Jump to content

Er det noen som bruker ActiveCaptain


jo_no

Recommended Posts

Jeg har registrert meg på ActiveCaptain av nysgjerrighet. Som nevnt, er ActiveCaptain integrert i en rekke navigasjonsapplikasjoner. Tanken er at ActiveCaptain skal gi informasjon utover det som kommer fram av kartet. Typisk informasjon kan være viktig navigasjonsinformasjon, båtslipper, båtutstyrsbutikker, severdigheter, uthavner osv. Lokalkunnskap, rett og slett.



Det kan virke som de ønsker å integrere informasjon fra brukerne tilsvarende Gulesider, Kystatlas og Havneguiden inn i navigasjonskartet. Det er brukerne selv som legger inn informasjonen. Det er ikke lagt inn så mye informasjon for Norge enda, så nytteverdien er begrenset.


Jeg har lagt ved en skjermdump over Drøbaksundet. Det er snakkeboblene som er informasjon fra ActiveCaptain. Sandspollen, Oscarsborg og Vindfangerbukta er lagt inn. I tillegg er det lagt inn en detaljert beskrivelse over jeteen.


bilde

Mitt ankepunkt er en tilsynelatende mangel på redaksjon eller kvalitetskontroll. Det kan veldig lett føre til feil eller unøyaktig informasjon. Et eksempel er at Fure Mekaniske er plassert i Fuglevik. Riktig plassering på denne virksomheten er Fjaler. Det er langt mellom Rygge og Fjaler. Det ser også ut til å mangle støtte for de særnorske bokstavene æøå.



Min siste vurdering er den generelle bruksverdien. Jeg er usikker på om ActiveCaptain er noe som jeg kommer til å bruke aktivt. Jeg har kikket på strekningen Haugesund-Halden. Informasjonen som er lagt inn for Norge er svært beskjeden. Når jeg i tillegg oppdager flere åpenbare feil i informasjonen, blir jeg enda mer skeptisk. Jeg håper og tror at ActiveCaptain kan bli bra etterhvert, men det er et stykke igjen. Enn så lenge bruker jeg Havneguiden, Kystatlas og annen kvalitetssikret(?) informasjon når jeg skal utforske ukjente farvann. Men det kan jo være at ActiveCaptain er midt i blinken for andre.


Det skal sies at det virker som om de nettopp har åpnet for innlegg vedrørende Europeiske farvann. Det foreligger masse informasjon om amerikanske farvann.



mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...