Rypeandy Startet 28.Juli.2013 Del på Facebook Startet 28.Juli.2013 Hei. Vi er en familie på 4 ( barna er 2 og 4). Vi har veldig lyst til å kjøpe oss en båt som passer godt til våre ønsker, men har lite erfaring. Vi håper på noen gode tips her inne. Budsjettet vårt ligger på et sted mellom 200.000 til 350.000 kr Ønsker: - ha mulighet til å sove i båten alle sammen - båten skal plane slik at vi kan velge å komme oss "raskt" frem - Konen er opptatt av gode solemuligheter ;-) - Trykt for barna - båten skal se litt "fresh" ut Båter vi har sett litt på: - Uttern D68 - Askeladden 705 - Bayliner 245 - Ibiza 23 weekend Fins sikkert mange gode båter der ute. Vi ønsker en del sitteplasser ute slik at vi kan ha med litt folk på dagsturer så det er høyt prioritert. I tillegg er det jo viktig med ok sovemuligheter. Noen spørsmål: - Utenbordsmotor eller innenborsmotor? - Hvilke båter mener dere er gode? - Størrelse på båten? - Kokemuligheter inne eller ute? +++++++ :-) Håper noen av interesse av å dele litt erfaringer og visdom med oss. Sitér dette innlegget Link to post
Madserazzi Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Hei Vi hadde akkurat samme utgangspunkt som dere for 3 år siden, og kan dele våre betraktninger og erfaringer. Det stod først mellom Ibiza 23, uttern d68, Askeladden beetle, nidelv 690 og Askeladden 705 for oss. Vi landet på 705'en da den oppleves en god del større innvendig enn Ibizaen og d68 pluss at den har eget toalettrom med pumpetoalett og septikktank. Noen av de andre har vel portapotti om jeg ikke husker helt feil. Baylineren kjenner jeg ikke til, da vi aldri vurderte såkalt "ukurante merker". Dette da jeg regnet med at vi skal selge den igjen en gang og det virker som at markedet kan være litt lunkent til amerikanske merker. Vi landet på innenbords da jeg synes utenbords motor stjeler for mye uteplass i slike båter, og det stod da mellom nidelv 690, d68 og 705. Testet en 705 med 165 hk diesel( eller 185 hk, husker ikke helt). Synes denne støyer for mye og går for dårlig, så da ble det bensinmotor på 210 hk. Fant aldri noen nidelv i vår prisklasse, så den har jeg ikke prøvd. Har ikke angret et sekund på valget. Synes dette er en fantastisk godt utnyttet båt, og vi bruker den til alt fra vannsport til 14 dagers ferieturer. 705 har høye fribord så det føles trygt å la barna tumle rundt. Det er en fin Solseng løsning akter og med 210 hk bensinmotor gjør den ca 36 knop på Max. Planer fortsatt lett med 8 personer om bord. Barna var 1 og 8 når vi kjøpte den, og det er fortsatt grei soveplass til alle 4, men begynner å bli litt trangt ettersom de blir større. Hvor "fresh" den ser ut får andre vurdere da jeg nok er litt inhabil der,men jeg synes absolutt den ikke skjemmer seg ut. Får faktisk en del spørsmål rundt om i havner angående størrelse og produsent på båten, og mange kommenterer at de synes båten ser veldig fin ut og at de aldri har sett en slik før? Er kanskje ikke produsert så mange av de? Ikke vet jeg. Vi er iallfall kanonfornøyd med båten, og kan absolutt anbefale Askeladden 705. Kunne fortsatt tenkt meg å prøvd en Nidelv 690 da de ser veldig fine ut, men usikker på toalettløsningen der. Med to jenter om bord er eget toalettrom alfa og omega for trivsel. Redigert 29.Juli.2013 av Madserazzi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 I denne klassen ville jeg hatt utenbordsmotor, Ibiza 24 kommer meget godt ut i tester: http://www.klikk.no/motor/baat/bruktbat/article666605.ece Får noen fine eksemplarer innen deres budsjett. Som mange før deg har erfart, har båter en tendens til å bli trange når ungene vokser til. Kjøp en å vokse inn i. :-) Og som passer deres bruk. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Litt enig med Oteren at det er greit å ikke kjøpe noe som er akkurat stort nok nå med små barn. Bedre å ta i litt og få en romslig båt. Om du går litt ned i årstall får du mye bra båter med litt størrelse. Se etter båter med nyere/overalt motor. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 På en båt rundt 21-23 fot så ville jeg holdt meg til en utenbordsmotor. Som regel har de lavere forbruk enn innenbords bensin, samt at de er billigere både i service og innkjøp enn innenbords diesel. En moderne 4-takter bråker desuten svært lite, noe ihvertfall jeg ser på som en stor bonus. Bakdelen er at du får ikke en orntlig badeplattform. Lykke til med båtjakten! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.