Jump to content

Har Edholmen marina på Hvaler blitt et fristed for folk i båt?

Uff forsiktig

Recommended Posts

Sist fredag ønsket vi oss en plass på Edholmen marina da vi hadde med oss stor hund for første gang. Plass var det, men det som møtte oss var høy musikk, høyrøstede folk, løse hunder og båtfolk som ikke tok hensyn til andre båtfolk. Vi ble ikke der. MÅ vi finne oss i slike ting når vi betaler for å ligge i havn? :nonod:

Møtte noen sånne sist vi var nedover mot sverige. en gruppe på 6-8 personer i bredvik kom i båter med baatplassen vimpler som satt og spilte musikk og bråket og skulle slåss til langt utpå natta. det er vell regler, i bredvik var det en kar som hintet til at han syntes det var litt høylytt til personen som tok betaling og han gikk bort og snakket til de som bråket mest. ang løse hunder så gjelder jo bånntvangen hele sommeren. så lenge det ikke er på en øy der de ikke kommer til så er det bare og ringe onkel så kommer han og ordner sånt :)

Var innom Smøgen for en overnatting.

Av alle grunner man kan ha for å besøke Smögen, overnatting er ikke en av dem. Neste gang bør du gå inn til Kungshamn, ligger vel snaue nautiske milen unna, rolig gjestehavn, koselig miljø, og systembolag for de voksnes personlige bunkringsbehov. Skulle du ville ta en tur innom Smögen går det skyssbåter fra Kungshamn.

Jeg tar meg gjerne en øl eller to for mye, men forstår ikke dette behovet folk har for å raute og spille høy musikk utover natten. Nei da sitter jeg heller stille og rolig i cockpiten med en øl på dagtid. Full og i søvn lenge før Tjøme sender dagens siste værmelding :lol:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Smøgen har vært kjent som festeplassen No1 for ungdom på Svenske vestkysten siden begynnelsen på 80 tallet.

Båtfolk vet dette og reiser ikke inn der på sommeren. Må man til Smøgen på sommeren og vil ha søvn, legger man seg i den nordre havna under brua.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 3 uker senere...

i bredvik var det en kar som hintet til at han syntes det var litt høylytt til personen som tok betaling og han gikk bort og snakket til de som bråket mest. ang løse hunder så gjelder jo bånntvangen hele sommeren. så lenge det ikke er på en øy der de ikke kommer til så er det bare og ringe onkel så kommer han og ordner sånt :)

Hvor er Bredvik, er det Brevik på Sørkoster du tenker på?

Føler med deg.

Hadde uflaks med naboene her jeg ligger og. Full harryfest med 10 personer på bryggekanten 5 meter unna med høy bondemusikk.

Så kom det en vennebåt av partygjengen å la seg utenpå meg i 23-tiden mens jeg satt i en annen båt litt unna. Løp tilbake til båten. Hverken fendre eller tauverk klart og elendig tillegging. De fester 2 hyssinger (fullstendig feil) og går på land for å joine festen 30 sek etter. Jeg blir stående å fortøye å fendre båten deres.

Rakk å gi klar beskjed om reglene for skobruk på blanke gelcoatflater før de forsvant. Tror de skjønte hvor "glad" jeg var for besøket....

Nå kom de tilbake i sin egen båt og vrengte på noe gammalt countryskvip så det gjomer i noen minutter. Herlig...NOT!

Om de begynner på nytt gir jeg beskjed om at jeg drar og at de får pelle seg bort på 5 min.

Mvh. SAP

Skal ikke henge ut noen her, med hverken navn eller båttype. Men om vedkommende båteiere kjenner seg igjen, så bør også dere forstå at det er normal folkeskikk å ta hensyn til andre besøkende, og kansje spesielt når dere blir tilsnakket av gjestehavnas billettør. Husk at det også er båndtvang på hunder uansett størrelse og lynne. Det finnes andre hunde-eiere og ikke-hundeeiere som ikke synes det er så morro med fremmede dyr oppå båtripa. Store stereoanlegg og oppstart avbåter som skal stå å brumme på tomgang etter midnatt er heller ikke så koselig.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Om mulig betaler vi havneavgift rett før avgang, fordi om der blir bråk slipper vi å betale om vi forlater havnen om natten.

PS, Vi har aldri fått igjen havneavgift om det har vært bråk hele natten.

Nattebråk og uro er blitt et tiltagende problem.

Glenn.

Hvorfor ikke lage svarteliste på gjestehavner som ikke greier å holde ro og orden? Om mennesker som har god gammeldags folkeskikk, om det er noen igjen, skyr slike gjestehavner selv utenfor sesongen og i ukedager tipper jeg havneeiere forstår at det er den gjevne gjestebåten de tjener penger på. Ikke partybåtene.

Send en skriftlig og velbegrunnet klage ( gjerne flere i sammen). Tips også om tråden her. Opplys også om at svaret på klagen blir postet på dette forumet. Vil tro at da får man avklart om de vil gjøre noe konkret med bråket, eller bare la alt skure og gå som før.

Det gjelder generelle regler for dette. Skal være ro klokken 23.00.

At det er folk med BP vimpel som er med på dette er flaut. Vedkommende bør ta dette ad nota og snarest forholde seg til de regler som gjelder for alle.

Å sende en e-post til ansvarlig i de marinaene gjelder samt liste dem på BP synes jeg er en god idè. Det finnes ikke noe så irriterende som de som tror de eier hele havna.

Ikke er de i noe spesielt flertall heller så her er det noe få som ødelegger for de mange.

Jeg hadde en slik "påklistra tom festbåt" som SAP opplevde i helgen utenpå meg i Stavern et år. Når jeg sto opp dagen etter var båten borte og det var også de fendrene jeg hadde lagt ut(de la jo ikke ut noen).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Når folk klager på høy musikk og at de ikke får sove i Smøgen, Grebbestad eller Strømstad har jeg lite medfølelse. Dette har vært kjente festehavner de siste 20 år. Om du ikke liker bråket så finnes det et 10 tals andre havner å oppsøke i samme området, som er både stille fredelig og koselig. Det kan ikke være sånn at fordi noen ønsker fred og ro så skal alle havner være forbeholdt denne gruppen.

Guest Avmønstret#

JRK, mener du ikke motsatt? Enig i det du sier om kjente festehavner men sånn generelt så bør vel de som skal ha bråkete fester dra til uthavner hvor det er lite/ingen andre folk.

Gjestehavner er jo tilrettelagt for familier og de som trenger/ønsker noe mer komfort i ferien inklusive mulighet for å vaske klær osv.

Om gjestehavna/festehavna var der for å tiltrekke seg folk som ville feste så hadde de vel tilrettelagt for det i stedet? De gjestehavnene jeg har besøkt (ikke utrolig mange da men) bærer preg av å være familie/komfort orientert, ikke party, party, party.

Ser ikke noe galt i om en gjestehavn orienterer seg mot festligheter, men da må de selvsagt opplyse om det klart og tydelig slik at færrest mulig "velger feil" havn for natta. Og er det "bare" en vanlig gjestehavn så tror jeg nok folk flest forventer at ting roer seg sånn passe tidlig på kvelden og at det i allefall ikke utarter med fyllerør og høy musikk.

---------------

Om folk ikke har en festehavn i nærheten og ønsker seg en fest så syns jeg de skal oppsøke en uthavn som det ikke er noen andre i. Men problemet er vel egentlig at de som er på en fest vil se på andre folk og de vil også at andre folk skal se på de. At folk som drikker oppsøker andre ikke feststemte i utide tror jeg nær er umulig å bli kvitt som problem. Men i en vanlig gjestehavn må selvsagt de som driver stedet ta tak, om de ikke har solgt seg ut som en festehavn da...

På campingplasser blir uønskede elementer avvist i porten hvis det er en familiecamping. I utenlandske marinaer jeg har vært er det vakter i ribber ved innseilinga som anviser plasser og ellers holder orden. Men klart, der er det ørten ansatte som også er mer enn 19 år gamle. Og havneavgifta er selvsagt skyhøy i forhold til lønnsnivået i landet så de har råd til å holde voksen folk i greit antall på jobb.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...