer propellvann for å kompansere for strømmningen skuta lager.

Jeg må holle god fart inn, for at innkjøringen skal stemme med musikken, ca 29 sekunder fa jeg passerer broa, til jeg ligger paralellt med scenebrygga, 5m utenfor. Så skal jeg kjøre den sidelengs inn, med all den kraften jeg kan få ut av thrusterne, som skyver litt forskjellig, slik at jeg hele tiden må stå og veksle med spakene, og så skal den i tillegg ikke klaske i bryggen, men legge seg inn mykt.

Med dette kan jeg avkrefte at "Dama" går på skinner, og at det er en pensjonert fiskeskipper fra Flekkerøy som kjører. Han kjører på dagtid, rundturer på Grashavet.

mvh.

Christian,

Skipper på alle Sabeltannforestillingene

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...