Jump to content

Bo i båt - Råd om valg av båt?


Rilp

Recommended Posts

Nå har vi Hallberg-Rassy 37 med Webasto 3,9KW med betydelig bedre framføring av varmerør som er skikkelig isolert samt skikkelig isolert båt. Jeg blri skuffet om vi ikke halverer fyringen kommende vinter

 

Det der med å få isolert slangene er et veldig bra tips, gjorde det sjøl i vår og forskjellen er helt enorm!

Link to post

isolering av varmluftrør i kombinasjon med innvendig isolering av skrog, så kan man sikkert gå ned minst ett nivå dieselvarmer.

Skal man flytte inn i en eldre båt, vil det alltids være behov for å bytte skrogtrekk både mtp utseende, lukt, fukt og mugg. Da er det lurt å samtidig legge skrogisolasjon før man fester nytt trekk.

Frostfritt om bord i min 30foter i vinter med en 500w elektrisk oljeovn. 14 minusgrader ute og 2 til 6 pluss inne i båten. -dette etter isolering. Til og med isen la seg på dekk uten å smelte. Og det må være eneste ulempen.

Link to post

Hva med denne? En Bostrøm 31 til 50000,- med Taylor dieselovn, pumpedass og ferskvannskjølt Yanmar fra 1999. Nok å ta tak i, men du skriver jo at du er forberedt på å gjøre litt for å få båten i OK stand. Ser for meg at blant annet en grundig innvendig vask, isolering og teknisk gjennomgang må til for å få den beboelig.

 

[...]

 

Vurderer du seriøst å bo i båt kan det også være en fordel å alliere deg med noen på land med tanke på lagringsplass av stæsj, klesvask og dusjing. I en større båt kan alt dette foregå ombord, men selv i min 44-foter har jeg behov for lagringsplass og klesvask på land.

Har sett på denne Bostrøm-båten, men det er nevnt diesellukt. Har sett mange forslag som kan brukes for å få det bort. Lar det seg gjøre i praksis? Det er også nevnt stor rift i Genoa, og da er det kanskje ikke brukbart i det hele tatt. Det er også nevt fox-seil - mener han fokk?

 

Har alltids noen jeg kan lagre ting hos, ved behov. Men behovet er lite per i dag. Det to største gjenstandene jeg har per i dag, er en sykkel og et par ski. Hva annet angår, så kan nok det meste få plass i en båt. Dusjing og klesvask på land blir nok nødvendig.

 

Bo i Alo 28?? Jeg tror du er gal jeg...

Det har jeg hørt folk si før. Mulig de har litt rett, men en lever bare en gang. :)

 

Skal man flytte i båt bør man tenke over hvor man skal dusje, gå på do og vaske klær. Med andre ord må man enten ha en ganske stor båt eller fasiliteter på land. Så må man finne en havn der man får lov å bo i båter (i enkelte havner liker de av en eller annen grunn ikke båtboere), og som gjerne har overnevnte fasiliteter.

Har merket at flertallet av havner i indre Oslofjord ikke er særlig positive til båtboere, men jeg tror det bør være mulig å finne et sted. Har merket meg at Aker Brygge er både dyrt og stengt i vinter, og utover dette også Kongen og Killingen. Er det andre havner mellom der og Asker hvor det er hyggelig miljø for båtboere med strøm, dusj og vaskemaskin?

 

Lang vei til toalett, dusj, vaskemaskin? Planlegger du å ha de fleste måltidene ombord i båten, eller på land? Hva slags arbeidssted (eller studiested) har du, og hva slags fasiliteter har du tilgang til der? Medlemsskap i interessante klubber/foreninger, gjerne klubber/foreninger med egne lokaler? Når innenbordstemperaturen synker under 16 grader, så vil man nok helst oppholde seg innendørs på land mest mulig og bare bruke båten til å sove i. Dersom man har en god arbeidsplass (evt studiested) og godt med fritidsaktiviteter (evt råd til å oppholde seg mye på café) så trenger man ikke oppholde seg så mye "hjemme".

 

Nå som det har vært godvær (og forøvrig delvis også i regn) trives jeg bedre på svai enn i marinaen. Jeg har en sparedusj festet til baderomssinken, den kan strekkes ut slik at man kan dusje på dekk (riktignok ikke i ståhøyde) - det går fint når det er mørkt ute ;-) Jeg prøver å spare de største toalettbesøkene til jeg er på land, men siden barna er nokså "uberegnelige" ligger jeg helst et godt stykke vekk fra land når jeg ankrer opp i uthavn.

Når utetemperaturen kryper nedover, er det sikkert greit å være litt innendørs, ja. Men kulden er kke min største bekymring - under femten minus i fjor, dro jeg på hengekøyetur. Men oppvarming blir nok helt klart nødvendig. Har en grei vifteovn per i dag, og ser også dieselvarmer som en grei investering før en kald vinter.

 

Dusjing på dekk? Regner med det bare er i uthavn? :)

 

 

 

Takk for mange gode råd og innspill så langt! Jeg ser virkelig frem til dette!

Link to post

Har sett på denne Bostrøm-båten, men det er nevnt diesellukt. Har sett mange forslag som kan brukes for å få det bort. Lar det seg gjøre i praksis? Det er også nevnt stor rift i Genoa, og da er det kanskje ikke brukbart i det hele tatt. Det er også nevt fox-seil - mener han fokk?

Diesellukt kan være svært vanskelig å få bort, ja - og det kan virkelig ødelegge trivselen ombord. Det er viktig med gode luktesanser når man befarer båter, evt ha med en venn som har god nese. Skal man bo i båten, så ville jeg utelukket å kjøpe en båt som det lukter diesel av inne i kabinen.

 

En rift i genoa må syes før seilet kan brukes. Sannsynligvis vil man uansett ønske å skifte seil på en gammel, billig båt - men det er noe man godt kan vente et par sesonger med dersom man ikke har feit lommebok. Det er normalt at båter (som ikke har rulleseil på staget) selges med flere forseil, både genoa og fokk.

 

Når utetemperaturen kryper nedover, er det sikkert greit å være litt innendørs, ja. Men kulden er kke min største bekymring - under femten minus i fjor, dro jeg på hengekøyetur. Men oppvarming blir nok helt klart nødvendig. Har en grei vifteovn per i dag, og ser også dieselvarmer som en grei investering før en kald vinter.

Harbarkede vikinger overlever det meste, mens moderne nordmenn må være "helt gærne" for å gjøre slikt ;-)

 

Dusjing på dekk? Regner med det bare er i uthavn? :)

Helt klart, det stod litt sammen med setningen før, at jeg strengt tatt foretrekker å sove over på svai fremfor i marinaen :-) Finnes ingen bedre start på arbeidsdagen enn å sløre rolig tilbake til marinaen i morgensola. :-) Jeg har jo dusj både i marinaen og på jobb, så løsningen med å dusje på dekk er for min del bare aktuell ifbm turer.

 

Jeg har hjemmehavn på Kambo, det står ingenting i det reglementet jeg har signert på at vi ikke kan bo i båtene (men det er stor marina og bare én dusj og to toaletter - så det er ikke kapasitet til mange båtboere der). Det var noe tyveri der for en måned siden, så naboen min kommenterte at det bare var bra å ha folk i båtene for å forebygge tyverier. Kambo-Oslo S tar ca 45 minutter med toget, og blir vel kuttet ned til ca 35 minutter når Follobanen står klar. Det er adskillig mindre kø på E6 mot Kambo enn på E18 mot Asker, men kapasiteten på E18/Mosseveien er selvfølgelig sprengt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Har sett på denne Bostrøm-båten, men det er nevnt diesellukt. Har sett mange forslag som kan brukes for å få det bort. Lar det seg gjøre i praksis? Det er også nevnt stor rift i Genoa, og da er det kanskje ikke brukbart i det hele tatt. Det er også nevt fox-seil - mener han fokk?

Diesellukt kan vaskes vekk ja, men har dieselen fått trukket lenge ned i glassfiberen vil det lukte selv om du vasker godt, men gjerne ikke like sterkt. Det viktigste er å finne årsaken til diesellukta, er det en lekkasje en plass eller er det bare noen som har sølt diesel uten å tørke skikkelig opp? Kan du få hindret at det kommer ny diesel til vil lukta etter en grundig vask etter hvert avta, er du heldig; forsvinne helt. Diesel fordamper svært seint, derfor lukter det lenge om man har vært uheldig og sølt litt.

 

I min båt lukta det ikke bra da jeg kjøpte den. Skikkelig båtlukt (hilsen diesel, septik og fuktighet). Under dørkene var det ikke vasket på all den tid og selve dørkene hadde trukket lukt og stinket kraftig. Tok opp alle dørkene, tørket dem innendørs en ukes tid og pusset og lakkerte dem på undersiden og i kantene med flere strøk tokomponent lakk for å hindre at avgir mer lukt. Har fungert bra, de lukter ikke lengre. Vasket også grundig under dørkene, inni skap og der jeg kom til inn mot skutesiden med klorinvann og til slutt grønnsåpe. Grønnsåpa legger igjen en hinne som demper lukt siest det. Lukta i båten ble betraktelig bedre etter den grundige vasken og lakkeringen av dørkene. Men, må likevel ta en god vask under dørkene et par ganger i året for å hindre at det begynner å lukte på nytt. Fuktighet, enten fra kondens eller lekkasje, trekker inn i gammel skitt og det begynner å gro bakterier der. Derfor er klorinvann og vask påkrevd, med jevne mellomrom. Selv i nye båter kan det begynne å lukte hvis man ikke holder rent, så vask kommer man dessverre ikke utenom for å holde et akseptabelt luktnivå ombord :wink:

 

Et par slike luktfjernere under dørkene hjelper på, de ikke bare skjuler lukt, men absorberer den. Har du i tillegg en god avfukter holdes fuktighet og kondens nede, og det blir mindre lukt.

 

Ritfen i genoaen kan gjerne fikses billig, enten med slike rep-kit man får kjøpt eller at du leverer seilet inn til en seilmaker i lavsesongen. Men klart, er det gammelt blir ikke seilet topp av en liten reperasjon, nye og gode seil koster litt. Med et begrenset budsjett kan du dessverre ikke regne med å få en båt i tipp topp stand, men må regne med litt å ta tak i. Ser du hva du får for pengene av bo-komfort og varmemuligheter vil jeg tro Bostrømen er gunstig i forhold til mange andre av båtene på markedet, men klart, lukter den kraftig diesel ombord bør den sjekkes ut grundigere før en eventuell handel.

 

Godt mulig fox-seil er en skrivefeil ja :wink:

Link to post

Apropos diesellukt, vi fikk motorstopp allerede på henteturen pga tom dieseltank. Den motoren var det ikke bare å starte opp igjen - dieselsystemet måtte "luftes", og dette var svært vanskelig å gjøre uten å søle diesel. For en som gjorde dette for første gang, har tolv tommeltotter og som dessuten ikke var obs på hvor skadelig dieselsøl kan være: helt umulig. Jeg var heller ikke smart nok til å tørke grundig opp (det var jo ikke akkurat lett å komme seg til bak/undersiden av motoren). Slike "luftinger" måtte jeg totalt gjøre tre ganger tror jeg ... før jeg fikk såpass problemer at jeg rett og slett gav opp motoren.

 

For å gjøre vondt værre, dieselsølet ble trukket inn i trepanelene rundt motoren, i skumgummiisolasjonen rundt motoren ... men enda værre: båten var lagt med et gulvbelegg av kork, som også trakk til seg dieselen! Jeg prøvde grundig vask, mye lufting, diverse "luktfjernere", skifte av gardiner, bytte ut gulvbelegget med vegg-til-veggteppe, grundig vask av sitteputene ... men diesellukta ble jeg aldri kvitt. Diesellukt setter seg overalt.

 

Grundig, langvarig lufting under høy varme kan kanskje hjelpe - men dette var i Tromsø, og jeg hadde båten på svai og få muligheter for å koble opp strøm.

 

Lukt var noe jeg la stor vekt på da jeg kjøpte den båten jeg har nå, og jeg prøver stort sett å være svært forsiktig. Det lukter mye motor i motorrommet, og siden det er ganske åpent fra motorrommet til oppbevaringsboksene i cockpit sprer lukta seg ditover ... men litt lukt må man vel tåle.

 

Råtelukt er også noe som kan sette seg; viktig å passe på fuktighet, særlig i dørken, i oppbevaringsboksene under benkene, etc.

 

Urinstank; viktig å vaske ofte rundt doen, skylle godt hver gang doen har vært brukt, unngå bruk så mye som mulig, menn og gutter bør helst pisse andre steder enn på doen, etc.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 3 uker senere...

Igjen, takk for mange gode innspill! Denne uka ble det båt på meg. En flott Neptim på 28 fot. I herligheten er det montert en VP MD2020, langt nyere enn de motorene i de fleste andre båter i samme prisklasse. Det er også montert en god ankervinsj, et hendig lensepumpesystem med ventiler og slanger stukket ned flere steder, toalett, en grei forpigg, gasskjøkken med gass i luke på baugen, passe stor vanntank, autopilot, logg (som til tider viser 0 av uviss årsak) og dybdemåler.

 

Første turen gikk fra Arendal til Tvedestrand. Med lite vind og helt rolig sjø ga det meg god tid til å krysse sakte fremover mot Tromøybroa og videre, mens jeg prøvde meg frem på ulike måter for å bygge opp litt fart. All verdens fart ble det ikke, ikke mer enn 1-2 knop for seil, og siste stykket innover mot Tvedestrand gikk for motor, for å rekke et telefonmøte.

 

Ved gjestebrygga i Tvedestrand var det mengder av plass og med hjelp fra en på brygga var det null problem å få lagt til. En liten perle av en by, med hyggelige og hjelpsomme folk. Fikk ladet laptopen min på turistkontoret der og. Døgnåpent toalett og dusj. Eneste minuset med Tvedestrand var at automaten for varmtvann ikke virket, noe jeg fant ut da jeg sto der klar til å dusje. Men klar til å dra, så ble det våtservietter den morgenen.

 

I går gikk turen fra Tvedestrand til Kragerø.Først et stopp på Sagesund for å fylle diesel, noe som var litt krevende, da det ikke helt var plass til båten langs kai. Med litt presis navigering fikk jeg lagt baugen mot land og fortøyd båten med hekken stikkende ut et stykke for å ikke ta borti båten bak. Ganske utfordrende, syntes jeg, men det skulle bli langt mer krevende etterpå.

 

Etter å ha heist seil og kommet meg ut, fikk jeg god fart og kom opp i over fem knop for seil. Men da jeg hadde passert Risør ble vinden noe sterkere og bølgene høyere, og jeg valgte derfor å fire seilene og gå for motor innover. Etter litt fomling, klarte jeg å få seilene brukbart ned. For en erfaren seiler, ville det nok ikke vært et veldig pent syn, men det gikk bra. For motor gikk turen videre langs kysten, og etter en god stund så jeg en gigantisk båke og hvitt fyrtårn, som jeg tidligere bare hadde sett på bilder. Jomfruland i sikte! Godt innenfor var sjøen roligere, og jeg fikk pakket ned seil skikkelig, slik at jeg ikke så ut som en helt forblåst tulling da jeg ankom Kragerø. Reiste rundt Skåtøy for å se meg litt omkring, og fikk fortøyd trygt ved gjestebrygga i Kragerø.

 

Noen få dager med egen båt, men allerede mange spennende opplevelser. Siden vinden i dag er ganske god, utsetter jeg nok reisen mot Vestfold til i morgen formiddag.

Link to post

Gratulerer med egen skute! Håper du blir fornøyd :yesnod:

Som lgboat sier, virker det som om du har fått mye båt for pengene om du har holdt deg innenfor budsjett! Betyr dette at det er noen prosjekter/ litt som må gjøres?

I så fall hadde det vert interessant å lage en prosjekttråd der vi kan følge deg og båten, til inspirasjon for oss og til hjelp og støtte til deg :smiley:

Uansett lykke til!

Link to post

Gratulerer med egen skute.

 

Kan også anbefale deg å opprette en egen tråd, eller prosjekttråd, for du tar opp ting du lurer på, alle typer temaer. Da er det lettere å følge med og tråden forsvinner ikke like lett i mengden.

 

Jeg har en prosjekttråd som har strekt seg over over ett år nå. Og det er mangt og meget som er tatt opp der.

Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...