Jump to content

Båttur fra Bergen til Oslo i September?


Hvammdal2089

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ganske ny i båtmiljøet da jeg for første gang kjøpte meg en 16FOT Skipsplast for 2 år siden.

Nå har jeg kjøpt meg en ny og større båt hvor jeg hoppet over den berømte 10FOT syken og gikk rett på 20Fot syken og kjøpte meg en Silverton 310 Ekspress 32 FOT.

Båten skal hentes i Bergen 2 helgen i September da ferden går til Oslo(Drøbak).

 

Jeg har altså litt av en tur i vente og har hørt masse forskjelige historier og fått masse forskjelige tips av folk som aldri har reist den ruten men masse meninger hehe:P

Jeg lurer derfor på om det er noen som kan hjelpe meg med litt tips og råd om akkuratt denne strekningen, som faktisk har reist ruten eller deler av den.

 

er det i det hele tatt trygt å reise denne ruten i September?

er det noen anbefalte plasser å stoppe?

anbefalte ruter?

 

håper noen har reist denne turen før som kan gi meg litt info.

 

på forhånd takk :)

 

Link to post
Share on other sites

Velkommen til båtplassen! Den strekningen kan vel være værutsatt i September, er ikke kjent der selv, men skummet noe statistikk, åssen været vil bli når du tenker å reise er jo uansett vanskelig å spå, og det hender man må bli liggende å vente på været noen dager. Om du søker litt på forumet her vil du finne flere tråder om akkurat den strekningen, f.eks.: https://baatplassen.no/i/topic/52323-fanafjord-seiler-hjem-til-bergen/ og https://baatplassen.no/i/topic/88225-hentetraad-bergen-stavanger-oslo/

 

Ellers er ofte det viktigste at du har planlagt nøye, som det virker som du vil da du starter planleggingen tidlig. Sikkerhetsutstyr(VHF, kart for hele strekningen, ekstra dieselfiltere, flyteutstyr, osv) må være i orden, og båten må være gått over(sjekke dieseltanker, skroggjennomføringer, osv). Dette finner du også mye informasjon om i diverse hentetråder på forumet.

 

Om du ikke er 100% sikker på dine egne ferdigheter har det hendt at erfarne medlemmer på forumet har tilbudt å være med på henteturer mot transportkostnader og mat. Stadig noen som vil på tur, så det blir en vinn-vinn situasjon.

 

Gratulerer med ny båt og lykke til med turen hjem!

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har kjørt Bergen Arendal de siste 10 årene og sitter på noe erfaring.

Første spørsmål blir hvor lang tid til disp har du?

neste skal du gå mest mulig direkte eller tenker du turen som ferie og se det som er å se på en slik tur?

hvor mange er dere på turen?

evt kan du sende direkte melding.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...