Jump to content

Uvanlig Ferskvannskjøling på VP 2003, hvilke pumpe?


S/Y Rainbow

Recommended Posts

Har en egen tråd her med oppussing av S/Y Rainbow, men lager en egen tråd om dette siden det merkelig nok virker som flere svarer i konkrete tråder som omhandler forskjellige saker enn prosjekttråder.

 

Jeg har kjøpt nyoverhalt motor som jeg etter konsultering med et annet medlem her her inne har funnet ut at har et litt uvanlig kjølesystem. Denne motoren har tidligere stått i en båt som har hatt en utvendig kjølesløyfe under vannlinja i skroget. Dette har ikke jeg og ønsker heller ikke å få det.

 

Det uvanlige med kjølinga er at den er nesten utelukket ferskvannskjølt, altså sjøvannet skal bare inn i veksleren rett fra pumpe etter sjøvannsinntaket og gjennom den til et rør som går direkte i bendet og ut, med andre ord så kjøler den bare veksler og eksos.

 

Er det nok å sette på en pumpe (som mangler) mellom inntaket og veksleren? Får jeg nok kjøling da?

 

Man ser forskjellene, på denne som har hatt sløyfe med denne som ikke har det, godt hvis man sammenligner bildene med motoren i denne annonsen på finn.

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42792098

 

PS En stor takk til Allan E for god rådgivning og hjelp! :thumbsup::smiley:

 

 

Legger bilder av motor under

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av S/Y Rainbow (see edit history)

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post

Denne motoren ser ut for å hatt ferskvann over hele seg. Et par slangebiter så kan det vel fylles vann på denne. Jeg ville satset på en eller annen elektrisk kvalitetspumpe for å mate den med sjøvann som nok skal inn på senter av varmevekslerens fremfant. Men vannpumpen bør kobles slik at den ikke starter før motoren har startet slik at en ikke kan fylle sylinder med vann fra eksossiden. Kanskje en tilkobling på dynamoen?

Ekspanssjonstank kan vel settes på slangen som peker oppover men kva er den lille slangebiten som står ved termostathuset?

Lykke til med prosjektet.

Link to post

Jeg overhalte og monterte ferskvanskjøling på en md7b. Der mener jeg å huske at sjøvannskretsen, begynte med å kjøle giret, så gikk på pumpa, så til varmeveksler og til slutt ut med eksosen.

Kjøleveska, ferskvannet gikk fra pumpa, til termostathuset,m bypass til varmeveksler, til motor og tilbak på pumpa. Monterte inn ett T-stykke. med slange til ekspansjonstank.

Jeg brukte en dobbelt impellerpumpe fra Johnson, byttet ut eksisterende. Den var ganske dyr, men du er sikret sirkulasjon så lenge motoren går, forutsatt hele impellere.Med en ell sirkulasjonspumpe er du avhengig av strømm, og at den kommer fram til pumpa!

Ekspansjonstank fikk jeg hos en høgger, fra en diesel-golf

Aileen ll

Link to post

Kjenner ikke denne motoren så godt, men jeg ville brukt impellerpumpa som du har til sjøvann, slik det skal være originalt, og kjøpt ei Johnson elektrisk sirkulasjonspumpe til kjølevæsken. Denne kobles til startnøkkel og går av og på i takt med tenning. Ingen betydning om den sviver litt selv om ikke motoren er i gang, og siden den ikke har reimdrift kan den nærmest plasseres hvor som helst.

Link to post

Jeg skjønner ikke helt hvorfor den har hatt kjølesløyfe hvis det er en varmeveksler vi ser på siden der? Ellers så savner jeg en ekspanskjonstank som burde vært der et sted. Fulgte ikke denne med?

 

Glemte å skrive det, ekspansjonstanken fulgte med.

 

Denne motoren ser ut for å hatt ferskvann over hele seg. Et par slangebiter så kan det vel fylles vann på denne. Jeg ville satset på en eller annen elektrisk kvalitetspumpe for å mate den med sjøvann som nok skal inn på senter av varmevekslerens fremfant. Men vannpumpen bør kobles slik at den ikke starter før motoren har startet slik at en ikke kan fylle sylinder med vann fra eksossiden. Kanskje en tilkobling på dynamoen?

Ekspanssjonstank kan vel settes på slangen som peker oppover men kva er den lille slangebiten som står ved termostathuset?

Lykke til med prosjektet.

 

Dette høres fornuftig ut, tror den stussen er retur til ekspamsjonstanken som ikke er monter på bildene.

Kan en slik pumpe som dette kanskje brukes? http://www.jula.no/dieselpumpe-216w-40-l-min-730023 de andre vannpumpene Jula og BT har er jo ikke beregnet for kontinuerlig bruk..

 

Jeg overhalte og monterte ferskvanskjøling på en md7b. Der mener jeg å huske at sjøvannskretsen, begynte med å kjøle giret, så gikk på pumpa, så til varmeveksler og til slutt ut med eksosen.

 

 

 

Ja dette er jo slik den skulle vært hvis den hadde hatt vanlig kjøling, men her ser det ut som det går ferskvann over hele linja og bare sjøvann inn i fremkant av varmeveksler, rett gjennom den og ut gjennom bendet?

Ellers så høres den doble johnsen pumpa interessant ut, hvor kjøpte du den??

 

Kjenner ikke denne motoren så godt, men jeg ville brukt impellerpumpa som du har til sjøvann, slik det skal være originalt, og kjøpt ei Johnson elektrisk sirkulasjonspumpe til kjølevæsken. Denne kobles til startnøkkel og går av og på i takt med tenning. Ingen betydning om den sviver litt selv om ikke motoren er i gang, og siden den ikke har reimdrift kan den nærmest plasseres hvor som helst.

 

Er vel slik Allan E mente det også bare motsatt, med ei elektrisk pumpe på sjøvannet som bare går rett gjennom til bendet.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post

Tja, ei elektrisk pumpe på sjøvannet ? Kan bli tøft miljø for den og hva om det kommer urenheter i den?

Det virker som din motor er noe ombygd fra originalen ja, men prøv og tilbakeføre kjølesystemet slik det skal være slik som den på finnannonsen. Sjekk da at slanger blir riktig koblet til.

Det du ikke har er den reimdrevne sirkulasjonspumpa(som sikkert koster ei formue hos VP ) som jeg mener ei elektrisk johnsonpumpe kan erstatte.

Den koster ett par tusen, men den er beregnet til sirkulasjon av kjølevæske.

Søker du på martec finner du johnsonpumper der.

 

Link to post

Jeg ville brukt impellerpumpa til sjøvannet som hegra skriver, og latt vannet gå via gear til varmeksler og ut i balndebendet. Da blir det helt korrekt, og du slipper å lure på om det er "godt nok". Det koster deg en sirkulasjonspumpe og en del nye slanger, men resultatet burde bli bra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tja, ei elektrisk pumpe på sjøvannet ? Kan bli tøft miljø for den og hva om det kommer urenheter i den?

Det virker som din motor er noe ombygd fra originalen ja, men prøv og tilbakeføre kjølesystemet slik det skal være slik som den på finnannonsen. Sjekk da at slanger blir riktig koblet til.

Det du ikke har er den reimdrevne sirkulasjonspumpa(som sikkert koster ei formue hos VP ) som jeg mener ei elektrisk johnsonpumpe kan erstatte.

Den koster ett par tusen, men den er beregnet til sirkulasjon av kjølevæske.

 

Har fått tak i ei slik pumpe nå. :smiley:

 

Jeg ville brukt impellerpumpa til sjøvannet som hegra skriver, og latt vannet gå via gear til varmeksler og ut i balndebendet. Da blir det helt korrekt, og du slipper å lure på om det er "godt nok". Det koster deg en sirkulasjonspumpe og en del nye slanger, men resultatet burde bli bra.

 

Moro, da har vi tenkt likt, :thumbsup: etter at jeg leste Alllan E sitt innlegg lenger oppe angående kjøling til giret, valgte jeg å gjøre akkurat slik dere har beskrevet videre under her, har tilbakeført sjøvann inn på gir (via filter når den blir montert i båten imorgen) og inn gjennom veksler til bend via sjøvannspumpa på motor.

La deretter inn Johnsen pumpe med slanger mellom utgående fra veksler/topp (t-stykke i bakkant) og inntak til topp i forkant. :smiley:

 

Ikke testet enda, men håper det fungerer godt, tenkte også slik at det ikke blir så stor "kjølebelasting" på ferksvannet når det slipper å kjøle ned giret også. :pray:

 

Takk for all hjelp til dere alle, det er så veldig bra med slik hjelp her inne når man står med fastlåst hode, :giggle: kommer bilder og info om hvordan det funker i tråden om S/Y Rainbow. :thumbsup:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post

Håper det går bra, men sjekk nøye om slanger er der de skal være. For meg ser det ut på det ene bildet at slange går rett fra impellerpumpa og rett inn i motor. Det blir jo feil når pumpa nå skal pumpe sjøvann.

 

Er du usikker ville jeg koblet av alle slanger på veksler og koblet til en vannslange med litt trykk. Da ser du hvor vann kommer ut, og dermed blir det lettere og gjøre dette riktig. Sink kan også bli nødvendig når den nå skal sjøvannskjøles.

 

For ordens skyld, sjøvann skal inn i de tynne røra på rørinnsatsen, mens kjølevæsken skal sirkulere rundt rørene på utsiden av innsatsen. Lykke til :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...