Jump to content

Har jeg tegn på trøbbel med drivstoffsystemet?


Zitt

Recommended Posts

Nei, jeg har ikke tatt sjansen på å ta i dette håndtaket ennå, har jo blitt litt skremt av at ikke serviceverkstedet heller tok sjansen, men tiden er nok inne til å ta tak i dette, bokstavelig talt!

Men jeg tror at jeg skal prøve å ta noen klarere nærbilder av det hele først, så kanskje det vi ser litt bedre logikken i det. Og ja, det skal få lov å bade i 5-56.

Takk for hjelpen og ditt engasjement, Ruby! Dere andre vet at julenissen kommer i år også! :thumbsup:

Link to post

Han jeg snakket med på verkstedet i dag antydet at det kanskje kunne være en Hurt-gearkasse, men dette kommer vi nok til bunns i med bedre bilder, eventuelt at jeg kan lese meg til det på gearkassen. Verksteds-mannen så ikke bort fra at det kunne være litt fra her og litt fra der, med andre ord et slags hjemmelaget system. Da sliter jeg kanskje en tanke, men det tar jeg ikke med meg inn i nattesøvnen......foreløpig! :nonod:

Link to post

Jeg var i båten i dag og tok noen bilder.

Slik jeg ser det, blir kanskje ikke lett å ta den "tusj-testen" på klemflens og propellaksling. Faktum er at jeg ikke ser propellaksling noen steder.

Når det gjelder klemflensen ser det ikke akkurat ut som om den er spesielt løs og mye å stramme på, men det skal jeg prøve på. Hvilken funksjon har forresten den blanke sekskantskruen på klemflensen? Så kommer vi til pakkboksen(grønn), såvidt jeg forstår, med den svarte slangen fra fettpressen. Det jeg lurer på her er hvis det lekker vann fra pakkboksen, så blir vel det mellom pakkboks og klemflens? Jeg har av og til noe vann i kjølsvinet, og er det en dråpe vann vi ser her i underkant av skillet mellom flens og pakkboks?

Bilde 1

bilde

 

Bilde 2.

Her har vi den famøse peilepinnen i et litt skarpere lys, med påskriften som jeg oppfatter som "easy-grip TM"! Skal jeg bare dra til mot klokken, og la det stå til, etterat jeg har pøst på med 5-56?

Rett til høyre for peilepinnen ser dere en sekskantet plate der det står, eller stod, noe informasjon om gearkassen. Jeg oppfattet som om denne platen var fjernet da jeg tok bildet, men ser nå på nærbildet at den er der. Jeg vet ikke om opplysningene har forsvunnet med tiden, eller om det er belegg der som kan pusses/skrapes vekk.

bilde

Link to post

Det var ikke mye aksel å se her, reagerer på den settskruen mitt på klemflensen.

 

Er enig med de som hevder at det er et BW gear, min peilepinne skal rett opp og lokket går utenpå.

så du kan vippe lokket opp med et skrujern, med å legge skaftet på et annet skrujern under så det blir kraft ganger arm.

Lirke litt fra de kantene en kommer til.

lokket må rusta fast eller gummienkorken i lokket har svellet ut så det sitter.

 

Ville satse på et oljeskift på det giret i første omgang og ta det derfra.

Husk rett olje (i min manual Automatic transmission fluid type A) oljeskift hver 100 driftstime.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det ser ut som den klemflensen er dratt sammen så mye som det er mulig å få til og da begynner det å se litt ut som den sett-skruen er satt der for å hindre aksling å rotere inne flensen.

Har i hvert fall aldri sett en slik løsning originalt noen gang......skru den ut og se om det er tegn på slitasje på tuppen(aksling som roter).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hvis det er det som er hensikten med skruen, at den skal hindre akslingen å rotere inni flense, hvorfor er det da ikke slipt en flate på akslingen som skruen kan skrues mot, eller for den sak skyld en bolt gjennom akslingen.

En annen ting er hvis skruen er skrudd mot akslingen, og den roterer, ville jeg ikke da hørt det? Kanskje jeg kan teite skruen mer?

Når jeg skifter olje på gearkassen er det nok for meg å vite at oljen jeg er anbefalt å bruke heter "Automatic transmission fluid type A", og finner jeg den på en bensinstasjon.

Er denne pumpen brukenes til å få ut gammel olje, eller må jeg tappe olje ut? Ser for meg at jeg trenger et slangemenneske for å få det til.

bilde

Link to post

Den pumpa er helt topp for å pumpe ut oljen ut av gearet.

Mulig en får hydraulikkolje på bensinstasjonen har kjøpt min hos Tess.

 

 

PS. hvis du noengang må slepes, så må du låse av propellakslen, Giret får bare smøring når motoren

går.

Så ved slep og propellakslen går rund får giret ikke smøring.

 

De pakkboksene med sealring ( som jeg antar du har) som jeg har hvert borti har det alltid hatt

olje i slangen og ikke fett.

 

Dette "kan tyde" på at med olje så lekker det olje og vann, så isteden for å skifte simmeringer

har det blitt den lettvinte løsningen og fylt pakkboksen med Greas da kan en lett sprenge ut simmeringer så det lekker mer vann.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Da har jeg fått gjort en økt i båten i dag!

Jeg fikk låne et proff pipenøkkelsett med lange ledd, slik at jeg nådde ned til denne blanke skruen. Jeg kunne skru den 2-3 omdreininger inn. Aha, kunne det være så enkelt? Tok en tur på fjorden, men merket snart at det var ingen forandring.

Inn igjen, og........

Bilde 1.

bilde

 

denne gang skulle peilepinnen ut, koste hva det koste ville!

Jeg har ikke tidligere tort å røre den, når ikke serviceverkstedet fikk den ut og var redd for at den kunne knekke, turde i allfall ikke jeg.

Da jeg tok tak i den var hendelen helt løs og koppen under var også løs, men jeg klarte ikke å dra den opp. Tenke, tenke og skrudde hendelen 3-4 omdreininger mot klokken, da kunne jeg ha løftet den opp med tungen.

Det var ikke en millimeter med olje på peilepinnen, og jeg tok turen til verkstedet. Da jeg viste bilde av peilepinnen ble det rask konstatert at jeg har Borg-Warner gearkasse. Fikk med meg 2 liter med ATF-olje, og helte på 1 liter. Da begynte det å nærme seg fullt.

Full av forventning bar det ut på fjorden igjen, og hør nå.......gled rett i gear, ingen sluring og ingen hvinelyd(som jeg har trodd kom av en litt slakk viftereim, og som ingen har vært med på kan komme fra gearkassen), men vekke er den i allfall.

Nå er planen å kjøre noen småturer, og følge med gearoljen og skifte den noen ganger. Om jeg må bruke 10 liter gearolje før jeg har ren olje, så får det være så.

Bilde 2.

bilde

 

Da ble jeg så glad at jeg monterte nyinnkjøpt sokkel, flaggstang og flagg!

Tusen takk til dere alle som har bidratt til en Happy Ending!!!

Bilde 3.

bilde

Link to post

Så bra :thumbsup:

BP løser ting mekanikere ikke er i nærheten av å forstå seg på. Klemflens my ass :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kanskje en mail med henvisning til denne tråden til flens mekanikkeren hadde hvert på sin plass

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ja, det er litt spesielt å tenke på at "flens-mekanikeren" avviste gearkasse-teorien så kjapt. Han hadde vel brukt noen timer på propellaksling før han hadde prøvd noe annet.

De som hadde service på motoren i høst, og ikke fikk ut peilepinnen, var overbevist om at lamellene var gåen.......en utgift på 10-15000.

Med Båtplassens hjelp har jeg til nå hatt en utgift på kr 160 i olje.

Need I say more....???

Men det er noen ting jeg fremdeles lurer på. Kan lamellene i gearkassen ha fått seg en trøkk etter dette, og at jeg risikerer at de må skiftes om ikke lenge? Det at det ikke var olje i gearkassen, kan det tyde på at jeg har en lekkasje? Jeg tror jeg skal holde et øye med det.

En annen ting er den skruen jeg teitet til på klemflensen. At jeg teitet den så hardt til, kan det resultere i at jeg kan risikere et ørliten kast i akslingen med tiden?

Link to post

 

Med Båtplassens hjelp har jeg til nå hatt en utgift på kr 160 i olje.

Need I say more....???

Men det er noen ting jeg fremdeles lurer på. Kan lamellene i gearkassen ha fått seg en trøkk etter dette, og at jeg risikerer at de må skiftes om ikke lenge? Det at det ikke var olje i gearkassen, kan det tyde på at jeg har en lekkasje? Jeg tror jeg skal holde et øye med det.

En annen ting er den skruen jeg teitet til på klemflensen. At jeg teitet den så hardt til, kan det resultere i at jeg kan risikere et ørliten kast i akslingen med tiden?

 

La settskruen være løs. Den er kjekk å ha, hvis du må slepes og surre fast akslingen, så den ikke går rundt ved slep. Girboksen får ikke smøring under slep. Ingen kast i akslingen p.g.a. oppstrammingen du gjorde.

 

Ang. lameller og lager i akslingen, kommer an på om girboksen var total tom for olje eller bare lite (den kan jo har vært litt olje under peilepinnen). Å peile alle oljenivåer er god rutine.

Får bare krysse fingrene og håpe på det beste og høre etter ulyder.

Lykke til

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...