Jump to content

Noen her som har meninger/erfaringer med FM33 med MB 256 Hk?


KongKing

Recommended Posts

"Min finn" er full av princesser o.l båter til 700k - 1mill... Men jeg er nok litt langt unna det økonomisk. Vurderer derfor en Baltic eller noe annet.

 

Kom over en FM33 på finn i dag:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43071314

 

Den så faktisk ikke så gal ut, men det er tydelig en hjemmesnekra sak... Er litt skeptisk, men denne ser bedre ut enn mange andre FM33 på nettet. Bra romløsninger og uteplass.

 

Men toppfart på 13 knop...? Er denne umulig å få opp i noe mer, eller trenger man da en alt for stor motor?

 

Hvordan er denne båten i sjøen? Noen med erfaringer eller som har hørt noe?

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Uten at jeg selv har erfaring, så er denne konstruert for både skyssbåt og lystbåt, og er tung og tungdrevet. tror motorer opp mot 300-400 passer bra om du vil utnytte fartsressursjene på denne. Desegnmessig faller den nok igjennom i forhold til moderne båter, og mange er vel halvfabrikat. Jeg syntes dette var flotte båter på 80 tallet hehe.. Nå kunne jeg aldrig tenkt meg 80 tallsbåt med slik kasseinredning som mange har både selvbygde og verftsbygde..

Når det gjelder Motoren så er den en ekspert på Tyskere her på forumet som heter Toroa

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det er såpass mange varianter av Daimler Benz som treffer 256 hester, så en modellbetegnelse hadde vært fint, før jeg uttaler meg om motoren.. :)

 

Om du kikker på den, ta mange bilder av maskinrommet og post her.. Så får vi som liker slikt noe annet å se på en grønne svensker... :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

I lystbåter er det lite av dem ja, Først og fremst er det mariniserte bilmotorer. Men i den kommersielle delen av båtlivet er det ganske mange Mercedes/mtuer. I fiskebåter, supply, hurtigbåter, og i olje og gassindustrien. Pluss at det står en haug av disse motorene i tog, mobilkraner, trucker. Og det er en mengde generatorsett og nødgeneratorer i landbaserte installasjoner. Bertel O. Steen har vært markedsleder i flere av segmentene i mange år.


Og kvaliteten på dem er godt over det man får fra en god del av konkurentene. Motorene er veldesignet, lettskrudde, og ikke minst slitesterke. Bakdelen er at noen av motorene er tunge sammenlignet med konkurentene. Veldig tunge.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Pass opp for vannlekkasjer i akterkabinen. En i båtforeningen solgte en slik en med teakdekk på akterkabinen i våres. Han hadde den i 2 år og fikk den aldri tett.

Ellers er det en romslig båt som krever alt for stor motor for å gå fort. Den er laget for moderate hastigheter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Da er det etter det jeg kan skjønne en Daimler Benz - Mercedes Benz OM 402. Jeg smiler hver gang jeg ser en slik i en båt. :)

 

Det er en 12,7 liters motor, som spinner med maks 2300 Rpm. (2500 i lastebil og kran). Det er en solid konstruksjon, opprinnelig designet med tanke på ytelse på over 75 Hk pr sylinder. Finnes som V6 (OM 401) V8 (OM 402) V10 (OM 403) og V12 (OM 404) og en stående, og en liggende rekke 6 (OM 407 og OM 407h) . 400 serien kom på markedet i 1969, og levde til et stykke ut på 80tallet da den ble erstattet av OM 420 serien, samme motor bare litt større boring, som senere ble erstattet av OM 440 serien, som nå er gått ut av produksjon, siden den ikke tilfredstiller Euro 6 kravene. Det er produsert godt over en million eksemplar av disse motorene, og det finnes godt med reservedeler. Du kan løfte deler mellom alle sugemotorene som ikke er dimensjons

 

Det er enkle motorer, men noen av delene kan være dyre. Spesiellt klassede dyserør doble dyserør koster skjorta. De ble marinisert av flere leverandører i Norge, både Tejos, Bertel O. Steen, og innimellom en slenger her og der av andre verksteder. I store serier produserte Bowman, Wiezemann, mtu, og et par andre vannkjølte eksosmanifoiler og varnmevekslere til disse. I turboversjonen fantes de med både tørre og kjølte turboer, og de største hadde to vannkjølte turboer, og separat kjølevannskrets på intercooleren.

 

De best kjente svakhetene ligger i varmevekslerene som noen benyttet, og blokkmonterte motorvarmer, som i noen tilfeller lå for nær en av foringen, og skapte kavitasjonstæring, og noen eksemplar har en egen evne til å bruke i overkant mye smøreolje, noe som forøvrig krever at man tar av toppene, og bytter ventilparaplyer. Den orginale vannpumpen på disse motorene har to termostater, og på noen mariniseringkitt er det legendariskt trangt å komme til. Som alle andre motorer fra 60 tallet er det korte smøroljeskiftintervaller.

 

Om jeg skulle råde noen om denne motoren, ville jeg sagt at det er en av de bedre motorkjøpene i dette segmentet, men jeg kan jo kanskje ikke regnes for helt uhildet. :) Den er ikke bedre eller værre en den tilsvarende MAN motoren, men den er milevis foran endel av datidens andre konkurrenter.

 

Disclaimer: Jeg har personlig skrudd 4xx seriemotorer siden tidlig 80 tall, og kan dermed være noe farget av mine tildels veldig gode erfaringer med dem. Jeg har også seil som maskinist på båter med OM 4xx motorer som hjelpemotorer. Så ta mine ord med dette i tankene.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Takk for info :-) Å ha lang erfaring med motortypen er ikke diskvalifiserende fra å ha mening om den. Snarere tvert imot. Mye bedre enn de som mener mye om motorer de ikke har noe greie på i det hele tatt...

 

Da vet jeg hvor jeg skal henvende meg om jeg noengang trenger en mekaniker til å inspisere denne type motorer ;-)

 

Kk

Link to post

Synes det ser ut til at treverket noen steder har litt merker etter vann...

 

Båten har en finfin planløsning og selv om den ser litt "hjemmesnekra" ut så er det ikke så farlig for meg. Sendte Mail til selger og han sa at utstyret er fra da båten var ny, og det er jo da stor fare for utgifter. Men så lenge alt funker kan det jo virke lenge allikevel.

 

Kk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...