foxinabox Startet 28.Juli.2013 Del på Facebook Startet 28.Juli.2013 Heisann! Har kjøpt ny motor, og nå er det på tide å feste den! Som jeg har forstått, så skal kavitasjonsplata stå 0-50mm under bunn på båten. Har en Arimar 360 Targa (RIB v-skrog). Jeg har også forstått at hvis kavitasjonsplata er montert for høyt i forhold til bunnen, så spinner propellen. På den gamle motoren min spant propellen ved full gass når jeg svingte krappe svinger. Det tyder på at den satt for høyt?I såfall, så tenkte jeg at jeg skulle borre sånn at kavitasjonsplata sitter 1cm lavere enn det den gjorde med den forrige motoren. Hva tror dere? Takker for alle svar! Kommentar fra moderator: Hvor høyt en motor kan monteres er veldig avhengig av båttypen. Er derfor vi krever at produktnavn skal være med i tittelen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Jo dypere V-bunn jo høyere kan motor monteres. For lavt montert motor gir mere motstand i vannet og mindre fart. 50 mm under skrogbunn høres ikke helt bra ut, gir masse motstand og sprut bak båten. Det mest vanlige såvidt jeg har skjønt er at antiventilasjonsplata (det er det korrekte navnet) ligger 0-30 mm over bunnen av skroget. Propellspinn kan unngås ved å montere stålpropell/4 blads propell men det er vel ikke så aktuellt på en 360 cm båt kanskje. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kire Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Min står ca 50mm og fungerer perfekt, men det er jo bare å legge en list oppå hekken i 1cm og 2 cm osv å prøve det før borring gjøres Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 man kan f.eks bore hull slik at plata flukter med bunn - og slik at man har mulighet for å justere 1 hull ned og 2 hull opp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Kire var det 50 mm over eller under ? Jeg har montert antiventilasjonsplata ( det er det korrekte navnet) 50 mm over for testing (høyeste mulige posisjon). Men den spinner litt for lett i sving i forhold til 30 mm over, selv med 4 blads stålpropell. Men fartsmessig funker det bra. Laveste posisjon jeg kan senke motor til er 10 mm over men da slipper propellen aldri, selv med 3 blads stål. 2-4 cm opp eller ned kan ha dramatisk effekt om man er i grenseland. Kan ikke bruke øverste hullet.. det er trolig brukt på forrige båt motor var montert på, et sted rundt Mjøsa Her montert noe lavere, 30 mm over bunn, som er mest optimale montering med denne propellen for allround egenskaper. Redigert 28.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Nå må du bestemme deg for hva det heter Det mest vanlige såvidt jeg har skjønt er at antiventilasjonsplata (det er det korrekte navnet) Jeg har montert antikavitasjonsplata ( det er det korrekte navnet) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Har bestemt meg nå. Det heter Anti Ventilasjons Plate Sliter litt med redigering av innlegget i Opera.. har holdt på i flere minutter og klikket "post innlegg" uten at innlegget blir oppdatert med endringer og til slutt forsvant nesten alt sammen. I farten var jeg litt rask når jeg skulle skrive inn på nytt Redigert 28.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.