Jump to content

Ønsker tips hvor en kan få billigere kabler til ny hekktruster


BOBO II

Recommended Posts

Endelig kommer SX100/185 hekktruster til meg denne uken. Har nå i 2 måneder forsøkt og få tak i utenpåliggende hekk truster til min gamle dame Princess 45. iom at hekken er skrånende kan jeg ikke benytte meg av en vanlig truster da det blir litt for mye ombygging av hekken. men spørsmålet er hvis noen kjenner til en leverandør av noe billigere kabler fra batteribanken og bakover til hjelpebatteriene.. hva anbefales av tykkelse på kabler. Har 24volt system. Holder det med 70mm2 frem til batteripakken på 2 x red topp AGM og eventuelt bruke 95mm2 fra batteriene frem til truster :confused:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Det finnes kalkulatorer og skjemaer som er gode.

 

En seriøs leverandør med gode råd og tabell for kabeldimensjonering:

http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/dimensionera-en-kabel/

 

Det er vanskelig å kutte og terminere tjukke kabler riktig uten bra utstyr. I min båt er brukt Sveisekabler, terminert med profft utstyr. I dag ville jeg nok kostet på meg fortinnete kabler, og uten tilgang på proff presse til kabelsko, ville jeg vurdert å kjøpe ferdig terminerte kabler, f.eks. fra Skyllermarks.

Kvalitet koster, men lønner seg ofte..

 

Jon Winge har en god liten bok med mange tips om strøm og terminiering. Fås hos både båtutstyr- og bokhandlere.

http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?st=simple&isbn=9788273455574&gclid=CLqP7NeR2LgCFcF4cAodYDoA3Q

(Et av tipsene hans: Etter at kabelsko er klemt på kabelen: Spray enden av kabelen i kabelskoen med penetrerende Tectyl e.l (Biltema har et tilsvarende produkt). Dette trenger inn i luftlommene og forsegler overflaten på kabelen mot korrosjon. _Vær påpasselig med å unngå kontaktflaten hvor kabelsko skal skrus fast...)

Link to post
Share on other sites

Hvordan tenker du å legge opp systemet, skal du bruke en elektrisk styrt hovedbryter type Side Power fra Sleipner som første instans etter forbruksbatteripakken på veien mot thruster og boosterbatteripakke, eller skal du legge kablene gjennom evt. sikring og manuell hovedbryter før de kommer bak til den ekstra batteripakken? Sikring av denne?

 

Her er det flere veier som alle fører til Rom men minimalt spenningsfall og dertil maksimal utnyttelse av boosterpakken er vel målsetningen tenker jeg. At du har 24V hjelper jo kraftig på når det gjelder kabelføringen her.

Link to post
Share on other sites

Skjønner at det her er bare og gå for fortinnette kabler slik at jeg slipper og skifte disse etter noen år pga korrosjon.har en slik presstang fra biltema http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-71658/ regner med at denne er bra nok til kabelsko.

Er også litt usikker på om jeg skal ta strøm fra forbruks pakken eller om det er greiest og ta dette fra startpakken. Forbruks pakken er hart belastet fra før med strøm til baug trøster. anker vinsj baug og akter og DC-24-DC12 til 12V pakken. Hadde ikke tenkt og bruke elektrisk styrt hoved bryter, men legge kablene fra startpakken / forbrukspakke med sikring og manuell hovedbryter på et egnet sted bak som er lett og komme til. Avstanden frem til boosterpakkken blir ca 11 meter ca 22 meter totalt. holder det med 50mm2 eller må en gå for 95mm2, eventuelt at jeg bruker 50mm2 og 95mm2 fra boosterpakken frem til truster.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

I valget mellom forbruk og start ville jeg klart ha valgt start. Startbatterier har en karakteristikk om passer bedre. Mye strøm på kort tid. Med så lange strekk ville jeg valgt 95mm2 selv på 24V.

 

Forøvrig er blue top med mørk kasse bedre for båt enn red top.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Enig, legg hekkthrusteren på startpakken ellers blir det dårlig piff når du evt. skal bruke begge samtidig. Regn med rundt 350-400A forbruk og da bør det fint la seg gjøre å levere halvparten eller vel så det fra boosterpakken.

Kan du ikke legge 70mm2 mellom start og boost for å være på den sikre siden, samt 95mm2 (eller 2x70mm2 på hver leder, sparer innkjøp) fra boost til thrustermotor. Dette burde være tilskrekkelig.

 

Blir litt verre å få slått av/sikret motoren med hovedbryter i siste instans (mellom boosterbatterier og motor) men det er jo ting som kan installeres.

Link to post
Share on other sites

I valget mellom forbruk og start ville jeg klart ha valgt start. Startbatterier har en karakteristikk om passer bedre. Mye strøm på kort tid. Med så lange strekk ville jeg valgt 95mm2 selv på 24V.

 

Forøvrig er blue top med mørk kasse bedre for båt enn red top.

Hei

Kan du begrunne dette med blue top kontra red top ?

 

larss

Link to post
Share on other sites

BlueTop har en konstruksjon som gjør at de tåler enda mer vibrasjoner enn RedTop. Og RedTop er laget kun for å brukes som startbatteri, mens de fleste BlueTop både duger som startbatteri og forbruksbatteri. Største RedTop er 50Ah, mens det største BlueTop er 75Ah og har litt mer CCA.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Vil bare føye til et lite tips om og i tillegg til og klemme fast kabelskoen til kabelen, lodde den. Bruk en blåselampe/gassbrenner og 1/1,5mm lodetinn, så får du garantert skikkelig kontakt som varer, samt fukt vil ikke få mulighet til og trenge inn. Jeg ville også forseglet med skikkelig krympestrømpe med innv. lim, og smurt batteriterminal med hvit vaselin/batteripolfett e.l.

Link to post
Share on other sites

Alle mine hovedstrømskablet fra 1984 var utinnede, og loddet. De var like strøken ennå i fjor når eg oppgraderte i dimmensjon pga større lading og større forbruk. Eg brukte stort sett sveisekabler i det nye anlegget sidan sveisekablene fra 1984 var i god stand.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sjekket kablene i båten nå i kveld og ble meget overrasket, veldig mange av kablene som går i mellom batteriene var svarte innvendig ved kabelskoene, vet ikke om dette er et tegn på varmgang eller for liten kvadrat på kabler. er 50mm2 som er brukt mest.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Dette er korrosjon, og kommer av fuktighet, at fuktigheten i tillegg er salt gjør at prossessen går mye fortere. Hyppig varmgang kan også bidra til raskere korrosjon (noe som oftest ikke kommer av lavt tverrsnitt på label, men pga. dårlig kontakt mellom kabelsko og kabel. Eneste måten og stenge denne fuktigheten ute, og sørge for varig god kontakt er som jeg nevnte ovenfor.

 

Det er lite vibrasjoner i en båt sammenlignet med mye annet. (Eks. landbruks og anleggsmaskiner som jeg jobber med) og uansett tåler en god lodding vibrasjoner godt.

Link to post
Share on other sites

Da byttes alt av kabler til og fra batteribankene i helgen. gidder ikke ta noen sjanser med eventuelt varmgang og fare for brann

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor dette releet er og få tak i min RCU fjernkontroll fra Engbo har en litt annerledes styring en Sleipner.

har søkt litt på nett men finner ikke den aktuelle typen:G2R-2-SN(S) 12V 5A 250AC -5 A 30DC

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Takk til Per Tore :thumbsup: nye bestilt hos Elfa i dag ..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Lodding eller krymping har vært debattert her inne tidligere. Mitt inntrykk er at de "lærde" strides. Det skal være vibrasjonene som taler i mot lodding.

Det er ho nettopp vibrasjoner som er årsaken til at en bør lodde. Ved vibrasjoner vil kordellene slites raskere av kabelsko dersom det ikke loddes. Jeg har ikke brydd meg med lodding i min båt da det meste av el anlegg står tørt og fint og koblinger er i ip65 bokser. Det er ikke sørlig vibrasjoner i båten heller, ihvertfall ikke kontinuerlig slik som i feks landbruksmaskiner og nyettefartøy. Kommer dog til å lodde kabelsko på hovedstrømkabler når jeg ommøblerer batteribankene. Disse står lit mer utsatt for fukt.

Link to post
Share on other sites

Da ble det tid for og få båten på land for montering av Hekktruster. Har gått ventet og "grugledet" meg i 8 uker pga av at Sleipner har hatt produksjonsproblemer med utenpåliggende trusterere. Truster kom i går og båten gikk på land samme dag. Har tatt sjansen på og utføre monteringen selv med de katastrofene som kan inntreffe etter sjøsetting.. :diving: Skitt au noen sjanser må en ta..

Sleipner skuffet meg noe ingen borreplate fulgte med kun et A4 med en masse mål. Ble litt mye hode tenking i en times tid før jeg fikk målsatt tegning på hekken.

 

De første fire hullene satt på millimetern. Det helt nede er gjennomgående hull til støttestaget til plattformen, dette må tettes

bilde

Trustern passer perfekt under plattformen ikke for liten og ikke for stor. Var litt bekymret for at jeg måtte ta av plattformen før montering.

Ikke lett og tilpasse truster med en skråene hekk som denne.

bilde

Siste hull ble tatt litt sent i går kveld. Fikk ikke tid til og sjekke om dette også satt som det skulle. Må slipe vekk gammelt bunnstoff og ha på et par strøk epoksy på kantene inne i hulene da noe av hekken har innstøpte finerplater.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...