Knutzen1 Startet 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2013 Har vært på show med sønnen og må si det er imponerende manøvrering i trang havn :) Noen som vet noe speks på båten? Motorisering, thrustere osv?! Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Tenkte på det jeg også igår. Det er ikke mye bråk fra visper her og der om det er det de bruker :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Ward Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Syntes egentlig å huske at denne skuta gikk på skinner? :S kan være jeg tar helt feil.. men ble mektig imponert over manøvreringen selv .. Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Går ikke på noe skinner el? Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
larss Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Hei Nei den går ikke på skinner, vribar propell annlegg, visp i baug og akter. Han som er skipper på den nå er pensjonert yrkesfisker fra Flekkerøya. larss Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Ja den mannen er rimelig trygg :) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Men er han ekte pirat, eller bare later han som....? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kal-El Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Jeg fikk ikke med meg slikt når jeg var ombord i den skuta sist... Ble forstyrret av en (kvinnelig) matros som titt og ofte bøyde seg frem og viste frem både G-streng og halve kongeriket:) Det var jo selvsagt sjokket over at en pirat hadde G-streng som gjorde at jeg studerte litt nøye:) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Sjokkerende, syns eg såg både strikk og tribal tatovering i korsryggen på lange-mann i fjor sommer... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Tror nok at enhver som fører båten sin inn og ut av plassen sin i havna og tar en liten svipptur ut og så tilbake flere ganger daglig i somregel nokså smult og strømfritt vann hadde fått det til som på skinner... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Runner Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Sitat "som fører båten sin inn og ut av plassen sin i havna og tar en liten svipptur ut og så tilbake flere ganger daglig" Mulig jeg lot meg rive med av "langemann med string", men jeg måtte lese to ganger før jeg så at det stod "fører BÅTEN sin". Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Crisco Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Har vært på show med sønnen og må si det er imponerende manøvrering i trang havn :) Noen som vet noe speks på båten? Motorisering, thrustere osv?! Hei Knutzen ! Jeg heter Christian, og er kaptein på "Den Sorte Dame" på alle Sabeltannforestillingene. Denne jobben har jeg hatt i 15 sesonger nå, og har regnet ut at jeg har foretatt ca. 2.300 ut/ innkjøringer. Skuta er på ca 58 tonn, hvorav 20 tonn ballast for å få den stabil med 70 passasjerer ombord. Det er riktig at den har frikopling og vridbar propell. Den er også utstyrt med hydrauliske for-/og akterthrustere, hver på 30 hk. Den er ikke så enkel å kjøre inn i stummende mørke. For det første er det bare ca 30 cm klaring på hver side, mellom masterærne og den oppslåtte broen. Selve innseilingsløpet er også ganske smalt, og grunnt, slik at skuta som er helt flatbunnet skyver forran seg store mengder vann (det stiger ca 30cm) Når jeg passerer en liten lomme i terrenget, midt i kanalen slipper vannet forbi, og lager en hard strøm som treffer roret og lager problemer. Det krever veldig fokus og konsentrasjon å få den inn uskadet, og jeg har til nå aldri vært borte i noe, annet en med bunnen, når det har vært for lav vannstand, og skuta må inn for å at forestillingene skal kjøres, og det skal de. Jeg bruker aldri thrusterne når jeg kjører inn. Jeg kjører maskinen opp i 1800 rpm (maks er 2200rpm), og kjører inn på fulle vinger. Når jeg kommer inn i kanalen slipper jeg litt opp på vingene for å ha den ekstra kraften i reserve om jeg skulle miste noe av retningen. Altså øker jeg propellkraften og fremdriften med å gi henne mer vinger for å få mer propellvann for å kompansere for strømmningen skuta lager. Jeg må holle god fart inn, for at innkjøringen skal stemme med musikken, ca 29 sekunder fa jeg passerer broa, til jeg ligger paralellt med scenebrygga, 5m utenfor. Så skal jeg kjøre den sidelengs inn, med all den kraften jeg kan få ut av thrusterne, som skyver litt forskjellig, slik at jeg hele tiden må stå og veksle med spakene, og så skal den i tillegg ikke klaske i bryggen, men legge seg inn mykt. Med dette kan jeg avkrefte at "Dama" går på skinner, og at det er en pensjonert fiskeskipper fra Flekkerøy som kjører. Han kjører på dagtid, rundturer på Grashavet. mvh. Christian, Skipper på alle Sabeltannforestillingene Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Fantastisk :-) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
svebe Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Tjo hei Crisco - artig historie, flott at du fant fram hit. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Hei Christian! Jeg har vært på show tre ganger, og hver gang beundret hvordan skuta blir manøvrert! Flott at du kommenterte innlegget! Mvh Jonas Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
puddingen Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Sitér dette innlegget Link to post
punnerud Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Siste oppdatering var i 2013, er det fremdeles Christian og den pensjonerte fiskeskipperen fra Flekkerøy som kjører om dagen? ☺️ Og er det fremdeles like trangt og grunt for å kjøre inn til forestilling? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 @crisco Flott orientering Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
enslagsgjest Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Ikke alltid det går like bra: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xRvBpB/sabeltann-bommet-paa-kjuttaviga Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Jollen Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 (redigert) enslagsgjest skrev 23 minutter siden: Ikke alltid det går like bra: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xRvBpB/sabeltann-bommet-paa-kjuttaviga Stort sett vil jeg tippe, siden artikkelen du linker til er over 2 år gammel. Redigert 26.Juli.2020 av Jollen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.