Zitt Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 Da har jeg fått inn noen bilder. Jeg kopierte bildene inn i Paint for å lage markører rundt de forskjellige komponentene, men da ble bildene for store. Her har vi altså hele herligheten, og såvidt jeg kan forstå ligger gearkassen nede til venstre. Vennligst gi meg beskjed om jeg har tatt for få eller for dårlige bilder, så må jeg fikse det. Håper dere kan hjelpe meg. Bilde 1. Altså her. Er det da den orange hendelen som er peilepinnen for gearolje? Bilde 2. Et litt dårlig bildet av den hendelen jeg mener. Er det denne service-verkstedet ikke turde å skru opp, av fare for å knekke den, mon tro? Er det for meg i tilfelle bare å dra til, og går det så går det? Er det her man fyller på gearolje også? Jeg har også fått tips om å tømme gearkassen for olje, og rengjøre den med diesel. Hvordan tapper jeg ut oljen? Bilde 3. Dette er vel vannutskilleren? Ser det ut som om der er vann i bunnen her? Jeg kunne ikke se dette da jeg stakk hodet ned her, så det er mulig det bare er en skygge. Bilde 4. Her har vi en hvit boks to røde tapper på. Hva er det den holder på med til vanlig? Bilde 5. Og her har vi enda en ukjent sak, som jeg lurer på om jeg har bruk for og hva som skjer om den ikke får være her lenger? Bilde 6. Til venstre her har vi vel dieselfilteret og dynamoen til høyre. Øverst i bildet over dynamoen har vi noen hendler. Har det med gassen å gjøre? Bilde 7. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 (redigert) bilde 7: vi ser rett ned på dieselpumpen, med wire fra gass/girhendel . Røra ut nede til venstre i bilde går til dysene. bilde 6: er oljefilteret, så det ville jeg nok ikke fjernet. (lagt opp slik antagelig pga trang tilkomst til oljefilteret nede på blokka (meget bra)) bilde 5 : er nok automatsikringer til "noe" på din motor. (trolig til start og gløding) bilde 3 : er nok peilepinnen til giret. Man kan som regel suge oljen ut via peilepinnehullet. Her er manualer det går ann å snuse litt på: http://www.gobookee.net/mercruiser-180-hp-diesel-service-manual/ Redigert 11.August.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
VannTro Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Mest vanlig er at det er en tappeplugg i nedkant av gearkassen enten på en av sidene eller i bakkant der akselen kommer innpå. Fylling av olje gjøres også normalt gjennom hull til peilepinen(den du har siktet deg inn på). Det viktigste du gjør nå er å finne ut hva for slags kasse det er slik at du kan finne ut av oljemengde og kvalitet. På bilde 4 ser det ut som du har vann i bunnen av filteret. Dette sjekker du på nytt og fjerner vann om det er der. Derette må du få ut luften av filteret. Det sitter nok en skue på toppen av det som du kan åpne. Tror motoren din har en manuell dieselpumpe som du kan pumpe i for å få ut luften, men om den vil virke på det eksterne filteret er jeg mer usikker på. Tror den er lokalisert på bilde 5 mellom finfilteret(diesel) og den elektroniske boksen(hvit) som du har de røde knappene på. Alternativt er det å fylle filteret manuelt med en flaske slik at det er fritt for luft. Hvit boks med røde knapper: jeg hadde samme boks på en Mercruiser jeg hadde en gang men apnet den adri. Tror som SoBo er inne på at det er automatsikringer for elektronikken. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 1.Mest vanlig er at det er en tappeplugg i nedkant av gearkassen enten på en av sidene eller i bakkant der akselen kommer innpå. Fylling av olje gjøres også normalt gjennom hull til peilepinen(den du har siktet deg inn på). 2.Det viktigste du gjør nå er å finne ut hva for slags kasse det er slik at du kan finne ut av oljemengde og kvalitet. På bilde 4 ser det ut som du har vann i bunnen av filteret. Dette sjekker du på nytt og fjerner vann om det er der. 3.Derette må du få ut luften av filteret. 4.Det sitter nok en skue på toppen av det som du kan åpne. Tror motoren din har en manuell dieselpumpe som du kan pumpe i for å få ut luften, men om den vil virke på det eksterne filteret er jeg mer usikker på. Tror den er lokalisert på bilde 5 mellom finfilteret(diesel) og den elektroniske boksen(hvit) som du har de røde knappene på. Alternativt er det å fylle filteret manuelt med en flaske slik at det er fritt for luft. Hvit boks med røde knapper: jeg hadde samme boks på en Mercruiser jeg hadde en gang men apnet den adri. Tror som SoBo er inne på at det er automatsikringer for elektronikken. Nå kommer det spørsmål på løpende bånd; 1. Det er ikke rare plassen til å komme seg ned der, men du mener det skal gå og opp igjen også? Jeg prøver! 2. Hvor får jeg tak i slike opplysninger? 3. Sæbø(Båtplassen-medlem) hadde et innlegg om dette med lufting for noen år siden(se tekst og bildet). Kan det være en god måte? (Sitat) Enkelt. Klipp slangen mellom tank og filter. Kjør på biltema/mekk eller båtutstyrsforretning og kjøp en ballongpumpe for påhengstank og to slangeklemmer. Denne monterer du med pila på pumpa mot filteret. Da kan du åpne tappeskruen på filteret/vannutskiller når det måtte passe, og pumpe vann+bunnslamm fra filter oppi en kopp. Du skjønner den? Normalt ved å montere slik så trengs ingen lufting av systemet heller. Du bare pumper på ballongen til vannutskiller ser ok ut, og så stenger du igjenn tappeskruen. Dersom det er lufteskrue oppå filter( har ennå ikkje sett eit filter uten) så kan du nå løse denne og sjå om det kom luft inni topp av filteret. Dår det kommer ren diesel ut lufteskruen så er du ferdig. Da har du tømt vannutskiller og luftet FØR luften går videre i systemet slik at dieselpumpe må luftes. Ps ...de lærde strides om denne ballongpumpa tåler diesel. Den kan bli hard i gummien og sprikke om mangen år. Så det frarådes av mange. Eg bare spanderer 39.- kr på en ny Her ser du pumpen min til høyre for filteret 4. Er det den skruen du ser i midten på toppen du mener?(Se neste bildet) Det ble kanskje litt mye dette med alle spørsmålene, så du må gjerne ta den tid du trenger! På forhånd tusen takk! Tusen takk også til SoBo og Erikda! Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer tytende igjen etterhvert! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 (redigert) Lufteskrua er ikke den i midten, men den som stikker høyest og litt større enn den i midten. Den i midten går tvers gjennom og holder filter og glass sammen. Lufteskrua må være stengt hvis du lufter med fødepumpa som er på motoren, siden filteret er montert mellom tank og fødepumpe. Ellers suger du bare enda mer luft inn. Luften slippes da ut på finfilteret på motoren. Ganske tungvint og Sæbø sin løsning er helt grei etter min mening. Jeg har samme filter som Sæbø, men klarer meg bare ved og tappe av vannutskiller, uten og åpne noen lufteskruer. Det skyldes nok at mitt filter står såpass lavt i forhold til tank, og dermed renner det bare ut uten at det kommer luft i systemet. Passer dog på og gjøre dette mens tanken er full, for jeg er ikke sikker på om det går når nivået i tanken er lavt. Men er det vann som er i vannutskiller ville jeg tatt av filter. Den typen filter du har samler alle urenheter oppå filter og ikke i glasset. Det er bare filtrert vann og diesel som havner i glasset, og vann i dieselen er ofte tegn på andre ulumskheter også. Bytt gjerne til en annen filtertype. Den siste påstanden min er jeg ikke helt sikker på. Det er vel et CAV filter som ikke helt var egnet som grovfilter, men jeg synes ditt ser helt likt ut. Det kan hende ditt samler urenheter i glasset likevel Sikkert andre som kan bekrefte hva du har. Redigert 11.August.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 12.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2013 Sjekk også det kan være propellakslingen glipper i klemflensen. Tydelig at noe glipper, enten i gearet eller klemflens. Jeg ringte et båtverksted i dag for å høre om de hadde noen ideer til hva dette kunne være. Da jeg nevnte at jeg har luftet dette på Baatplassen, bare fnyste han. Baatplassen var helt ubrukelig for å få løst sine problemer. Der finner du bare feiere og kontorfolk som ikke har peiling, mente han. Vel, vel......! Men det han gjorde var å henge seg opp i at det absolutt kunne være klemflensen, og heller det enn gearet. Han ba meg sette et merke på flensen og aksling, kjøre litt, og se om de har flyttet seg i forhold til hverandre. Jeg skjønner at propellakslingen går inn i denne flensen i den ene enden, men den delen som går inn i andre enden er den fra gearkassen og går rundt? Så klemmer flensen rundt begge deler og får propellakslingen til å gå rundt? Det er vel kanskje bare propellakslingen flensen klemmer rundt? Har jeg skjønt det? Iallfall er det vel vært å prøve ut? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Klemflensen er det som holder propellakslingen fast ja. Merk og prøv, men jeg tror like fullt på girkassa........ Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Den grønne delen her er girkasse med utgående aksel og flens. Den sølvgrå delen er klemflensen som klemmer rundt akselen og skrudd sammen med flensen fra girkassa. Sett overett merket langsmed den sølvgrå klemflensen og ned på propellakselen, så ser du om disse merkene fortsatt er overett etter en kjøretur. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 12.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2013 Slik som dette ser det ikke nede i min motor, Sobo, det kan jeg love deg! Rent og fint......imponerende!!! Jeg har ikke til nå viet denne delen av båten min særlig mye oppmerksomhet, men trangt er det der, det vet jeg. Men jeg gleder meg nå til å utforske ukjent landskap. Jeg må ærlig si at jeg stusser litt på konstruksjonen din. Slik jeg forstår det så dreier flensen rundt sammen med propellaksling, og da dreier vel også den grønne konete delen også rundt, og hva dreier den egentlig rundt i? Eller er det slik at jeg holder på å sovne? Erikda, vi holder alle muligheter åpne! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Dette er ikke mitt motorrom, kun et bilde til illustrasjon. Det er riktig at prop.aksel,klemflens og den grønne flensen med kon inn mot girkassa dreier rundt. det vi ser videre til venstre i bilde er girkassa. Som igjen inneholder div. tannhjul/drev og aksler for å få rett utveksling og muligheten for fremover, fri og reversgir. Dette er så koblet opp imot svinghjulet på motoren, som igjen vil si at noen av disse dreva/tannhjula i girkassa alltid går rundt så lenge motoren går. (fordi om girkassa står i fri) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 12.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2013 Tro det eller ei, jeg forstår!!! - To be continued - Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Toppers Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Flott innsats SoBo! Veldig godt illustrert!! :thumbsup: Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
VannTro Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Jeg ringte et båtverksted i dag for å høre om de hadde noen ideer til hva dette kunne være. Da jeg nevnte at jeg har luftet dette på Baatplassen, bare fnyste han. Baatplassen var helt ubrukelig for å få løst sine problemer. Der finner du bare feiere og kontorfolk som ikke har peiling, mente han. Vel, vel......! Men det han gjorde var å henge seg opp i at det absolutt kunne være klemflensen, og heller det enn gearet. Han ba meg sette et merke på flensen og aksling, kjøre litt, og se om de har flyttet seg i forhold til hverandre. Dette er bare tull ! Jeg har hatt dette selv på en Viksund med aksling og kan love han "mekanikeren" at om dette skjer så tar det ikke mange minuttene får det "slurrer" på ALLE turtall og dernest kort tid til det ikke går rundt i det hele tatt. Flensen blir fort veldig rom innvendig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Kan legge til at flere her på BP har hatt problemer med overgangen aksel/flens og det som skjer da, er at akselen ganske fort faller ut av flensen... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 (redigert) Bra illustrert, men er det er vel normalt med 6 bolter? Og noen har kilespor i tillegg. Redigert 13.August.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SoBo Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 He he, Ja hvem vet, mulig de to siste ble mistet ved montasje og ligger i bunn av kjølsvinet. Har også hvert borti disse flensene med sett-skrue. Mulig dette er ettermontert akkurat pga slipp mellom flens og aksel? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 Jeg har dessverre ikke kommet lenger i jakten på synderen, for tro det eller ei, jeg må av og til tenke på andre ting enn båt. Men jeg snakket med en kunde av meg i dag, en pensjonert maskinist, og han var ikke i tvil; "Mangel på eller gammel olje i gearkassen, og IKKE ødelagte lameller"!?! Han forkastet tanken om at det kunne ha med klemflensen å gjøre, da den eller akslingen fort kunne bli skadet og lage et fælt spetakkel. Jeg reiste da opp til båtverkstedet som hadde båten på service i høst, og som har ord på seg for å ha god greie på Mercruiser, og laaaaang erfaring. Jeg snakket da med sjefen sjøl, og han var ikke i tvil om at lamellene må skiftes. Mangel på olje i gearkassen eller problemer med klemflensen avviste han galant. "Eksperten" jeg snakket med på et båtverkstedet i forrige uke, han som holdt på å bryte samtalen da jeg nevnte Baatplassen, mente at det meget vel kunne være klemflensen. De "lærde" strides tydeligvis. Jeg ser for meg å gjøre følgende: 1. Ta "tusj-testen" på klemflens og propellaksling. 2. Prøve å løsne peilepinn på gearkassen(selv med fare for å knekke den), og fylle på olje. Blir det bra da skifter jeg olje. 3. Levere båten inn på verksted og betale de kr 10/15000 det koster å skifte lameller. Da må jeg først prøve å finne ut hvilken gearkasse jeg har, og i tillegg er det ikke sikkert at det er mulig å få tak i deler. Spennende tider! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Høres ut som et fornuftig resonement og fremdriftsplan (selv hadde jeg ikke giddet å vurdere klemflensen) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SoBo Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 På noen girkasser må man skru før man trekker ut peilepinnen, mens andre har som på motorer (bare til å trekke rett opp) Kan se ut i fra bildet ditt som om dette er av sistnevnte type. Det sitter som regel en gummiring (O-ring) eller to rundt pinnen, så det kan hende du må ta i litt. ( jeg må iallefall trekke ganske kraftig for å få løs peilepinnen på mine ZF kasser) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
baatmann Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 SoBo - Du meinar sikkert at det er FØRSTnemnde system, utifrå bilde. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 SoBo - Du meinar sikkert at det er FØRSTnemnde system, utifrå bilde. Tenkte på punkt 2 i #43 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ruby Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Jeg er delvis enig med SoBo i innlegg 45. Jeg lurer på om det kan være en O-ringstetning som spennes opp ved at man skrur til med håndtaket. Dvs at man løsner forspenningen ved å skru håndtaket etpar runder ("mot klokken") og trekker så håndtaket med peilepinnen rett opp. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 (redigert) Systemet vi snakker om her ligger så langt nede i avgrunnen at det er vanskelig å se og ta bilde av. Jeg må få med meg fruen slik at hun kan lyse mens jeg tar nærbilder av peilepinnen. Når jeg tenker meg om ser det jo den orange saken ut som en hette med håndtak på, og godset på hetten virker ikke som om det kan være tykt nok til å ha gjenger på innsiden. Tenk om, da er det jo bare til å vrikke, vri og bende til den løsner, kanskje! Beklager, men jeg kan ikke fri meg fra å mene at det er dårlig av serviceverkstedet ikke har fått løsnet den! Jeg er delvis enig med SoBo i innlegg 45.Jeg lurer på om det kan være en O-ringstetning som spennes opp ved at man skrur til med håndtaket. Dvs at man løsner forspenningen ved å skru håndtaket etpar runder ("mot klokken") og trekker så håndtaket med peilepinnen rett opp. Mener du samme prinsippet som vi har på enkelte lokk, der det er "tapper" i lokket som passer i utsparinger i flasken/glasset/boks, og når du vrir lokket en kvart omdreining så blir lokket presset ned på en gummipakning. Kommer ikke på i farten et godt tilfelle av det jeg mener......håper du forstår! Mener du at jeg kanskje kan bare dra til og håpe på det beste? ps. du får ikke besøk av min advokat hvis det går galt!!! Redigert 15.August.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Hvis det er slik jeg tenker er det ingen gjenger i "hetten". Da ligger det en tykkere skive med gjenger i på undersiden, med O-ringen mellom denne og "hetten". Når du strammer opp vil O-ringen bli skvist mellom disse delene og tetter og låser. Har du prøvd å vri på håndtaket? Evt spraye med 5-56 e.l først for å løse opp evt rust... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.