veivisaren Startet 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2013 (redigert) Etter 12-13 års god tjeneste begynner vår 9,9 hk Yamaha nå å fuske. Etter 5 min kjøring på nesten full guffe sank plutselig kraften betydelig, mens turtallet økte. Hørtes litt ut som om man trør inn klutsjen på en bil, mens man fortsatt gir gass. Motoren fungerer når man gir lite gass, men med en gang man gir litt på skjer det samme igjen. Noen som vet hva problemet er? Eksempel kan ses på youtube: Redigert 29.Juli.2013 av veivisaren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fary Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Hei Hadde samme symptomene på en Mariner, da var det propell navet som hadde løsnet i vulkaniseringen. Skiftet propellen og alt var tilbake til normalen :) Sitér dette innlegget Link to post
veivisaren Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Ok, det høres ut som en logisk grunn. Kjøper ny propell imorgen og ser hvordan det går :) Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Den 9.9 er den motoren som blir mest "voldtatt" av unger som kjører fullspeed, tilslutt så er motoren skjæret sånn som denne. Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 turtallet øker jo ikke når den varmskjæres. er nok vulkaniseringen som må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Akkurat det samme skjedde meg sist uke! Yamaha 9,9 totakter fra 2000 (altså 13 år den også. Aldri kjørt på grunn eller skadet). Gikk fint forover på lavt turtall, men ved gasspådrag opp i plan på Withjolla slurte den, høyt turtall og ingen særlig endring i luntefarten. Akkurat som "gåen clutch". Ny, uoriginal propell til kr. 690,- løste problemet (9 1/4" X 10 1/2"). Gummi- vulkaniseringen på den gamle var morken og spant på splineakslingen. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Mektig imponert over at dere klarer å beholde samme propell i 13 år, dere kjører mer forsiktig enn meg tydligvis. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
veivisaren Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 ArvidKa: Hvor fikk du tak i uorginal propell til 690? Jeg var ute hos Yamaha idag og kjøpte ny orginal til 900... og de hadde bare inne 9 1/4" x 9 3/4". Ikke 9 1/4" X 10 1/2" som jeg hadde tideligere. Vet noen om det blir stor forskjell på de to propellene? Motoren er forresten pent kjørt i alle år, utenom at den har hatt en drukning for 4-5 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 En propell med mindre stigning gir ofte bedre akslerasjon, men lavere toppfart. Så er båten din lettplanende vil den mest trolig gå raskere opp i plan, men saktere på full speed. Er båten tung og eventuelt halvplanende er det godt mulig toppfarten forblir den samme, men med høyere turtall. Selv byttet jeg fra 11" stigning til 10" på 15-hesteren min (Yamaha 2-takt), det ga høyere toppfart og gjorde at båten spratt lettere opp i plan med den tunge RIB'en jeg hadde da. Men nå, med den nye og lettere RIB'en på plass skal 11-tommeren tilbake igjen for høyere toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Hei igjen. Du spør om min uoriginale propell. Min lokale og utmerkede forhandler Strand Båtsenter på Jørpeland (Rogaland) hadde denne inne på sitt rikholdige lager, faktisk flere eksemplarer. Også original Yamaha innbyttepropell hvis jeg ønsket det. Vi har en lettplanende With 385 jolle og har nå - etter å ha bøyd unna stopperen for gasswiren - ca 13,8 hk fra vår 9,9 Yamaha totakter. Derfor har vi alltid hatt noe større stigning på propellen enn den som motoren leveres med. Men jeg vet ikke om DU trenger det eller bør bruke det?? Kjenner ikke din båt. Propellen heter forøvrig E.Chance og er fra Østen (Taiwan?) og er etter alle solemerker identisk med originalen. Jeg er veldig fornøyd! Ser at Marineshop.no har mange varianter i sin liste. Her er vår propell: http://www.marineshop.no/Produkter/Fremdrift/Propell-(Alu)/E-Chance/ECHANCE-PropellJ-9-1-4x10-1-2-Y--108670-p0000095202.aspx Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.