Gabi Startet 30.Juli.2013 Del på Facebook Startet 30.Juli.2013 (redigert) Jeg har fått høre at disse motorene er blitt kalt for "taxi-motor" fordi den angivelig ble påmontert kompressor for at båt-taxiene skulle komme seg raskt opp i fart.... Og følgelig at kompressoren ikke var laget for å bli kjørt med kontinuerlig. Dvs at hvis jeg ønsket å bruke turtall nellom ca 1600-2400 så burde jeg montere en bryter som jeg kunne bruke for å slå kompressoren av manuelt. Har noen mer kunnskap om dette? Stemmer påstanden? Hvor lenge om gangen kan jeg trygt kjøre? 2min? 10min? 1time? Noen som har en slik bryter ettermontert? Redigert 30.Juli.2013 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Har ikke hørt at det er noen begrensing på dette, har selv kjørt med kompressorene inne et par timer sammenhengende. Nå har jeg koblet bryter på de og bruker de bare når jeg skal opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Har samme motor, men aldri tenkt noe over dette. Har kjørt i flere timer med kompressoren på. Har bryter til å slå den av men har aldri gjort det Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Dette er et velkjent problem. Har selv 2 stk KAMD 44, hvor jeg har montert bryter. Bruker denne mye, da vi ligger å cruiser rundt 7-8 knop , og da er også kompressorene innkoplet. Dette fungerer bra, men pga. elektronikken, må jeg nullstille en feilmelding hver gang jeg skal ha kompressorene i gang. Dvs. 5-6 ganger i sesongen. Dette vil jeg anta ikke blir noe problem hos deg, da du ikke har dette elektroniske diagnose systemet på dine motorer. Anbefales, lykke til. Fernanda :-) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Gabi Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Takk for svar! Min er elektronikkfri ja, mht feilmeldinger.... Jeg har ca 6knop før kompressor slår inn. Ville gjerne hatt litt til innimellom eller også bare for å slippe å finjustere meg inn under der hvor den slår inn. Hvordan kopler jeg inn en bryter? Er det en DIY jobb? Er det "bare" å kappe (den ene) ledningen inn til kompressoren og kople inn via bryter? Eller gjøres det i kontrollboksen? Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Hadde samme spørsmål en tid tilbake. Har enda ikke utført dette, men fikk hjelp fra en kar her på forumet: Hei Jeg har koblet bryter på mine 2 Kad 42. Sender med verkstedhåndbok med koblings skjema. På side 10, der er et bilde av koblingsboksen hvor du finner turtals releet du skal bryte signalet til magnet clutchen for kompressoren. På side 13 ser du tegning av releet. Du skal bryte S1. En hvit ledning. Denne hvite ledningen fra kompressoren koblet jeg inn på 87A og ledningen fra relet koblet jeg på 30. Tifører du strøm på 85 0g minus på 86 bryter du forbindelsen på kompressoren. Det er plass til veksle releet i boksen. Om du ikke ønsker å trekke nye ledninger ligger det et par ubrukte ledninger i orginal lednings stokken. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Windy37GM Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Kompressoren ligger maks inne i 15 min, da går sikringen. Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gabi Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Hm...Hva menes det med at sikringen går etter 15min? Er det slik det skal eller en feil? Jeg trodde man ikke trengte rele for dette da jeg tenkte at man ved en bryter kun trengte å bryte det signalet som skal frem. Men det må kanskje være slik fordi det går endel strøm igjennom ledningen frem til kompressoren? Jeg ble litt usikker på om jeg ønsket å mekke til dette selv. Hva har dere betalt firma for å kople opp? Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Jeg har som sagt ikke gjort det enda - brukt båten litt lite.. :-( Men det er jo den strømmen som holder clutchen som brytes slik jeg har fått det forklart og gjengitt her. Og da vil kanskje en ledning helt fram og tilbake gi et i overkant stort spenningstap - selv om noen tydeligvis har gjort akkurat dét. Kanskje med et grot kvadrat. Men dette vet jeg altså ikke. Bortsett fra dét ser jo tegningen grei ut - tror det er rett fram å sette opp. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
sap_2000 Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 (redigert) Dette fungerer bra, men pga. elektronikken, må jeg nullstille en feilmelding hver gang jeg skal ha kompressorene i gang. :-) Har hørt om at det loddes på en liten motstand på bryterkretsen på KAD 44/300 slik at EDC ikke merker at kretsen brytes og ikke gir feilmelding. Samme prinsipp som på biler med pæresjekk/ CAN-BUS om man vil benytte F.eks LED pærer. Redigert 1.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.