Jump to content

Genoaskinne lekkasje


Cumulus

Recommended Posts

Hei, jeg plages med lekkasje ved innfestingen av genoaskinnen på begge sider.

Skinnen er skrudd fast med gjennomgående skruer/mutter for ca hver 10cm.

Disse kommer jeg til via plastpropper i salongtaket.

 

Det lekker ved et par av skruefestene, hvordan får jeg det tett ?

Må hele skinnen demonteres ?

 

Hilsen (fersk båteier)

Gunnar J

Link to post
Share on other sites

Demonter, fjern all gammel sika, sett inn med ny sika, monter.

Ferdig !

 

PS - bruk rikelig med SIKA, gjerne type 291, eller tilsvarende marin fugemasse ( TEC7, CASCO MARINTEKNIKK; el.l )

 

PPS - å tette uten å demontere besklaget, tipper jeg du kan glemme. Hjelper bra, til neste gang genuaskinnen har vært belastet.

 

Ellers finner du mye bra info om tetting, liming og fuging i emneoversikten øverst til H på siden..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Som Suzuki er inne på så er nok det beste å ta av hele skinna og feste den på nytt. Det er sikkert bare et tidsspørsmål før de andre boltene begynner å lekke også.

 

Det kan være lurt å ha på noe lurium som forhindrer korrosjon mellom aluminiums-skinna og de syrefaste boltene.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Duraloc-joining-Compound.

Omtalt en rekke ggr., aldri funnet på nettet...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Obs obs!

Joining compound eller såkalt Anti seize har ofte et høyt innhold av kopper. Kopper i en Alu-Syrefastforbindelse er neppe gunstig galvanisk. Det finnes anti seize uten kopper, gjerne på Alu-base eller syntetisk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd !

Når skinna atter monteres, skal jeg da bruke sika i sikksakkmønster under hele skinna samt i skrufester,

Jeg ville gjordt det sånn

 

eller er det tilstrekkelig kun i skrufestene ?

Jeg ville IKKE gjordt det sånn. Husk at det beste er å legge en "ring" rundt hvert hull, fordi sikaen skal danne en slags "pakning" mot underlaget. Lettere å forklare enn å få til..

Bruk mye fugemasse, så det tyter ut. Ha klar filler, og ACETONE til å fjerne overflødig fugemasse. Gjerne en sparkelspade osv til å "spa" vekk, om du får ALT for mye et sted. Skikkelig grisejobb. Kjøp en eske engangshansker på apoteket ( omlag kr 50 ) så kan du bare vrenge av hansken, om den blir tilsølt. Sika er ikke bra for huden / deg, og det er ikke acetone heller..

Husk at du trekker til skruene jevnt og trutt, og ikke starter i ene enden og nitrekker bortover.

 

PS - søler du sika, og den rekker herde, er det stort sett bare mekanisk fjerning som duger ( skrape, slipe, krafse ) Så se etter en ekstra gang at du får med deg det meste når du fjerner dette..

 

Får å få på muttre på skruene etter en sånn runde, kan det være smart å slå en runde med tape i enden av skruen, før du trær den på plass. Så slipper du få sika i alt som heter gjenger.. Jeg pleier å droppe dette, så hele pipesettet mitt, er fullt av sikarester :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp en gammel tråd, selv om mine genoaskinner ikke lekker, men tvertimot ikke er der.

 

Har derfor kjøpt 2 stk. 1.2 meter saker, som er tiltenkt 112% fokken. Har jo litt angst for å bore hull i dekket, særlig også siden det er sandwichdekk. Har tenkt tanken på at det kanskje er homogent gods der skinner monteres, er jo forsåvidt ganske vanlig at man har genoaskinner.

(Så vanlig at jeg ikke tenkte på at de ikke var der før etter jeg hadde kjøpt båten).

 

Men uansett. Jeg har skinner.Hva trenger jeg ellers?

 

Bolter, muttere, skiver i syrefast?

Sikaflex? Type 291?

Hvis det er sandwich...må man gjøre mere? Frese ut distansematerialet? Fylle med Epoksi?

 

Har også 2 stk nye vinsjer å montere på sargene. Er vel mye samme som teller der, men tror der at det ikke er sandwich.

Link to post
Share on other sites

1. Bolter, muttre & skiver i syrefast må du ha

2. Sikafleks 291 er OK

3. Grave ut distansematerialet, og fylle i Epoxy må du også.

 

Og så trenger du aller helst en form for joining compound for å hindre korrosjon mellom skinna og boltene. De fleste driter i denne, det går som regel det også..

 

Skal du fjerne distansemateriale, er dette EN metode.

Borr hull der du skal ha hullet. Kun gjennom første laget og ned i distansematerialet.

Ta en L formet krok, slip den skarp og sett den i drillen.

Tre kroken nedi hullet, og få den til å rote / krafse rundt, og rive materialet i filler.

Støvsug det ut.

Bland epoxy, væt det området du skal fylle med tynn epoxy. La det trekke inn, mens du tilsetter fiberstoff for forsterkning. Fyll hullet opp med selvblandet sparkelmasse av resten av epoxyen.

 

Istedet for et vanlig bor, og den L formede kroken, kan du bruke hullborrer / hullsag. Jeg ville brukt et som var vesentlig mindre enn skinna, er skinnen 25mm bred, ville jeg valgt f.eks 20mm hullsag, eller litt mindre. Sag ut toppen, fjern materialet, og fyll opp som beskrevet over. Legg på plass " skalken" du fjernet, og dander med en skrutrekker eller noe annet tynt / skarpt.

 

Vil anta at du når du skal bytte vinsjene, bare kan støpe gjen de gamle hullene, for deretter å borre nye. Du kommer vel til fra undersiden ?

 

Som sagt, dette var EN metode, det finnes fler andre. Istedetfor kompakt fyllstoff, kan du f.eks bruke vannfast finer, som du sager med samme hullsagen som du brukte for å borre hullet i dekket med. Eller du kan bruke ekstra hard divinycell, kjenner ikke navnet på denne. Eller du kan sikkert bruke polyestersparkel istedetfor epoxy, men personlig liker jeg nå epoxyen best.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har iallefall fjernet takplater på ene siden, for å se åssen det ser ut på undersiden både i skinne og vinsjeområdet. Jeg kommer relativt greit til begge steder fra undersiden.

 

Ser litt på det som er der fra før, som da altså har holdt tett i 23 år. Begynner muligens med vinsjene først. Foreløpig tanke er å flytte de gamle litt lengre frem, og bruke de som spinnaker vinsjer, mens de nye blir plassert noe lenger akter enn der de gamle står nå. Om det går opp uten at de blir i veien for hverandre må også passes på.

 

Ikke lett å komme frem til den optimale løsning...Sånn som situasjonen er nå kommer vinsjhåndtakene borti rekkewiren, og det er langt fra optimalt. Spørs om det ikke er rekkewiren som jeg må gjøre noe med. Kunne vel uansett tenkt meg sånne "rekkebånd" isteden for wire i cockpiten.

 

Ser ut som både sargene (vinsjområdet) og dekket for skinnene er av lik karakter. Jeg antar at de tykkere "partiene" er balsatre, eller er det mulig at det brukt noe annet enn balsa på sargene?

L-krok metoden betinger vel at det er balsatre...

 

Skjønner iallefall at det er flere veier til rom. Jeg antar at hovedpoenget er å sørge for at det er noe som tar lasten fra distansemateriale (Epoxy, Polyester, eller tre), og at det forblir tett. Tetningsmaterialet bør vel være elastisk? Er Sikaflex 291 elastisk "nok"?

 

Jeg kunne tenkt meg å gjøre hovedoperasjonen fra undersiden, og få minst mulig hull i øverste lag, men ser vel at det kanskje er enklest med krafsemetoden/hullbor, og epoxy og tyngdekraft.

 

Er grønn når det gjelder både Polyester og Epoxy arbeid, men kunne tenkt meg å lære litt mer om dette. (Har noen ideer...) Er det noe bra litteratur å få tak i på emnet. Plastikk for dummies?

Link to post
Share on other sites

er det "noe annet" enn balsa, f.eks finer, er det sikkert sterkt nok sånn det er.

 

Sikafleks 291 er det jeg ville benyttet. Eller Casco Marin & Teknikk. Eller Tec7. Eller noe annet jeg hadde for hånden. ( ikke veldig store krav, sålenge lasten skal bæres av boltene. Elastisk tettemateriale, er et must.

 

Som du sier, mye lettere å jobbe fra oversiden. Derfor jeg foreslo hullborrer, litt mindre enn bredden på skinna. Skal du jobbe nedenfra, ender det vel med `poxy på helt feil sted, som sofaputene, kokeapparatet, eller radarskjermen..

 

Når det gjelder plasting, er dette en av grunnene til at jeg liker `poxy. De er såpass flytende at de kan doseres etter volum. Har tømt to LANO flasker, en for herder og en for base. 5 pump av basen + et pump av herderen, er en passe liten posjon til f.eks å tette et hull eller 4. Skal du dosere plast, er egentlig en nøyaktig vekt kjekk å ha. Portovekter er fine, kjøkkenvekter er som regel alt for unøyaktige. 1g oppløsning er det meste du kan godta, da bør du blande 100 gr på gang.

 

Legger til at jeg overhodet ikke kan plaste. Dvs. for to år siden hadde jeg ikke engang forsøkt, utover å fuske i faget litt på etpar gamle Opel Kadett. Men - det er ikke vanskelig, bare mye arbeid sier en jeg kjenner. Jobber heretter litt av og til, og kompetansenivået stiger da sakte...

 

Huskeregler er:

1.Hansker. Ikke et par, men en eske. Får du gys på hånda, bytt hanske umiddelbart.

2. Filler og aceton.Utrolig hvor plast / epoxy kan havne i kampens hete.

3. Definerte søppelspann. Filler, eller blandepinner, eller blandebeger, eller brukte hansker kan IKKE slenges ned. Da ender du opp med en hanske fastlimt i salongbordet, en blandepinne fastlimt i det nye dasslokket, eller et brukt blandebeger fastlimt på teakdørken din. Ikkenoe fancy, en bøtte duger bra.

4. Legg fram alt du tror du trenger, også det du tenkte at du kanskje trenger, men bare kanskje. Når plasten herder, og det du trenger er innerst, underst, nederst er de for seint.

5. Begynn med å planlegg. Ikke som beskrevet her, planlegg til slutt.

 

Har som sagt overhodet ikke peiling, men øver så ofte jeg kan. Ikkenoe har blitt så dårlig at jeg ikke kan bruke det.

( selv om onde tunger, hevder at jeg bør grunnstøte med proellakselen om jeg skal grunnstøte etter en reperasjon for et år eller to siden. Mulig jeg brukte _NOK_ epoxyplast og nok lag 400gr matte.... ) Kanskje tilogmed mer enn nok...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

der du kjøper jern og båtsaker. Maritim har dette, under merkenavnet West. Det finnes en bråte andre, jeg bruker EBALTA fra en industrileverandør. Watski fører dette, og sikkert også din lokale båtsjappe.

 

Bruk hansker, stoffet er noe satans allergiframkallende...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...