eysteind Startet 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2013 Har i sommer vert plaget med litt høgt oljetrykk i dårlig veir. Har montert digital oljetrykkmåling (frå Nereides) med justerbar alarm både på over og undertrykk. Har sett alarmgrenser til 1,5 og 8 bar. Ligger stort sett på 5,9-6 bar ved marsjfart (2800-3200 rmp), men av og til og spesielt i store bølger hopper oljetrykket opp på 8-9 bar noken sekunder før det faller tilbake til 6 bar igjen. Kan gå timer mellom hver ganger dette skjer. På flatt hav har eg aldri opplevd dette. Har byttet olje (15W40) og filter uten noke forbedring. Oljenivå ligger midt mellom min. og max. Er dette normalt? Normalt er det vel ikkje vanlig å ha alarm på høgt trykk, så eg veit igrunn ikkje hva grensa skal settes til eller om litt varierende oljetrykk ved varierende last er normalt? Sitter vel en overtrykksventil bak oljefilteret. Kan denne lage trøbbel? Har lite tru på sensor/instrumentfeil då dette kun oppstår i dårlig veir og når eg minst ønsker det! Noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Og hva sier manualen du skal ha av trykk under drift? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Sensorfeil er vel ikke så uvanlig, og at dette opptrer under ugunstige værforhold kan vel sikkert ha sin (u)forklarlige grunn. Har selv opplevd dette på Yanmar, og byttet sensor. Alt i orden deretter. Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Hadde ett lignende problem med min 41b motor i fjor høst, på det orginale oljetrykksmanometeret. Slo av og til (til slutt ganske ofte) helt opp i 10 bar. Spesiellt ved en del turtall og kald motor. Kjøpte meg ett manometersett hos Biltema og målte oljetrykket med det. Det låg stabilt på 4-5 bar. Byttet giver til det orginale manometeret, og siden har allt vert i orden. Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
eysteind Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Manualen seier bare normalt 2,2 - 3 bar. max trykk 4,2 - 5 bar på varm motor. Går ut ifrå at dette er på tomgang. Prøver å skifte sensoren først. Kan dette gjøres uten å tømme motoren for olje? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Mest sannolikt ett givar-problem Inga problem att byta givaren med olja i motorn. Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 (redigert) Hvis du skal bytte giveren, kan det bli vanskelig hvis du ikke lager ett "spesialverktøy" Hvis den er lik den jeg har, måtte jeg bruke en 17mm fastnøkkel som jeg varmet og bøyde 90o 6-7 cm. Inne fra kjeften. Da gikk det som en lek, med ett skrujern igjenom ringen i andre enden for å få mer makt. Ellers var det umulig å komme til innenfor giveren med en rett fastnøkkel. (Men det var jo giveren til det orginale Volvo Penta uret. Mulig din giver er anerledes.) Redigert 31.Juli.2013 av Knut T. (see edit history) Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.