Anjuma Startet 31.Juli.2013 Del på Facebook Startet 31.Juli.2013 I dag fant jeg tiden inne til å gjøre noe jeg har hatt lyst til fra dag 1 da Anjuma kom oss i eie - nemlig å bytte intrumentpanel.Dette er dagens panel... Som man ser så er ikke dette akkurat kledelig. Da instrumentene står helt flatt så gjør dette det tilnærmet umulig å lese instrumentene når man sitter i stolen. Derfor lagde jeg en provosorisk nødløsning som gjorde det "nesten" mulig å ha kontroll på instrumenter under fart.Dette var kun ment å vare ytterst midlertidig, men med motorproblemene som kom like etterpå (og som har vart frem til nå) så ble det ikke til at jeg tok tak i dette. Men i dag skulle det gjøres en innsats!Jeg ønsket å benytte Teak. Nå var det ikke enkelt å finne noen som hadde dette på lager. Men en kamerat forærte meg noen flak med Teraklaminat som har lagt lagret i 30 år. Så dro jeg til Biltema og kjøpe teak lister og en teakstav... i tillegg var jeg så heldig å få litt MDF avkapp på trelasten. Så da var jeg i gang. Valgte å starte med MDF'en og kappet den litt i overmål. (Har lært fra Svaap-tråden at det er lurt å kappe litt stort og så heller tilpasse etterpå)Dernest var det å kappe sideveggene... jeg ønsker å ha en bra helning på den nye "dashen" for lettere å kunne lese av instrumentene under fart. Da fikk jeg to like emner som så ble pusset Dernest skrådde jeg nedre (og øvre) kant av MDF plata slik at den flukter med sideveggene Bakveggen måtte også skråes slik at den flukter med MDF'en. Lånte en Hovrasp av madammen (hun skor hester og har sylskarpe rasper) Så limte og stiftet jeg sidevegger og bakvegg og stakk ned i båten for en lett prøvemåling.Ser at sidevinduets list butter litt i mot, så der må tilpasses. I tillegg må der lages utgang for kablene til ekkoloddet. Lagde skår til vinduslisten Og hakk til kablene for Ekkoloddet Jeg valgte å bore hull til fresen for instrumenter o.l før jeg limte på laminatet slik at jeg skulle slippe å lage blyantstreker på teaklaminatet, Så var det å lime laminatet... brukte kontaktlim og et godt "lodd" for bra press, Når limet var herdet så kuttet jeg bort overskytende laminat Dernest var det å pusse med fint papir (120) Og blåse rent for pussestøv,,, ...før oljing med Teakolje. Blir litt forskjell (eneste er at der blir en skjøt på laminatet. Men det er ikke stor jeg får gjort med det. Laminatet er så tynt at det er ikke såenkelt å få dem tettere. Satser på at instrumenter og brytere vil skjerme litt for denne skjøten. Tre av sidene får vinkellist Mens den siste siden som ligger inntil veggen får en flatlist som måtte rundes litt for å tilpasses vinkellisten Såder... da var den mer eller mindre klar for intrumenter, brytere, lamper osv. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Leon KAD502 Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Greit nok det der. Venter spent på bilder med instrumentene ferdig montert. Håper du også har fått ryddet. Jeg greier ikke å jobbe under slike rotete forhold på arbeidsbenken og verktøyet hulter til bulter. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Anjuma Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Hehe... er så absolutt enig i det med rot og jobbing. Det har vært litt over middels hektisk på verkstedet i noen dager og da blir det dessverre noen ganger slik at man ikke rekker å få ryddet godt nok etter hver oppgave. Så da mye av det samme verktøyet skulle benyttes under dagens prosjekt så ble det til at jeg kun fjernet det grøvste. Men jeg lover en snarlig rensking/rydding av benken Hvis jeg får det til så blir det montering av intrumenter i morra. Gleder meg til det endelige resultatet og håper det blir tilnærmet så bra som jeg håper på Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 (redigert) Kom igang tidlig i dag i det jeg ikke fikk sove..Først rydde verkstedbenken... så Leon KAD502 ikke får fnatt Hengt opp det som lar seg henge opp... Jeg innser at verkstedet egentlig er alt for lite, men madammen nekter meg å slå ut veggen inn til Salromet. Skjønner ikke hvorfor!? Så lasket jeg opp tilkoplingsrekker slik at instrumentene kables i plata, og så tilkoples bare motorkabler og diverse. Blir mye mer ryddig. Og her er grunnen til at jeg la opp tilkoplingsrekker... ERRE MULIG!!?? Detta ble møe bedre Så da ble det slik! Jeg er fornøyd og synes dette både er penere og vil gi meg mer trivsel bak roret. Og da var dagen gått og jeg var både svett og tørst... og hva fant vi i kjøleboksen?? Hmmm... akkurat da kunne det vært greit om jeg ikke hadde brukt bilen! Men siden jeg ikke hadde noen videre planer om å bære alt verktøyet hjem så valgte jeg en kald Cola! Edit: Rettet Staveleif Redigert 1.August.2013 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
lippert Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Ikke dumt, slettes ikke dumt Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Anjuma Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Takk takk Blir litt mer kos å bruke båten når man har et mer trivelig panel å se på Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Dinamo Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Pent panel Men eg lurer litt på kvifor det ikkje blei bygt litt meir kompakt, og so ogso fella ekkoloddet nedi? Magne Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Flott panel du fikk til der!! Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Leon KAD502 Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Ble ryddig og pent både benken og nye instrumentpanelet. Skjønner godt at du la opp kabler og koblinger på nytt. Hadde samme problemet i da jeg gikk i dybden når jeg kjøpte min skarpnes 30. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
KongKing Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Flott jobb! Ble mye penere og godt å få rydda opp i ledningshaugen :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Takker :)Dinamo - Jeg vurderte faktisk å bygge ekkoloddet inn... i bortimot 5 sekunder. Men jeg ønsker å ha Ekkolodd displayet i rett vinkel mot øyet og da fant jeg ut at det var penest å la det stå der det står Jeg vurderte også å sette instrumentene nærmere hverandre, men det syntes jeg ikke ble pent i det hele tatt.Men det hele er jo smak og behag egentlig.Jeg har tre instrumenter i front av "kassa" i tilleg til dem oppå plata.... (Drivstoff, Vanntank og timeteller) og vurderte å flytte dem opp, det er plass til dem nå. Men da må jeg bytte frontplate pga 3 gapende sorte hull. Men det får bli en gang senere.Jeg har lyst til å bytte ut dørken med Maritim plater (de teaklaminerte platene med nater) hvis jeg får tid, ork og råd (de er jo svindyre)... hvis den jobben medfører rivningeer av diverse så kan det være jeg flytter dem i samme slengen. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.