Jump to content

Yamaha 9,9 mister motorkraft

veivisaren

Recommended Posts

Etter 12-13 års god tjeneste begynner vår 9,9 hk Yamaha nå å fuske. Etter 5 min kjøring på nesten full guffe sank plutselig kraften betydelig, mens turtallet økte. Hørtes litt ut som om man trør inn klutsjen på en bil, mens man fortsatt gir gass. Motoren fungerer når man gir lite gass, men med en gang man gir litt på skjer det samme igjen. Noen som vet hva problemet er? Eksempel kan ses på youtube:

Redigert av veivisaren (see edit history)

Akkurat det samme skjedde meg sist uke!

Yamaha 9,9 totakter fra 2000 (altså 13 år den også. Aldri kjørt på grunn eller skadet).

Gikk fint forover på lavt turtall, men ved gasspådrag opp i plan på Withjolla slurte den, høyt turtall og ingen særlig endring i luntefarten. Akkurat som "gåen clutch". Ny, uoriginal propell til kr. 690,- løste problemet (9 1/4" X 10 1/2"). Gummi- vulkaniseringen på den gamle var morken og spant på splineakslingen.

ArvidKa: Hvor fikk du tak i uorginal propell til 690? Jeg var ute hos Yamaha idag og kjøpte ny orginal til 900... og de hadde bare inne 9 1/4" x 9 3/4". Ikke 9 1/4" X 10 1/2" som jeg hadde tideligere. Vet noen om det blir stor forskjell på de to propellene? Motoren er forresten pent kjørt i alle år, utenom at den har hatt en drukning for 4-5 år siden.

En propell med mindre stigning gir ofte bedre akslerasjon, men lavere toppfart. Så er båten din lettplanende vil den mest trolig gå raskere opp i plan, men saktere på full speed. Er båten tung og eventuelt halvplanende er det godt mulig toppfarten forblir den samme, men med høyere turtall.

Selv byttet jeg fra 11" stigning til 10" på 15-hesteren min (Yamaha 2-takt), det ga høyere toppfart og gjorde at båten spratt lettere opp i plan med den tunge RIB'en jeg hadde da. Men nå, med den nye og lettere RIB'en på plass skal 11-tommeren tilbake igjen for høyere toppfart.

Hei igjen. Du spør om min uoriginale propell. Min lokale og utmerkede forhandler Strand Båtsenter på Jørpeland (Rogaland) hadde denne inne på sitt rikholdige lager, faktisk flere eksemplarer. Også original Yamaha innbyttepropell hvis jeg ønsket det. Vi har en lettplanende With 385 jolle og har nå - etter å ha bøyd unna stopperen for gasswiren - ca 13,8 hk fra vår 9,9 Yamaha totakter. Derfor har vi alltid hatt noe større stigning på propellen enn den som motoren leveres med. Men jeg vet ikke om DU trenger det eller bør bruke det?? Kjenner ikke din båt.

Propellen heter forøvrig E.Chance og er fra Østen (Taiwan?) og er etter alle solemerker identisk med originalen. Jeg er veldig fornøyd!

Ser at Marineshop.no har mange varianter i sin liste. Her er vår propell:

http://www.marineshop.no/Produkter/Fremdrift/Propell-(Alu)/E-Chance/ECHANCE-PropellJ-9-1-4x10-1-2-Y--108670-p0000095202.aspx

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...