Zitt Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 Nei, jeg har ikke tatt sjansen på å ta i dette håndtaket ennå, har jo blitt litt skremt av at ikke serviceverkstedet heller tok sjansen, men tiden er nok inne til å ta tak i dette, bokstavelig talt! Men jeg tror at jeg skal prøve å ta noen klarere nærbilder av det hele først, så kanskje det vi ser litt bedre logikken i det. Og ja, det skal få lov å bade i 5-56. Takk for hjelpen og ditt engasjement, Ruby! Dere andre vet at julenissen kommer i år også! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 (redigert) Ikke lett å se men jeg har en misstanke om at du har en Borg Warner girkasse i båten din. Se på plassering av peilepinnen i forhold til girarm og oljeslange (til oljekjøler, den med metall bendet på din motor) Til sammenligning: Redigert 15.August.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 Han jeg snakket med på verkstedet i dag antydet at det kanskje kunne være en Hurt-gearkasse, men dette kommer vi nok til bunns i med bedre bilder, eventuelt at jeg kan lese meg til det på gearkassen. Verksteds-mannen så ikke bort fra at det kunne være litt fra her og litt fra der, med andre ord et slags hjemmelaget system. Da sliter jeg kanskje en tanke, men det tar jeg ikke med meg inn i nattesøvnen......foreløpig! Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) SoBo er inne på det. Borg Warner gir, Se i Dokumentarkivet, der finner du servicemanual. Peilepinnen ser akkurat ut som på ditt bilde..... (under Motorer, og filen "Borg Warner 71 og 72 Rev 1 august 1988") Redigert 16.August.2013 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Får ikke dette til å stemme med hurthkasse, holder nok en knapp på 71-72 BW Et par bilder av hurth gir: Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Jeg har stor på at dere har rett. I morgen får jeg anledning til å ta noen bedre bilder, med fruen sin telefon, og da kan vi bedre sammenligne detaljer. Håper jeg finner den platen som forteller noe om type med nummer og det hele. Tusen takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 17.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2013 Jeg var i båten i dag og tok noen bilder. Slik jeg ser det, blir kanskje ikke lett å ta den "tusj-testen" på klemflens og propellaksling. Faktum er at jeg ikke ser propellaksling noen steder. Når det gjelder klemflensen ser det ikke akkurat ut som om den er spesielt løs og mye å stramme på, men det skal jeg prøve på. Hvilken funksjon har forresten den blanke sekskantskruen på klemflensen? Så kommer vi til pakkboksen(grønn), såvidt jeg forstår, med den svarte slangen fra fettpressen. Det jeg lurer på her er hvis det lekker vann fra pakkboksen, så blir vel det mellom pakkboks og klemflens? Jeg har av og til noe vann i kjølsvinet, og er det en dråpe vann vi ser her i underkant av skillet mellom flens og pakkboks? Bilde 1 Bilde 2. Her har vi den famøse peilepinnen i et litt skarpere lys, med påskriften som jeg oppfatter som "easy-grip TM"! Skal jeg bare dra til mot klokken, og la det stå til, etterat jeg har pøst på med 5-56? Rett til høyre for peilepinnen ser dere en sekskantet plate der det står, eller stod, noe informasjon om gearkassen. Jeg oppfattet som om denne platen var fjernet da jeg tok bildet, men ser nå på nærbildet at den er der. Jeg vet ikke om opplysningene har forsvunnet med tiden, eller om det er belegg der som kan pusses/skrapes vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 (redigert) Det var ikke mye aksel å se her, reagerer på den settskruen mitt på klemflensen. Er enig med de som hevder at det er et BW gear, min peilepinne skal rett opp og lokket går utenpå. så du kan vippe lokket opp med et skrujern, med å legge skaftet på et annet skrujern under så det blir kraft ganger arm. Lirke litt fra de kantene en kommer til. lokket må rusta fast eller gummienkorken i lokket har svellet ut så det sitter. Ville satse på et oljeskift på det giret i første omgang og ta det derfra. Husk rett olje (i min manual Automatic transmission fluid type A) oljeskift hver 100 driftstime. Redigert 17.August.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SoBo Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Den settskruen i klemflensen, kan det tyde på slipp/sluring mellom aksel og flens en gang i tiden mon tro? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
VannTro Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Det ser ut som den klemflensen er dratt sammen så mye som det er mulig å få til og da begynner det å se litt ut som den sett-skruen er satt der for å hindre aksling å rotere inne flensen. Har i hvert fall aldri sett en slik løsning originalt noen gang......skru den ut og se om det er tegn på slitasje på tuppen(aksling som roter). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Hvis det er det som er hensikten med skruen, at den skal hindre akslingen å rotere inni flense, hvorfor er det da ikke slipt en flate på akslingen som skruen kan skrues mot, eller for den sak skyld en bolt gjennom akslingen. En annen ting er hvis skruen er skrudd mot akslingen, og den roterer, ville jeg ikke da hørt det? Kanskje jeg kan teite skruen mer? Når jeg skifter olje på gearkassen er det nok for meg å vite at oljen jeg er anbefalt å bruke heter "Automatic transmission fluid type A", og finner jeg den på en bensinstasjon. Er denne pumpen brukenes til å få ut gammel olje, eller må jeg tappe olje ut? Ser for meg at jeg trenger et slangemenneske for å få det til. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Den pumpa er helt topp for å pumpe ut oljen ut av gearet. Mulig en får hydraulikkolje på bensinstasjonen har kjøpt min hos Tess. PS. hvis du noengang må slepes, så må du låse av propellakslen, Giret får bare smøring når motoren går. Så ved slep og propellakslen går rund får giret ikke smøring. De pakkboksene med sealring ( som jeg antar du har) som jeg har hvert borti har det alltid hatt olje i slangen og ikke fett. Dette "kan tyde" på at med olje så lekker det olje og vann, så isteden for å skifte simmeringer har det blitt den lettvinte løsningen og fylt pakkboksen med Greas da kan en lett sprenge ut simmeringer så det lekker mer vann. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Zitt Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Da har jeg fått gjort en økt i båten i dag! Jeg fikk låne et proff pipenøkkelsett med lange ledd, slik at jeg nådde ned til denne blanke skruen. Jeg kunne skru den 2-3 omdreininger inn. Aha, kunne det være så enkelt? Tok en tur på fjorden, men merket snart at det var ingen forandring. Inn igjen, og........ Bilde 1. denne gang skulle peilepinnen ut, koste hva det koste ville! Jeg har ikke tidligere tort å røre den, når ikke serviceverkstedet fikk den ut og var redd for at den kunne knekke, turde i allfall ikke jeg. Da jeg tok tak i den var hendelen helt løs og koppen under var også løs, men jeg klarte ikke å dra den opp. Tenke, tenke og skrudde hendelen 3-4 omdreininger mot klokken, da kunne jeg ha løftet den opp med tungen. Det var ikke en millimeter med olje på peilepinnen, og jeg tok turen til verkstedet. Da jeg viste bilde av peilepinnen ble det rask konstatert at jeg har Borg-Warner gearkasse. Fikk med meg 2 liter med ATF-olje, og helte på 1 liter. Da begynte det å nærme seg fullt. Full av forventning bar det ut på fjorden igjen, og hør nå.......gled rett i gear, ingen sluring og ingen hvinelyd(som jeg har trodd kom av en litt slakk viftereim, og som ingen har vært med på kan komme fra gearkassen), men vekke er den i allfall. Nå er planen å kjøre noen småturer, og følge med gearoljen og skifte den noen ganger. Om jeg må bruke 10 liter gearolje før jeg har ren olje, så får det være så. Bilde 2. Da ble jeg så glad at jeg monterte nyinnkjøpt sokkel, flaggstang og flagg! Tusen takk til dere alle som har bidratt til en Happy Ending!!! Bilde 3. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Det er skikkelig berre lekkert!! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
VannTro Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Så bra BP løser ting mekanikere ikke er i nærheten av å forstå seg på. Klemflens my ass Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jon-Kåre Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Kanskje en mail med henvisning til denne tråden til flens mekanikkeren hadde hvert på sin plass Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Zitt Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Ja, det er litt spesielt å tenke på at "flens-mekanikeren" avviste gearkasse-teorien så kjapt. Han hadde vel brukt noen timer på propellaksling før han hadde prøvd noe annet. De som hadde service på motoren i høst, og ikke fikk ut peilepinnen, var overbevist om at lamellene var gåen.......en utgift på 10-15000. Med Båtplassens hjelp har jeg til nå hatt en utgift på kr 160 i olje. Need I say more....??? Men det er noen ting jeg fremdeles lurer på. Kan lamellene i gearkassen ha fått seg en trøkk etter dette, og at jeg risikerer at de må skiftes om ikke lenge? Det at det ikke var olje i gearkassen, kan det tyde på at jeg har en lekkasje? Jeg tror jeg skal holde et øye med det. En annen ting er den skruen jeg teitet til på klemflensen. At jeg teitet den så hardt til, kan det resultere i at jeg kan risikere et ørliten kast i akslingen med tiden? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Så bra at det ordnet seg Du vil nok ikke få noen kast i akselen som følge av strammingen på bolten. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Roger jo Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Med Båtplassens hjelp har jeg til nå hatt en utgift på kr 160 i olje. Need I say more....??? Men det er noen ting jeg fremdeles lurer på. Kan lamellene i gearkassen ha fått seg en trøkk etter dette, og at jeg risikerer at de må skiftes om ikke lenge? Det at det ikke var olje i gearkassen, kan det tyde på at jeg har en lekkasje? Jeg tror jeg skal holde et øye med det. En annen ting er den skruen jeg teitet til på klemflensen. At jeg teitet den så hardt til, kan det resultere i at jeg kan risikere et ørliten kast i akslingen med tiden? La settskruen være løs. Den er kjekk å ha, hvis du må slepes og surre fast akslingen, så den ikke går rundt ved slep. Girboksen får ikke smøring under slep. Ingen kast i akslingen p.g.a. oppstrammingen du gjorde. Ang. lameller og lager i akslingen, kommer an på om girboksen var total tom for olje eller bare lite (den kan jo har vært litt olje under peilepinnen). Å peile alle oljenivåer er god rutine. Får bare krysse fingrene og håpe på det beste og høre etter ulyder. Lykke til Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Zitt Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Takk for gode tips og lykkeønskninger, roger-jo! Jeg regner med at det kan ha vært litt olje igjen, selv om det ikke viste på peilepinnen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.