Jump to content

Har Edholmen marina på Hvaler blitt et fristed for folk i båt?

Uff forsiktig

Recommended Posts

Uff forsiktig skrev On 30.7.2013 at 22.25:

Sist fredag ønsket vi oss en plass på Edholmen marina da vi hadde med oss stor hund for første gang. Plass var det, men det som møtte oss var høy musikk, høyrøstede folk, løse hunder og båtfolk som ikke tok hensyn til andre båtfolk. Vi ble ikke der. MÅ vi finne oss i slike ting når vi betaler for å ligge i havn? :nonod:

Høres ut som en nødhavn, hadde båten stoppet?

Hadde ett par overnattinger der sent i fjor. Ikke noe ubehag, selv om det muligens ble festet litt i båtene innerst.

Det mest posive var den greie prissettingen - som er enkel å forstå. 0 - 100 fot kr 100,-  (tror jeg det var)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Hva fikk du igjen for den prisen, strøm, vann, rengjorte toaletter og dusjer hver dag, renovasjon og en havnevert som som kom og ønsket velkommen og hjalp til med tildeling av plass og fortøying som i "ordentlige" gjestehavner?

For meg virker som et "høl" en må betale for å ligge i. Vi har kun vært der som nødhavn pga. sykdom for snart 20 år siden, og da var det tomt og øde.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Husker ikke hva jeg fikk igjen, men det var nok ikke stort. Ingenting tenker jeg. Men kanskje et greit sted å legge til om man er litt "shorthanded" ombord, og har bruk for et greit sted å overnatte.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

• 3 år senere...

Fint sted som er under utvikling. Dvs det bygges restaurant og nytt servicebygg på stedet . Dvs dusj og toalettet osv. PR. Idag er det brakker med toaletter og dusj + en liten kiosk med pizza øl og vin. Nytt anlegg for drivstoff fylling med nye tanker så her får du rent drivstoff. Litt høy musikk fra enkelte båter i helgene. Sånn er det vel overalt. Fullt belegg i disse tider. Cash og Vipps 

B1ED5CB0-5430-4CE2-9177-01469D8622DD.jpeg

Redigert av Buttnes (see edit history)
  • 9 måneder senere...

Ser ut til at det begynner å bli litt endringer på Edholmen nå. I alle fall i følge denne artikkelen i Fredrikstad Blad

https://www.f-b.no/sjekk-den-totalforvandlingen-pa-edholmen-blir-hvalers-nye-sommerdestinasjon/s/5-59-2204456

Siden det er en + artikkel legger jeg inn et par bilder

617018530_edholmen01.jpg.2daa4056703991abed6c96c5d6e534dd.jpg

776454220_edholmen02.jpg.72d86f5f99195be9e732095cda1d59ab.jpg

Sitat fra artikkelen:

– Jeg vil lage et marinasted for båtfolk. Jeg vil at stedet skal få tilbake mye av den stemningen som var her før i tiden, sa han kort tid etter at han tok over.

Hmm, lurer på om han da sikter til fyll, leven og løse bikkjer på brygga :giggle: 

"Bygget som nå reises vil blant annet inneholde restaurant med takterrasse og et svømmebasseng på taket.

– Det går unna nå. Vi skal være ferdig med dette bygget til sommeren. Da vil gjestene våre få se en helt annerledes og utbedret Edholmen Marina." 

"Til sammen skal Edholmen Marina bestå av leiligheter, restaurant med uteservering, båtverksted, butikk, parkeringsanlegg og bensinstasjon."

"– Planene inneholder seks nye bygg, i tillegg til det som nå reises."

• 2 måneder senere...
Code0 skrev 17 minutter siden:

Noen som har ferske nyheter om Edholmen? Vi tenker et stopp der denne uka.

Ok i ukedagene. Fyll og rør i helgene. Her går båter med generatorer både dag og natt, og bryggeokupantene regjerer. Det er lite til ingen håndheving av havnereglementet så ønsker man det er det store muligheter for å oppleve fester som varer til kl 03.00 med dundrende bass, hylende kvinnfolk og løse hunder.

Nei takk. Dessverre.

Løsningsforslag:

• Øk havneleien, det er for billig nå (det lå nå i helgen der båter som jeg ville klassifisert som miljøavfall)
  • Få en god standard på tjenestetilbud og servering (nei til kebab og hamburger) Det er disse som skal drive serveringstilbudet så det ser positivt ut. https://hosmartin.no/
  • Håndhev havnereglementet eller plukk ned skiltene

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Kanskje på tide å sette opp et skilt?

dyron_tjuriga_karringer.jpg.b5888967bce447c58cf1e317d537e444.jpg

Hilsen oss på Bohus Malmön

Sverige

:flag_sw:

Definitivt bedre på Bohus-Malmön enn Edholmen :yesnod:

Ligger dere i gjestehavnen eller "fiskehavnen"? Melder enormt bra vær de neste dagene. Blir dere værende eller fortsetter dere sydover? Mange flotte steder kommer jo som perler på en snor sydover nå.

For utrivelig sjøforhold. Septiktømming her i Sverige er kun tillatt via tømmestasjoner, he he.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sequoia skrev for 7 timer siden:

Fyll og rør i helgene. Her går båter med generatorer både dag og natt, og bryggeokupantene regjerer. Det er lite til ingen håndheving av havnereglementet så ønsker man det er det store muligheter for å oppleve fester som varer til kl 03.00 med dundrende bass, hylende kvinnfolk og løse hunder.

Perfekt,har alt på listen bortsett i fra løs hund så ser ikke bort i fra att jeg har noe å bidra med.

Trist at Edholmen ødelegges på denne måten. Det ser riktig fint ut der nå som utbyggingen er godt i gang. Var innom for et par uker sida men fikk dessverre magefølelse om at dette er et sted med mye lavpannet rølp.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg har ikke vært innom Edholmen i år, men var der en overnatting i fjorårets sesong. Snakket da med en av de som er med på nybyggprosjektet der ute. Jeg fikk inntrykk av at de ønsket å være en seriøs aktør og et alternativ til Skjærhalden og andre store gjestehavner i området. Det tar nok litt tid å bygge opp en slik havn og det gåes nok skritt for skritt, men så vidt jeg kan skjønne etter planene så investeres det mye penger der ute så det er vel naturlig at de ikke ønsker å ha et slikt rykte på seg etterhvert. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Genuint spørsmål: Hvilken variant av gjestehavn er den mest innbringende?

- Den familievennlige varianten?

- Russefestvarianten?

- Bryggedans med seniorprofilvarianten?

Skulle jo tro at de som drifter havnene gjør seg noen tanker om hvilke båteiere som legger igjen mest penger og går etter dem? For de rene idealistene tipper jeg er i mindretall. 

Eller er havnene maktesløse til å endre et allerede etablert rykte?

Noen som har eksempler på partyhavner som bevisst har endret profil til det motsatte og omvendt? ...og lykkes?

Grønnskollingen skrev 38 minutter siden:

Genuint spørsmål: Hvilken variant av gjestehavn er den mest innbringende?

- Den familievennlige varianten?

- Russefestvarianten?

- Bryggedans med seniorprofilvarianten?

Skulle jo tro at de som drifter havnene gjør seg noen tanker om hvilke båteiere som legger igjen mest penger og går etter dem? For de rene idealistene tipper jeg er i mindretall. 

Eller er havnene maktesløse til å endre et allerede etablert rykte?

Noen som har eksempler på partyhavner som bevisst har endret profil til det motsatte og omvendt? ...og lykkes?

Ingen kvalitetssikret kilde, men naboene mine hjemme er svenske og har familie og venner langs hele Bohuslän-kysten. De sier at Smögen har endret seg eller i alle fall ønsker å endre seg mot en familieprofil pga inntektene. I tillegg er havnen kommunal og da passer det dårlig med en russefest- og flatfyllprofil. Vi ligger aldri i Smögen selv så jeg vet ikke om dette holder vann.

Nå er det jo også sånn med f.eks Hunnebostrand at det er et relativt sivilisert sted til vanlig gjennom ferien, mens når seglartåget kommer innom blir det rene Ayia Napa. Det er jo selvsagt gøy med en fest i blant, men det er bare kjedelig å havne midt inne i dette som småbarnsfamilie. :crazy:

Redigert av Sequoia (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...