Jump to content

Nidelv 28 og renovering av strømopplegg


mjorud

Recommended Posts

Hei,

I midten av juni hentet vi vår "nye" Nidelv 28... fra '83. Dette er vår første båt, så vi var litt skeptiske til å hoppe på noe så stort som førstebåt. Det skal sies at vi begge er glade i sjøen og ivrige dykkere gjennom flere år.

Siden vi hentet båten har vi hatt tre korte overnattingsturer. Dette har, tatt i betraktning vår manglende erfaring gått greit. Det skal sies at vi har droppet ankeret prematurt en gang (les: midt i Tordensskjoldbukta). Nå vet hun hvordan fjernkontrollen til ankervinsjen fungerer! :P

Forrige uke var ilddåpen. Da var vi ute en hel uke. Besøkte Strömstad, Saltö, Koster og Ursholmen (som forøvrig er et magisk sted). Man finner ut av endel ting når man er ute så lenge. Strøm er f. eks. luksus når man er mye i uthavn med minimal gange mellom plassene. Det gjør ikke ting bedre når laderen(e) ikke fungerer når man først får tilgang til landstrøm. Vi fikk også brudd på gearwiren 20 meter fra "porten" til Strömstad Marina. Litt flaks da jeg vil tro at det ville blitt kjedelig å navigere blant en haug med båter... i revers inne i marinaen. :P Heldigvis hadde marinaen wire. Etter byttet bar det videre. :) Til tross for småproblemer er det lenge siden jeg har hatt en uke med så mye ferie. :)

Uansett.
Båten er gammel, og forrige eier har nok vært av den sorten som gjorde minst mulig, og det som ble gjort ble gjort enkelt. Det elektriske er ikke helt på nett og en titt rundt batteriene avslører en kabelsalat av dimensjoner. Hovedstrømsbryteren bryter mye (blant annet lensepumpa), men mye er også koblet rett på batteriene (blant annet pumpa til dassen). Et par steder er isolasjon på kabel fjernet og en ny kabel surret på og "sikret" med isolasjonstape. Neppe forskriftsmessig. Det å gå over hele det elektriske er ikke gjort over natten så det blir et høst/vinter/vår prosjekt. Jeg er så smått i gang med å lage en skisse over det elektriske og har noen spørsmål.

Oppsettet er enkelt.
Ett startbatteri, to batterier i forbruksbank, og ett batteri til baugpropellen. Baugpropellbatteriet er koblet til startbatteriet. Mellom start og forbruk vil det bli installert et voltsensitivt rele. I stedet for et lass med ledninger og kabelsko på batteripolene tenkte jeg å skru fast en koblingsskinne/sikringsholder etter hovedstrømsbryteren. Fra den kobles forbrukere som pentrypumpe, Eberspächer og inverter. Altså ting som befinner seg i nærheten av batteribanken. Videre tenkte jeg en koblingsskinne/sikringsholder til ved styrekonsollen til det som måtte befinner seg i nærheten av den. Kartplotter, strøm til targabøylen, toalettkvern og de mange duppedittene som krever strøm.

I dag, når jeg bruker pentrypumpa blir lyset i targabøylen (innsiden av båten, ikke lanternene) svak, men bruker jeg toalettkvernen lyser lampene som aldri før. Dette regner jeg med har med hvordan ting er koblet. Hva er det som er mest hensiktsmessig med tanke på strømhungrige forbrukere som pumper?

Link to post
Share on other sites

Hehe. Har ikke noe godt svar til deg, men på båten jeg leide i sommer blunket lysene når vannkrana (og da pumpa) ble brukt... Det lever man godt med. Eier sa at TV skrudde seg av når pumpa ble brukt... Ny TV var installert :-)

 

Mye spenningsfall ved bruk av duppeditter på båt vil jeg tro :-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Lag deg en skisse/plan - som du har begynt på - merk alle ledninger godt med hvor de kommer fra, og går til, om du da ikke tar alt sammen/begynner på "nytt"

Minimalt med forbruk til startbatteri (baugpr, og Vinsj) Gjorde dette på ei snekke for noen år siden på høsten, og det var faktisk en "artig" måte å lære seg båten å kjenne på, også er man trygg og sikker til neste sesong.

Opplegget dit høres fornuftig ut.

Husk at enkelte ting - som VHF, og en automatisk lensepumpe altid skal ha tilgang til strøm = rett på forbruksbatter/r.

Voltsensetivt reele, er helt ok - har selv og det virker godt - men da går all ladingen gjennom startbatteri (om det er koblet etter deres manualer)

Hva med en slik http://www.seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/quick-ladeseparator-p-1021

Den styrer til det som trenger det på en litt annen måte,og om den første står til start så er du sikret der også, men slipper veien gjennom startbatteri.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hei!

- og gratulere med solid og romslig skute! :smiley:

 

Jeg syns du har gjort deg mange gode tanker allerede!

I tillegg til det som er nevnt allerede, så bør du se på ladereguleringen for dynamoen. Her er det viktig å sikre at dynamoen får gitt det den kan i de periodene motorene er i gang. Vanligvis er den innebygde regulatoren for "snill" mot dynamoen i så måte. Her har jeg meget god erfaring med ekstern regulator, som f.eks. Sterling PDAR: http://www.tbbecker.de/stregulatorer.htm

Batteriene ombord hos oss fikk et nytt "liv" etter at denne ble montert!

 

Her kan du lese mer om både ladeopplegg og dynamo: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

 

Lykke til med oppryddingen!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for tilbakemeldingene.

 

Jeg har dessverre vært nødt til å forlate landet i embets medfør noen dager så jeg har ikke fått pludret noe særlig med skuta.

Det jeg la merke til før jeg reiste var at det sitter to dynamoer på TAMD40B'n. Den ene er koblet til forbruksbanken og fra den andre går det en ledning fra pluss til styrekonsollen en plass. Av ren nysgjerrighet løsnet jeg på VP instrumentpanelet for å se. Kabelen fra dynamo nr. 2 går muligens til voltmeteret. Muligens fordi det kan se ut som det har pågått en krig under der... en krig der alle parter må ha lidd store tap. Det hang og dinglet et par, tre kabler med kabelsko og det forklarer forhåpentligvis hvorfor turtallviseren ikke fungerer. Når vi er inne på instrumenter som ikke virker så fant jeg også årsaken til hvorfor jeg alltid har full vanntank selv om det ikke kommer noe ut av krana. Ledningsfestene på selve giveren var borte... og også her hang det og dinglet kabler med kabelsko. Får vel finne fram loddebolten...

Jeg har bestilt verkstedshåndboka for TAMD40B fra Volvo og håper det er koblingsskjema over det elektriske der. Noen som vet?

 

Er det forresten normalt med to dynamoer?

Har lest litt om denne PDAR. Mye skryt og mye slakt. Når det gjelder produktomtaler så er det vel oftest det negative som blir trukket fram og siden det er såpass mye positivt snakk må dette, i de fleste tilfeller, være gode greier. Tipper det blir en sånn.

 

Jeg har sett endel Nidelver har en ekstra plass til instrumenter rett til venstre for selve styrekonsollen. Er dette noe man kan kjøpe og sette inn? Lurer nemlig på hvor jeg skal ha VHF, batterimonitor, radio/cd-spiller og alt det andre som jeg sikkert ikke trenger.

 

Jeg lurer også på utvide batteribanken med et tredje batteri. Dessverre er det litt trangt der batteribanken sitter i dag (babord side) på grunn av Eber'n, så det jeg lurte på er om det er noe problem å sette et batteri på styrbord side og parallellkoble det med resten av banken.

 

Landstrøm. Hvor har dere strømuttaket (eller støminntaket)? Selv tenkte jeg å sette strøminntaket inne i dregg/taukassa i baugen. Trekke ledninger langs babord side til landstrømkassa med jordfeilbrytere osv som jeg lurer på å sette fast i rommet under sofaen. Derfra videre til CTEK M200'n i kjelleren. Høres det fornuftig ut?

 

Til helga blir det Ursholmen hvis været holder... og da med dykkerutstyr. :) Er det forresten noen som har tips til hvordan transportere to dobbeltsett og en stage? Kanskje lage noen vugger under dørken. Utfordringen blir vel å få dette på plass i båten uten å herpe den helt. Tenker da på det nypussa teakgulvet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...