BOBO II Startet 30.Juli.2013 Del på Facebook Startet 30.Juli.2013 Endelig kommer SX100/185 hekktruster til meg denne uken. Har nå i 2 måneder forsøkt og få tak i utenpåliggende hekk truster til min gamle dame Princess 45. iom at hekken er skrånende kan jeg ikke benytte meg av en vanlig truster da det blir litt for mye ombygging av hekken. men spørsmålet er hvis noen kjenner til en leverandør av noe billigere kabler fra batteribanken og bakover til hjelpebatteriene.. hva anbefales av tykkelse på kabler. Har 24volt system. Holder det med 70mm2 frem til batteripakken på 2 x red topp AGM og eventuelt bruke 95mm2 fra batteriene frem til truster Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
båtløskar Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 jeg har desverre ikke svaret på spørsmålet ditt og jeg burde da også kanskje bare la være og skrive noe. men av erfaring ifra hifi osv så burde du være litt forsiktig med og velge de billigste kablene.. ( de som ikke er fortinnede osv ) Sitér dette innlegget Link to post
diplomat Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Det finnes kalkulatorer og skjemaer som er gode. En seriøs leverandør med gode råd og tabell for kabeldimensjonering: http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/dimensionera-en-kabel/ Det er vanskelig å kutte og terminere tjukke kabler riktig uten bra utstyr. I min båt er brukt Sveisekabler, terminert med profft utstyr. I dag ville jeg nok kostet på meg fortinnete kabler, og uten tilgang på proff presse til kabelsko, ville jeg vurdert å kjøpe ferdig terminerte kabler, f.eks. fra Skyllermarks. Kvalitet koster, men lønner seg ofte.. Jon Winge har en god liten bok med mange tips om strøm og terminiering. Fås hos både båtutstyr- og bokhandlere. http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?st=simple&isbn=9788273455574&gclid=CLqP7NeR2LgCFcF4cAodYDoA3Q (Et av tipsene hans: Etter at kabelsko er klemt på kabelen: Spray enden av kabelen i kabelskoen med penetrerende Tectyl e.l (Biltema har et tilsvarende produkt). Dette trenger inn i luftlommene og forsegler overflaten på kabelen mot korrosjon. _Vær påpasselig med å unngå kontaktflaten hvor kabelsko skal skrus fast...) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Hvordan tenker du å legge opp systemet, skal du bruke en elektrisk styrt hovedbryter type Side Power fra Sleipner som første instans etter forbruksbatteripakken på veien mot thruster og boosterbatteripakke, eller skal du legge kablene gjennom evt. sikring og manuell hovedbryter før de kommer bak til den ekstra batteripakken? Sikring av denne? Her er det flere veier som alle fører til Rom men minimalt spenningsfall og dertil maksimal utnyttelse av boosterpakken er vel målsetningen tenker jeg. At du har 24V hjelper jo kraftig på når det gjelder kabelføringen her. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Skjønner at det her er bare og gå for fortinnette kabler slik at jeg slipper og skifte disse etter noen år pga korrosjon.har en slik presstang fra biltema http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-71658/ regner med at denne er bra nok til kabelsko. Er også litt usikker på om jeg skal ta strøm fra forbruks pakken eller om det er greiest og ta dette fra startpakken. Forbruks pakken er hart belastet fra før med strøm til baug trøster. anker vinsj baug og akter og DC-24-DC12 til 12V pakken. Hadde ikke tenkt og bruke elektrisk styrt hoved bryter, men legge kablene fra startpakken / forbrukspakke med sikring og manuell hovedbryter på et egnet sted bak som er lett og komme til. Avstanden frem til boosterpakkken blir ca 11 meter ca 22 meter totalt. holder det med 50mm2 eller må en gå for 95mm2, eventuelt at jeg bruker 50mm2 og 95mm2 fra boosterpakken frem til truster. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
lippert Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 I valget mellom forbruk og start ville jeg klart ha valgt start. Startbatterier har en karakteristikk om passer bedre. Mye strøm på kort tid. Med så lange strekk ville jeg valgt 95mm2 selv på 24V. Forøvrig er blue top med mørk kasse bedre for båt enn red top. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Chiefengineer Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Enig, legg hekkthrusteren på startpakken ellers blir det dårlig piff når du evt. skal bruke begge samtidig. Regn med rundt 350-400A forbruk og da bør det fint la seg gjøre å levere halvparten eller vel så det fra boosterpakken. Kan du ikke legge 70mm2 mellom start og boost for å være på den sikre siden, samt 95mm2 (eller 2x70mm2 på hver leder, sparer innkjøp) fra boost til thrustermotor. Dette burde være tilskrekkelig. Blir litt verre å få slått av/sikret motoren med hovedbryter i siste instans (mellom boosterbatterier og motor) men det er jo ting som kan installeres. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 I valget mellom forbruk og start ville jeg klart ha valgt start. Startbatterier har en karakteristikk om passer bedre. Mye strøm på kort tid. Med så lange strekk ville jeg valgt 95mm2 selv på 24V. Forøvrig er blue top med mørk kasse bedre for båt enn red top. Hei Kan du begrunne dette med blue top kontra red top ? larss Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Kan du begrunne dette med blue top kontra red top ? Ikke noe annet enn at Optima selv sier at Bluetop er laget for båt. http://www.youtube.com/watch?v=FaM7exZmzKY Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
larss Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Takk for info Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 BlueTop har en konstruksjon som gjør at de tåler enda mer vibrasjoner enn RedTop. Og RedTop er laget kun for å brukes som startbatteri, mens de fleste BlueTop både duger som startbatteri og forbruksbatteri. Største RedTop er 50Ah, mens det største BlueTop er 75Ah og har litt mer CCA. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
eivindch Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Jeg kjøpte kabler hos Båtbua i Fredrikstad. Det var der jeg fikk det gunstigste tilbudet. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Vil bare føye til et lite tips om og i tillegg til og klemme fast kabelskoen til kabelen, lodde den. Bruk en blåselampe/gassbrenner og 1/1,5mm lodetinn, så får du garantert skikkelig kontakt som varer, samt fukt vil ikke få mulighet til og trenge inn. Jeg ville også forseglet med skikkelig krympestrømpe med innv. lim, og smurt batteriterminal med hvit vaselin/batteripolfett e.l. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Lodding eller krymping har vært debattert her inne tidligere. Mitt inntrykk er at de "lærde" strides. Det skal være vibrasjonene som taler i mot lodding. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Alle mine hovedstrømskablet fra 1984 var utinnede, og loddet. De var like strøken ennå i fjor når eg oppgraderte i dimmensjon pga større lading og større forbruk. Eg brukte stort sett sveisekabler i det nye anlegget sidan sveisekablene fra 1984 var i god stand. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BOBO II Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Sjekket kablene i båten nå i kveld og ble meget overrasket, veldig mange av kablene som går i mellom batteriene var svarte innvendig ved kabelskoene, vet ikke om dette er et tegn på varmgang eller for liten kvadrat på kabler. er 50mm2 som er brukt mest. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Per Tore Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Dette er korrosjon, og kommer av fuktighet, at fuktigheten i tillegg er salt gjør at prossessen går mye fortere. Hyppig varmgang kan også bidra til raskere korrosjon (noe som oftest ikke kommer av lavt tverrsnitt på label, men pga. dårlig kontakt mellom kabelsko og kabel. Eneste måten og stenge denne fuktigheten ute, og sørge for varig god kontakt er som jeg nevnte ovenfor. Det er lite vibrasjoner i en båt sammenlignet med mye annet. (Eks. landbruks og anleggsmaskiner som jeg jobber med) og uansett tåler en god lodding vibrasjoner godt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 "Alle" sorte kabler eg har byttet på maskiner og båt har vert for tynne eller hatt dårlig kontakt som Per Tore sier. Eg har ikkje tru på at kabelen ikkje tålte miljøet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BOBO II Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Da byttes alt av kabler til og fra batteribankene i helgen. gidder ikke ta noen sjanser med eventuelt varmgang og fare for brann Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Noen som vet hvor dette releet er og få tak i min RCU fjernkontroll fra Engbo har en litt annerledes styring en Sleipner. har søkt litt på nett men finner ikke den aktuelle typen:G2R-2-SN(S) 12V 5A 250AC -5 A 30DC Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Per Tore Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Prøv Elfa Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Takk til Per Tore nye bestilt hos Elfa i dag .. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
3rik Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Lodding eller krymping har vært debattert her inne tidligere. Mitt inntrykk er at de "lærde" strides. Det skal være vibrasjonene som taler i mot lodding. Det er ho nettopp vibrasjoner som er årsaken til at en bør lodde. Ved vibrasjoner vil kordellene slites raskere av kabelsko dersom det ikke loddes. Jeg har ikke brydd meg med lodding i min båt da det meste av el anlegg står tørt og fint og koblinger er i ip65 bokser. Det er ikke sørlig vibrasjoner i båten heller, ihvertfall ikke kontinuerlig slik som i feks landbruksmaskiner og nyettefartøy. Kommer dog til å lodde kabelsko på hovedstrømkabler når jeg ommøblerer batteribankene. Disse står lit mer utsatt for fukt. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hei! Kjøpte 95mm kabler herfra: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350311885801&ssPageName=ADME:X:eRTM:GB:1123 Godt fornøyd sålangt. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BOBO II Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Da ble det tid for og få båten på land for montering av Hekktruster. Har gått ventet og "grugledet" meg i 8 uker pga av at Sleipner har hatt produksjonsproblemer med utenpåliggende trusterere. Truster kom i går og båten gikk på land samme dag. Har tatt sjansen på og utføre monteringen selv med de katastrofene som kan inntreffe etter sjøsetting.. Skitt au noen sjanser må en ta.. Sleipner skuffet meg noe ingen borreplate fulgte med kun et A4 med en masse mål. Ble litt mye hode tenking i en times tid før jeg fikk målsatt tegning på hekken. De første fire hullene satt på millimetern. Det helt nede er gjennomgående hull til støttestaget til plattformen, dette må tettes Trustern passer perfekt under plattformen ikke for liten og ikke for stor. Var litt bekymret for at jeg måtte ta av plattformen før montering. Ikke lett og tilpasse truster med en skråene hekk som denne. Siste hull ble tatt litt sent i går kveld. Fikk ikke tid til og sjekke om dette også satt som det skulle. Må slipe vekk gammelt bunnstoff og ha på et par strøk epoksy på kantene inne i hulene da noe av hekken har innstøpte finerplater. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.