Jump to content

Hjeltefjorden som tumleplass - tips til uthavner og gjestehavner

Jonas78

Recommended Posts

Jeg har akkurat flyttet båten til nordsiden av Lillesotra (utenfor Bergen til de som ikke er lokale) og kommer til å ha Hjeltefjorden som tumleplass.

Jeg drar i dag alene på tur med de små, og lurte på tips på uthavner og gjestehavner. Vi har ikke så stor radius, da vi seiler i ca 5 knop, og jeg tipper de små holde ut 2-3 timer av gangen før de har lyst å legge til land.

Har dere noen tips til plasser i en radius på langhelgturer og firedagersturer?

Bruk vest!

Jeg har akkurat flyttet båten til nordsiden av Lillesotra (utenfor Bergen til de som ikke er lokale) og kommer til å ha Hjeltefjorden som tumleplass.

Jeg drar i dag alene på tur med de små, og lurte på tips på uthavner og gjestehavner. Vi har ikke så stor radius, da vi seiler i ca 5 knop, og jeg tipper de små holde ut 2-3 timer av gangen før de har lyst å legge til land.

Uthavner er som nevnt mange av som er beskrevet i BOF. Men av erfaring er det ikke alltid så greit å ankre her om barna er små. Skorpo har forresten fått bøye som du kan fortøye i. Ønsker du å fortøye til en kai er Strusshamn et flott sted å besøke. Askøy Seilforening tar også i mot gjestende båter, og da er Kollevågen sin flotte strand like ved (denne kan du også oppsøke direkte, ankringsforbud ved stranden, men fin brygge og gode muligheter for ankring i den østre vågen med grillhytten)

Øygarden med Blomvågen er også et fint alternativ om du ønsker gjestehavn. Herdla er også koselig (ingen fasiliteter). For en litt lengre tur er Hernar verdt et besøk og da er ikke veien så lang til Fedje heller. Lykke til

Jeg vil samtidig benytte anledningen til å reklamere litt for Hjeltefjordtrimmen som er en tirsdagsregatta med start like sør for Hanøytangen, her har vi nybegynnerklasse hvor det ikke er påkrevd med Rating bevis eller andre formaliteter, men som en god unnskyldning til å komme seg på sjøen uansett vær i vår og høstsesongen.

Hei og takk for tips! Fikk en flott tur idag nordover i Hjeltefjorden, god vind og fin fart! Vi seilte vel to-tre timer før de små ble utolmodig. Tok turen til Misje, for å se den plassen fra sjøen, seilte rundt Misje og la oss longside ved et nedlagt fiskemottak ser det ut som. Ikke akkurat et postkort, men veldig artig å dra hit.

Skorpo, strusshamn og kollevågen er jo alle flotte plasser. Har lurt på å prøve meg på Herdla i morgen da jeg ikke har vært i havnen der før.

Tenker å legge meg på anker på vei tilbake i Børøvågen, den ser flott ut på bilder og kart,

Edit, dag to;

Det ble Herdla på oss idag. Vi fisket litt på formiddagen og kom sent igang. Kjekt på Herdla, tok en tur oppom museet, spiste is og koste oss. Satser på Fedje i morgen. Regnet bra mye i et par skurer, typisk vestlandsvær :-)

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...