Jump to content

Windy 32 Scirocco/ KAD 32??

sap_2000

Recommended Posts

Hei.

Jeg hjelper en bekjent med å få tak i ny (brukt) båt og vi har sett litt på Windy 32 Scirocco.

Ser at de fleste har 2xKAD32, og noe få har 2xKAD 43-44-300.

Spørsmålet er.. Er 2xKAD32 i slappeste laget for denne båten? Tenker ikke mest på toppfart, men går den fint opp i plan selv når man har lastet all verdens pikk pakk oppi, samt med noen personer bak i sofaen :confused:

Ser at KOB har hatt en slik tidligere. Fint om du kunne gi noen tilbakemeldinger ang om 2xKAD 32 er nok motor. Hva med marsjfart/ turtall og hva fart fikk du på topp med lastet båt?

Takker for innspill :flag:

Mvh. SAP

sap_2000 skrev:

Ser at KOB har hatt en slik tidligere. Fint om du kunne gi noen tilbakemeldinger ang om 2xKAD 32 er nok motor. Hva med marsjfart/ turtall og hva fart fikk du på topp med lastet båt?

<{POST_SNAPBACK}>

2xKAD 32 er nok til 32 Scirocco. Du får ingen racerbåt, men ikke noe problem å få opp i plan. Best går det selvsagt om du hjelper til med drev og/eller trimflaps (min rutine var å trimme drevene inn før jeg ga på) men det går greit uten også.

Du får 32 knop på maks, kanskje bittelitt i underkant, også litt avhengig av hvordan bunnen ser ut. Vil du, så kan du marsje på 28-29 (på tur hjem etter å ha kjøpt Hannah II marsjet vi i 30 inn Oslofjorden, men da var nok båten noe lettere enn den etter hvert ble med div. ferielast).

Jeg ser en tendens til at det kommer flere W32 med større motorer - særlig KAD 300. Og med 6er får en jo en roligere og mer behagelig gange og et helt annet "trøkk". Veldig kjekt, men ikke nødvendig hvis økonomi skal få førsteprioritet.

Jeg skal komme tilbake med litt mer utfyllende info. Det er også en som har sendt meg mail med lignende spm. som jeg ikke har fått svart. Men det må vente til helgen - nå er det bare sene kvelder på jobben.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Takker så mye KOB!

Jeg har et par spørsmål til... Bare svar på de når du får tid.. :smiley:

Hva fikk du i turtall på max, og ved ca 25 knop?

Hva synes du var en behagelig marsjfart/ turtall uten at følte at du stresset motorene?

Kikket på bildet av motorommet på 32'en din i erfaringsdatabasen...

Hvordan synes var det å komme til på utsidene av motorene med tanke på service/ filterskift etc. med 2 32'er der nede? Åssen tror du tilgjengeligheten blir mtp. service etc. med 2x 44-300 der nede??

Eller noe spes vi bør se etter på disse båtene :confused:

Greit å få litt info fra en som har hatt slik båt, så det ikke blir så mye :boxing: i etterkant :lol:

Mvh. SAP

• 3 år senere...

Nei det ble ikke noe av med Sciroccoen i dette tilfellet. Det ble handlet en ny Windy av annen modell.

Men jeg har noen bekjente som har/ har hatt Scirocco i tiden etter dette, så kan jo prøve å svare om det er noe spes.

En med 2XKAD32 og en annen med 1xKAD300 (31 Scirocco). Ytelsene på de er ikke så lang unna hverandre, faktisk. Men hadde nok valgt 2xKAD32 selv.....

2xKAD 43-300 skal visstnok gå styggfælt :wink: , men blir veldig tung i rumpa og man mister i realiteten fartsområdet mellom 8 og 25 knop..

Mvh. SAP

Finn Erik Helberg skrev:
Så din konklusjon er : Skulle du hatt en 32 Scirocco så skulle du hatt en med 2 x kad 32 ?

Ja, tror det. Har også hørt den er fin med singel D6 som bitteliten sier, men så er det dette med D-problemene om man skal kjøpe brukt og reklamasjonstiden nærmer seg slutten...

Men 2 motorer er noe eget hva manøvrering angår... Jeg har alltid vært glad i dobbeltinstallasjoner, så jeg hadde nok prioritert det, selv om det er noe dyrere og drifte.

En som var re-motorisert med 2xD3 190 ville nok vært ideelt effektmessig, men KAD 32 er er veldig gode motorer som ikke har gitt sine eiere mange bekymringer.

Husk at med 2 motorer har du alltid valget å gå for 1 maskin med meget gunstig forbruk om du bare skal lunke avgårde :yesnod: Halvering av motortimene er også en bonus.

Mvh. SAP

Bitteliten skrev:
Jeg har hørt om W32 eiere som klager over at båten blir tung i hekken med 2xKAD 44/300.

Finner man en som har D6 350 er nok ikke det helt feil heller.

D6 350 ? Finnes 32 Scirocco med den motoren ? Trodde den motoren kom etter Windy begynte å produsere 33 Scirocco.

Å miste fartsområdet mellom 8 og 25 knop ville jeg anse som ganske kritisk for mitt vedkommende, det er nemlig akkurat i den farta en som oftest kjører, da ville jeg nok heller mistet toppfarten (36 og oppover ) Det er ikke ofte det er mulig å kjøre i sånn fart med god komfor, jeg skulle likevel gjerne greit ha kommet over 30 knop uten at motorene sliter.

Jeg på utkikk etter en Scirocco til en max pris 1.200.000- 1.250.000.- avhengig av hva jeg får for den båten jeg har. Har vel bestemt meg for at jeg ikke selger den jeg har for under 600.000.-

Kort sakt vi skal legge 600.000.- til i båt, og vi har lyst på en Scirocco. Ser da for meg at det må bli en 2000 mod. + -

Når det da blir snakk om enkeltinstalasjoner av D6 så snakker vi vel nyere båt og helt annen prisklasse.

Bare for å få det komplett, Dette er instrumentbordet til en 95 Scirocco.

instrumentpanel_95_scirocco.jpg

Dette tror jeg er siste utgave av samme instrumentbordet, jeg er litt usikker på når

det nye kom, det er mulig at det var på 2000 modellen, men noen av de blei vel da produsert i 1999

så det er kansje derfor jeg har sett 1999 med det " nye " instrumentbordet.

20080307_082837_styrepos.jpg

Bildet fra Hannah II ovenfor er det instrumentbordet som kom i 2000, ja, mulig det finnes noen 99-modeller med det også, vet ikke. Det er vel åpenbart hvor mye bedre dette er enn det gamle, selv om det nyeste klart er enda bedre (skulle bare mangle) med plotter midt i synsfeltet.

Detaljene fra byssa husker jeg ikke, men den er totalt forandret utseendemessig, penere, med flere og bedre skap, samt - viktigst - Corian i stedet for tre i benkeplata. Den dekker også hele toppen, slik at det ikke renner vann ned i skapene om enn søler. Wallasen er nødvendigvis også nyere, med "keramisk topp".

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...