Jump to content

Bo i båt - Råd om valg av båt?


Rilp

Recommended Posts

Etter et tiår med utsikt til to store mursteinsmonstre i hovedstaden, ønsker jeg å prøve en ny tilværelse, og bo i båt. Jeg har lest en del på forumet her og på andre steder, men spør litt her for råd og andres erfaringer.


Har enda ikke følt et snev av klaustrofobi, selv under utforskning av mørke, trange huler, og trives med en enkel tilværelse. Jeg tror derfor ikke livet i båt vil by på plassmangel, snarere tvert imot med den friheten en får. Men for å få litt plass ombord, vil jeg gjerne opp i 26-30′, samt mulighet til å kunne strekke ut ryggen i vertikal stilling uten å måtte gå ut på dekk - jeg er 180 centimeter høy.


Prismessig ser jeg det er masse spennende rundt 40-60K på Finn, og kan fint bruke litt tid og krefter på å gjøre en båt penere og mer praktisk.


Jeg har ikke behov for en rask seilbåt, men ønsker en båt som er enkel å seile og som kan tåle litt sjø. Har ingen umiddelbare planer om langtur, men ser ikke bort i fra at det vil skje i fremtiden.


Motormessig har jeg skjønt at VP MD5(A/B/C), som mange båter har, er en flott motor - helt til de slutter å virke, av mangel på reservedeler. Innenbords motor tar litt plass, men er vel likevel ønskelig av mange årsaker.


Har sett litt på Alo 28, og skjønt at det kan være en fin førstegangsbåt. Noen som har erfaringer med denne, eller tips til andre båter som kan egne seg som bobåt?



(Er for tiden i Stavanger og Egersund, og om det er båtboere i området som vil invitere meg på kaffe og fortelle om erfaringer, tar jeg gjerne i mot en invitasjon.)

Link to post

I fjor bodde jeg 6 måneder, helt frivillig, i min Comfort 30. Klart, den er på grensen, men det gikk igrunn veldig bra. Siden jeg er 189 har jeg kun full ståhøyde ved byssa/ nedgansluka ved cockpit, da den er litt forhøyet eller jeg åpner luka helt opp. Den har ikke eget toalettrom, og det er jo alltids det mest optimale. fra 30 til 33 fot, som Steinsvik nevner, så er det stor forskjell i volum.

En annen særdeles viktig ting å ha i en slik størrelse båt, er cockpitkalesje. Da får du svært mye mere plass, et ekstra stort rom og en lunere, tørrere båt. Det er noe å ha på lista, og er relativt dyrt å kjøpe nytt. 10-15tusen.

Septiktank må du ha om du ikke skal helt og fullt basere deg på toalett på land. Slå lens kan du alltids gjøre i et anlegg uten tank... -men det snakker man ikke om.

Så må du ha het skikkelig kjøleskap eller kjøleboks samt kokeplass som er velfungerende.

 

Du finner greie båter nå med nyere motorer. Det er det du skal kjøpe for da er det salgbart om du angrer deg, eller vil opp i størrelse.

Link to post

Jeg tror nok Alo 28 blir for liten som bobåt. Men for noen måneder, bør det gå bra. Siden vår er så og si ribbet innvendig, kan jeg tilpasse den etter eget ønske. Men selv om dørken er tatt ut hos oss, og så klarer jeg allikevel ikke å stå oppreist i den. Lenge siden jeg har målt min egen høyde, tror det står 186 i passet mitt, men fant ut at jeg var høyere på et tidspunkt. Nå er jeg kanskje lavere. Men om hukommelsen min er rett, er innvendig høyde i Alo'en 178, sånn fra fabrikken.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Jeg ville i alle fall gått for noe større enn en Alo 28. Rundt 33 fot ser jeg på som et minimum for å bo noenlunde komfortabelt.. Hvor mye penger har du til båtkjøp, maksimalt?

Skal jeg gå over 40-60K, må jeg utsette. Hvis du ser bort fra at du mener 28 kan bli litt lite, er det noe annet å si om båter rundt den størrelsen - noen som kan være bedre å satse på enn andre?

Link to post

40 til 60.000 kroner er litt lite budsjett på noe slikt, husk at bare webasto - som jeg mener er et must for bobåt - koster nærmere 20.000 kroner med alt installasjonsmateriell. Når det gjelder størrelse trodde jeg at 35 fot ville være det minste jeg måtte ha, men strengt tatt ser jeg vel at jeg hadde klart meg fint med mindre båt også...:-)

Link to post

Hva med denne? En Bostrøm 31 til 50000,- med Taylor dieselovn, pumpedass og ferskvannskjølt Yanmar fra 1999. Nok å ta tak i, men du skriver jo at du er forberedt på å gjøre litt for å få båten i OK stand. Ser for meg at blant annet en grundig innvendig vask, isolering og teknisk gjennomgang må til for å få den beboelig.

 

Da jeg så etter båt til å bo i selv var en stabil dieselovn (ikke Webasto, Eber, Wallas eller lignende), bad med dusjmuligheter og ståplass noen av kriteriene. Er 193cm høy, derfor ble båten noe større enn jeg i utgangspunktet hadde planlagt. Det kan være en fordel å ha med noen som har litt peiling på seilbåt når du drar rundt og kikker. Argumenter for pruting er bra og fører til at du har mer kapital å pusse opp båten for. Men det krever egeninnsats, spesielt når båtene i den prisklassen og størrelsen stort sett er oppussingsobjekter.

 

Vurderer du seriøst å bo i båt kan det også være en fordel å alliere deg med noen på land med tanke på lagringsplass av stæsj, klesvask og dusjing. I en større båt kan alt dette foregå ombord, men selv i min 44-foter har jeg behov for lagringsplass og klesvask på land. Heldigvis kan jeg dusje ombord, noe som kommer godt med i helgene når jeg ikke kan dusje på jobb. Greit å ha litt tanker rundt slike ting. Det er en helt konge måte å bo på, men samtidig er det visse gjøremål man på land tar for gitt som krever litt mer når man bor i båt :smiley:

Link to post

Man kan bo i en 10 fots båt om man ønsker det. Det kommer bare an på hvor stort krav man har til komfort og standard.

 

Jeg bodde først i en 33 fots båt fra midten av 70-tallet med ståhøyde, romslig toalett med dusj, og en grei salong. Etter hvert flytta dama om bord, og vi bestemte oss for å oppgradere til en moderne 41-foter. Vi har ikke angret på det, selv om prisen var mangedobbel. Med litt aggressiv nedbetaling betalte vi den på ett år.

 

Skal man flytte i båt bør man tenke over hvor man skal dusje, gå på do og vaske klær. Med andre ord må man enten ha en ganske stor båt eller fasiliteter på land. Så må man finne en havn der man får lov å bo i båter (i enkelte havner liker de av en eller annen grunn ikke båtboere), og som gjerne har overnevnte fasiliteter.

 

Det er alltid noe å reparere i en båt. Om man ikke kan reparere saker og ting, lærer man det fort. Regn med å kjøpe nytt og større verktøyskrin.

Når du skal se på båt, ta med en som har god greie på det, eller en takstmann. Man kjøper fort katta i sekken om man ikke følger med litt.

 

Tenk litt på vinteren om bord. Du trenger noe fornuftig å fyre med. Elektrisitet gir dårlig utlufting, så invester i et system som skaper luftsirkulasjon. En dieselvarmer henter luft utenfra og forebygger kondens svært effektivt. Stenger de vannet på brygga om vinteren? I så fall må du bære vann på kanner eller trekke vannslange fra et bygg med åpne kraner. Det er en fordel med stor vanntank om bord. Vi hadde 150 liter i vår gamle båt og 560 liter i vår nye. Da dusjer vi og vasker opp om bord, og fyller kanskje hver 14. dag.

 

Jeg hadde definitivt gått for en nyere båt, senest fra midten av 90-tallet. Med ståplass og litt fasiliteter om bord. Separate lugarer er fint å ha om du skal ha overnattingsgjester. Kan også brukes som lagerrom.

 

Kanskje har vi blitt litt "bortskjemte" med vår nye båt, men jeg kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til en mye mindre og eldre båt. Det er herlig med nye, gjennomtenkte og romslige løsninger, og ting som fungerer som de skal. Legg litt ekstra penger i en moderne båt, så slipper du mange problemer.

Link to post

jøss, du som normalt skriver på kav nynorsk?? :) -vært for lenge borte fra Ørsta på langturen i sommer eller ? hehe....

 

Det er viktige momenter Steinsvik trekker opp, beklageligvis vil mange båtboerprosjekt strande på økonomi om en skal være fornuftig og velge stort nok og ikke bare være gal. Jeg skulle gjerne boltret meg i en nyere 40-foter.

Link to post

jeg kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til en mye mindre og eldre båt. Det er herlig med nye, gjennomtenkte og romslige løsninger, og ting som fungerer som de skal.

Vi har akkurat gått til en 3år eldre båt som er 6fot kortere enn den vi hadde :smiley:

 

 

 

Jeg støtter deg i alt du sier, vi har vært båtboere i over 3år nå og går mot en ny vinter som båtboere.

Link to post

Kanskje har vi blitt litt "bortskjemte" med vår nye båt, men jeg kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til en mye mindre og eldre båt.

Der er problemet, det er alltid "lett" å oppgradere i standard og komfort, men aldri aktuelt å nedgradere. Derfor er rådet mitt å starte med en båt man har råd til. :-)

 

Vinteren kan være utfordrende, ingen tvil om dét ... men sommerstid bør man i allefall kunne greie seg med en båt som er under 30 fot. Dersom man bor sentralt og har mange andre alternative oppholdssteder på dag- og kveldstid trenger man jo bare båten for å sove i.

 

Hadde jeg ikke hatt familie ville jeg også tvert bodd i båt. Veldig mye billigere enn å leie, og veldig mye mer frihet enn å eie fast eiendom.

 

Vi har akkurat gått til en 3år eldre båt som er 6fot kortere enn den vi hadde :smiley:

I stand corrected ...

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Eldre båter har nesten uten unntak tykkere skrog enn nyere, det er ingen ulempe vinterstid...

 

Jeg har lest et eller annet sted, antageligvis i en annen tråd her på forumet, at eldre båter ofte er enlags glassfiber, mens nyere sandwichkonstruksjoner isolerer bedre.

 

(Eldre båter med balsasandwich bør unngås pga råteproblematikken)

Jeg er ikke like pessimistisk som en del andre her mtp muligheten til å bo i en billig båt. Nå kan jeg dog ikke snakke av egen erfaring, siden jeg aldri har prøvd å bo fast i båt, men jeg ville tvert ha prøvd dersom jeg hadde hatt friheten (familiesituasjonen vanskeliggjør båtboerliv).

 

Jeg tror fasilitetene og tilbudene i/på land er vel så viktig som fasilitetene ombord. Vet du hvor du kommer til å ligge? Vil du ha tilgang til strøm? Forbruksbegrensninger på strøm? Målt forbruk eller fritt forbruk? Dersom det er fritt frem å bruke strøm, så kan man greie seg lenge med en elektrisk vifteovn ombord (men vær obs på brannfare etc). Selv om man betaler for forbruk blir det ikke så veldig dyrt, det er tross alt ikke store plassen som skal varmes opp, og retter man vifteovnen rett mot føttene så gjør det ikke noe at det ellers er kaldt ombord.

 

Lang vei til toalett, dusj, vaskemaskin? Planlegger du å ha de fleste måltidene ombord i båten, eller på land? Hva slags arbeidssted (eller studiested) har du, og hva slags fasiliteter har du tilgang til der? Medlemsskap i interessante klubber/foreninger, gjerne klubber/foreninger med egne lokaler? Når innenbordstemperaturen synker under 16 grader, så vil man nok helst oppholde seg innendørs på land mest mulig og bare bruke båten til å sove i. Dersom man har en god arbeidsplass (evt studiested) og godt med fritidsaktiviteter (evt råd til å oppholde seg mye på café) så trenger man ikke oppholde seg så mye "hjemme".

 

I Tromsø hadde jeg en 24 fots båt uten vanntank, den seilte jeg og overnattet i sommer som vinter; den lå stort sett på svai, og batteriene ladet jeg nesten uten unntak ved å ro dem i land, bære dem opp (og ned) en bratt bakke og lade dem hjemme. Det største problemet der var at håndvask var vanskelig. (Nå var muligheten tilstedet i form av en vask med saltvannspumpe, men den ble aldri brukt da det var nødvendig å koble fra slanger for å få tilgang til motorrom).

 

Skal man ligge i marina uten å ha septiktank ombord bør man i land for de fleste toalettbesøk - og man må i land for store toalettbesøk. Dette er for svært mange nordmenn i dag ganske uaktuelt - men vi er godt vant, globalt sett er det et lite mindretall av befolkningen som har innendørs toalettfasiliteter hjemme, og det er ikke mange generasjoner siden utedo var normen også her til lands. Jeg har bodd i flere år uten innendørs toalett, har leietagere på gamleboligen min som fortsatt ikke har innendørs toalett, så jeg ser ikke helt problemet. Toalett ombord er ikke et must-have, særlig ikke for de som ikke har barn. MEN, gangavstanden til toalett kan være ganske stor i enkelte marinaer!

 

I dag har jeg en gammel (1979) 29-fots seilbåt, uten varmtvann, dusj eller septiktank - men med ståhøyde i kahytten. Jeg ser ikke noe problem med å bo i den, bortsett fra at det blir for trangt for hele familien, og for upraktisk ifht skole, jobb, etc. Jeg hadde en spanjol som bodde i én måned i båten. Han hadde en barndomsvenn som tilfeldigvis jobbet fra Rygge i en uke, og ettersom Ryan Air ikke betaler hotellregninger for pilotene sine bodde han også ombord. Nest siste natta var vi to unger og fire voksne ombord, jeg var noe bekymret for piloten som måtte være våken og uthvilt for å frakte passasjerer til Baltikum tidlig tidlig neste morgen, men det gikk bra :-)

 

Nå som det har vært godvær (og forøvrig delvis også i regn) trives jeg bedre på svai enn i marinaen. Jeg har en sparedusj festet til baderomssinken, den kan strekkes ut slik at man kan dusje på dekk (riktignok ikke i ståhøyde) - det går fint når det er mørkt ute ;-) Jeg prøver å spare de største toalettbesøkene til jeg er på land, men siden barna er nokså "uberegnelige" ligger jeg helst et godt stykke vekk fra land når jeg ankrer opp i uthavn.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Eldre båter har nesten uten unntak tykkere skrog enn nyere, det er ingen ulempe vinterstid...

Der er mulig, men jeg tror ikke det har så mye å si på strømregningen. I vår båt er det veggene i stuerommet mot kabinen som ikke er isolerte, det skaper en god del kalde flater som hele tiden må varmes opp. Det er ikke noe problem å isolere disse med stratocell eller noe annet solid som kan limes på. Dessuten er luken i nedgangen, slik den er i seilbåter, ikke optimal for kalde vintere. Den er verre å løse.

Link to post

Tenkte meg det ja. Du har jo bodd en stund i båt og har vel litt statistikk på KWt om vinterene, kunne vært artig å se hvor mye du går ned i energiforbruk med ny båt. Vi brukte temmelig mye strøm i vinter, og jeg ser åpenbare steder å forbedre isolasjonen.

Statistikk og statistikk fru blom, jeg huser vel ikke så voldsomt godt med vi brukte vel rundt 8000kwt de første to vintrene vi bodde i båt i oceanisen, nå sist vinter brukte vi vel 0kwt på fyring siden vi dro med oss båten til 12-16gr Nord sist vinter.

Vi har gjerne fyrt ca 2-3000W strøm kontinuerlig om vinteren og fylt på med dieselvarmer når det har vært behov og det har vel gått med 3-400liter på en vinter på en Eber 5KW.

 

Nå har vi Hallberg-Rassy 37 med Webasto 3,9KW med betydelig bedre framføring av varmerør som er skikkelig isolert samt skikkelig isolert båt. Jeg blri skuffet om vi ikke halverer fyringen kommende vinter

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...