Chiefengineer Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Sjekka spenningen på trusteren nå og måler 9,8V under drift fra fulladede batterier. Jeg har ett 120Ah vanlig bly/syre (forbruksbatteri?) foran ved siden av trusteren. I tillegg mates trusteren fra to stk 180Ah batterier som sitter bak. Kablene fram fra batteriene (releet) bak er 190 kvmm på både pluss og minus og lengden fram vil jeg anslå til 10m (totalt 20m) Vil det hjelpe å bytte til annen type batteri foran? Forsøk å få tak i et Optima Redtop, evt. for lån. Dette er bare på 55 Ah og har ikke så stor kapasitet men desto bedre evne til å levere mye strøm på kort tid. Kople batteriet provisorisk over de to thrusterpolene med f.eks. to korte 75mm2 kabler. Kjør thruster og mål. Jeg klarer 10.8V på hekkthrusteren. Har enda ikke kommet meg til å målt baugthrusteren men har liggende et ekstra tilsvarende opplegg for denne. Benytter Ctek 12v/12v lader i hekken som henter fra forbruk. Denne er intelligent og lader i praksis kun når motorene er igang samt når landstrøm eller generator kjører. Har en mistanke om at jeg mangler noe spenning på baugthrusteren for å få full sprut. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Er ikke Optima batteriene sk. AGM batterier. Hvordan går det da med å benytte laderen som er innstilt for å lade konvensjonelle bly/syre batterier? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Ja det er AGM men CTEK 250S har temperaturkompensering og skal iht. brukermanualen handtere batterityper inkl. både AGM og GEL så jeg får nesten bare erfare her over litt tid. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Hehe. Artig løsning REM :-) savner "liker knappen" :-) Har virkelig sansen for slik istedenfor å betale x-antall tusinger for løft. Ps: skulle det skje igjen og du vil spare litt bunnstoff og primer, så slå på tråden så kan jeg slenge flaska på ryggen en ettermiddag ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Heeey. Takk for tilbudet SAP. Håper jo jeg ikke får bruk for det. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Adi Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Om du har byttet til alu. propeller bør du vurdere å stoffe disse med bunnstoff beregnet for aluminium f.eks. Jotun sin drevspray. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Jeg mailet Sleipner og spurte hvorfor sikringssplinten ikke røyk i et tilfelle som dette? Her er svaret:"De nye propellene i vårt nye komposittmateriale har høyere effektivitet og støyer mindre, men er desverre ikke så "seige" som de gamle som er laget i glassarmert nylon. Avhengig av hva propellene trekker inn har vi erfart at denne kan sprekke/knekke, men at dette kun er et meget lite problem sammenlignet med at vi nå har de mest effektive propellene i markedet." Det jeg tok for å være aluminium viser seg altså å være et sk. komposittmateriale. Dette materialet er ikke så seigt som det gamle og tåler følgelig enda mindre. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Arvid_A Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Tjaaah... greit nok at de nye propellene er mer effektive, men burde de ikke egentlig da levert med litt svakere brytepinner, slik at pinnen ryker før propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Sjekka spenningen på trusteren nå og måler 9,8V under drift fra fulladede batterier. Jeg har ett 120Ah vanlig bly/syre (forbruksbatteri?) foran ved siden av trusteren. I tillegg mates trusteren fra to stk 180Ah batterier som sitter bak. Kablene fram fra batteriene (releet) bak er 190 kvmm på både pluss og minus og lengden fram vil jeg anslå til 10m (totalt 20m) Vil det hjelpe å bytte til annen type batteri foran? Når det gjelder spenning på thrustere sies det at ved 1 volt under anbefalt spenning, dvs ved 9,5 minsker skyvekraften med ca 40 %. Så i ditt tilfelle 9,8 volt har du et stykke til 100 kg skyekraft. Hadde du hatt en SE 80 med 10,5 volt hadde du nok hatt mer skyvekraft. En SE100 12 volt trekker 740 amp mot 530 amp på SE 80 så kravet til batterier er ganske tøffe på en SE 100 12 volt. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Legger jeg in 740 Amp i kalkulatoren ser det jo ut som jeg har tilstrekkelig kabelkvadrat (190 mm2) fra batteriene bak. Så har jeg altså et 120A batteri framme, med korte 70mm2 kabler i tillegg. 9,8V målte jeg riktignok uten at motoren var igang. Vil kanskje stige noe når motorene går? Jeg får prøve å sjekke dette i morgen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Sett i forhold til hvor mye jeg forbedret effekten på hekkthrusteren (økte spenningen) ved å endre på strømopplegget tror jeg du har en del å hente om du kun har 9,8 volt i dag under full belastning. Men tilstanden på hovedbanken samt CCA verdien og tilstanden på det baugmonterte batteriet betyr jo en god del her. Jeg opplevde at ekstrabatteriet overtok halve strømsupplyen til thrustermotoren under driften etter monteringen når jeg målte med amperemeter, og slår jeg av hovedbryteren til ekstrabatteriet under thrusting faller effekten betydelig og lyden endres i motoren markant. Så dette har sin klare misjon og 10,8 volt er over hekkthrustermotoren under full belastning som jeg har i dag er ganske sprekt. Det får krediteres Optimabatteriet. Jeg skal få kontrollert baugthrustermotorens spenning bare tiden strekker til og vurdere samme installasjon her om det viser seg nødvendig. Jeg er som nevnt ikke imponert av hva den yter i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Om du ser på manualen fra Sleipner er det anbefalt kvadrat på 280 mm2 på en lengde 15-21 meter og 375 mm2 på 22-28 meter. Manualen finner du her: http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/sidepower/SE80_100_130.pdf Batteriet fremme hjelper selvfølgelig godt, det spørs bare hva det klarer å levere. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 (redigert) Ser ut som jeg bør gå for et Optima Red Top framme med CCA på 850A. Shiefengineer; Hvordan lader du Optimabatteriet. Tåler det Absorbsjon/Float/Storag på hhv. 14,4/13,8/13,2V? Redigert 30.Juli.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 (redigert) Jeg har tilkoplet denne Ctek 250S laderen for optimabatteriet: http://www.ctek.com/no/no/chargers/D250S%20DUAL/ Laderen henter fra forbrukspakken. Tror imidlertid ikke min er en dualvariant. Den har ingen innstillinger men styrer sitt eget liv etter det som fabrikken har satt opp som verdier for de ulike trinnene. Hvorvidt dette er det faktiske ideelle for dette batteriet vet jeg enda ikke men jeg antar det vil vises over litt tid. Redigert 30.Juli.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Sjekka spenninga på trusteren nå med motorene igang. Målte 10,3V, mao fortsatt et stykke opp til 10,5. Setter nå inn et konvensjonellt bly/syrebatteri på 150Ah/1000CCA som erstatning for det 120Ah som sitter der idag. Det bør vel gjøre susen? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Elise Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Det kommer seg REM..har du plass la begge batteriene stå sammen fremme. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Ja, hadde tengt på det. Har foreløpig bare erstattet det gamle med det nye. Blir det for spedt kan jeg nok rydde plass også for det gamle 120Ah batteriet på den andre siden av trøsteren. Det ble påstått at SE100 trusteren trekker 760A. Hvordan kan det da ha seg at i SE100 oppgraderingssettet jeg kjøpte fulgte det med en 400A sikring? Bør jeg bytte ut denne med en 800A? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Det kan godt stemme at SE100 trekker 760A. Hekkthrusteren min SE80 kjører mitt clip-on amperemeter som går til 500A ut av måleområdet. Det er jo en mulighet for at man har feilpakket vedr.oppgraderingssettet og antatt at din SE100 er drevet av 24 volts anlegg. Da kan nok 400A stemme meget godt og 800A som motsvarende sikringsstørrelse for 12V anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Ser ut til at det skal sitte en 500A sikring i SE100/12?? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Nei det kan ikke stemme. Med et nominellt strømtrekk på 740 Ampere som er oppgitt for denne modellen på 12V drift ville jeg satt i min. 800A sikring av treg type. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 (redigert) Ser du her så skal SE100 pluss 130 og 210 ha 500A Treg sikring??http://sleipner.no/produkt/17438/sikringer-og-sikringsholdere/ Redigert 31.Juli.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Ser den men det er jo helt feil i forhold til oppgitt strømtrekk i brukermanualen til thrusteren. Ville avklart dette nærmere med Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Etter å ha ladet opp det nye 150Ah batteriet måler jeg nå 11,00V på trusteren. Dette er en skikkelig forbedring fra puslete 9,8V som jeg målte med det gamle batteriet. Merkes også svært godt når jeg kjører trusteren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 (redigert) Så bra ! Dette viser at rikelig med strøm er svert viktig antagelig kan være en mangelvare på mange trustere. Et punkt man bør undersøke før man vurderer oppgradering av selve trusteren. Redigert 5.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Elise Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Hei Rem. Har ikke sett resultatet av denne før nå.Bra du fikk fart på thrustern. Godt å få bekreftet at teori og praksis stemmer . Ved 11 volt har du nok mer en 100 kg skyv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.