Jump to content

Hvordan fjerne svart guffe som ser ut som maling?


gregor

Recommended Posts

Driver å gjør reint for å sveise invendig i båten. Det er no svart guffe på veggene som jeg har trodd har vært maling, men når jeg prøver å slipe det bort så blir det bare smørt utover og det kladder på skiva.. har prøvd med slipe skive på vinkel slipern, grov rengjøring og stål børste.. Hva er guffa og hva kan jeg bruke for å fjerne det mest effektivt?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Om du skal sveise er det vell en stål båt vi prater om, da kan det muligens være ett slags tectyl stoff for konservering av stålet som er smørt på?

Prøv å fjerne det meste " mekanisk" skrape/kniv før du vasker med noe sterkt, som feks aceton-rødsprit.

 

Om du ikke får bort alt før sveising så pass deg for røyken om noe av det blir svidd under sveisingen.

 

Lykke til

 

larss

Link to post
Share on other sites

Varmluft for å ta det værste også vask med white sprit funka ganske bra.. men det blir en liten film igjen.. det er ganske mye av det og det skal males opp på nytt.. malinga sitter vel ikke så bra på det? Hvordan kan jeg eventuelt fjerne siste filmen? Kan nok slipe akkurat der jeg skal sveise, men har ikke så lyst til å slipe hele skrog sida..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Om du ha bort alt, og ikke vanlige remedier som bensin, diesel, rød/white-spirit, isopropanol, sitrusrens, osv. tar det. Så kan det hende apotekene fortsatt har lov til å selge Metyletylketon. Tar garantert alt. Et godt middel å ha for mye andre rensejobber også. Husk bare å bruke vernemaske og hansker.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det nytter ikke å bare skrape rent og male. :nonod: Du må stoppe rusten med ett eller annet FØR du skummer. Og Owatrol er bra til dette. Når den herder, kan du male med f.eks. shipolin tilsatt 10% malerolje (Owatrol)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Ja, altså jeg hadde tenkt til å bruke nålbanker også ferro-bet før jeg maler.. men må uansett ha bort den guffa også.. skal prøve sitrus rens i morgen og se om det er noe mere effektivt.. Skal vist være bra for å fjerne tectyl..

 

Anbefaler du owatrol i steden for ferro-bet? Har sett det har vært snakk om owatrol også, men har ikke fått satt meg så godt inn i det enda.. holder på med kapping og etterhvert sveising nå..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Kult Whiskey.

 

Sitrus rensen funka sånn noenlunde.. men fant ut at det funka ganske bra med sånn hard malingskrape, men det er det å få bort den siste filmen..

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Ja, altså jeg hadde tenkt til å bruke nålbanker også ferro-bet før jeg maler.. men må uansett ha bort den guffa også.. skal prøve sitrus rens i morgen og se om det er noe mere effektivt.. Skal vist være bra for å fjerne tectyl..

 

Anbefaler du owatrol i steden for ferro-bet? Har sett det har vært snakk om owatrol også, men har ikke fått satt meg så godt inn i det enda.. holder på med kapping og etterhvert sveising nå..

Owatrol og Ferro Bet virker på forskjellige måter. Ferro Bet er en syre som "brenner" bort rust og som egner seg godt til mindre områder, f.eks hvis det oppstår rustblærer rundt vinduer. Owatrol kan man sprøyte på med oljesprøyte og trykkluft på større områder hvor man kan se brune flekker, eller begynnende overflaterust. Den er også fin i kroker og kriker hvor man ikke så lett kommer til med skrape og nålbanker. Brukes også mye til restaurering av veteranbiler, som du kan lese om på nettet.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Tapetlim ja, men det bør være av den gammeldagse cellulose/hvete/stivelse typen. Nymotens syntetiske greier kan du risikere at gjør noe rart sammen med NaOH

Denne f.eks: http://www.casco.no/index.php?contentID=130&productID=1000&productcatID=136 fungerer utmerket, hvordan du blander står på kaustisk soda boksen: 4 liter lunknet vann, 1 boks NaOH, tapetklister til det blir en klissete masse og en sprut Zalo. Husk gummihansker og værnebriller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...