Jump to content

Mercury 2 takter 90 hk - startvansker og tendens til å "daue"


A505

Recommended Posts

Hei! Første innlegg på forumet her.

 

Jeg har en Mercury 2-takter med 90 hk som stort sett går som en klokke, men som har to kjedelige problemer.

 

Motoren er ca. 10 år gammel, og har alltid vært treg å få start på, selv ved bruk av choke. I tillegg har den en tendens til å "dø" når den går på tomgang (særlig like etter å ha blitt startet), ved at den begynner å hoste.

 

Motoren har jevnlig vært til service, og det er aldri blitt oppdaget noe feil ved selve motoren.

 

Jeg har derfor en mistanke om at problemet ikke skyldes motoren, men bensintilførselen, nærmere bestemt luft i bensinslangen. Grunnen til dette er at det ikke har vært bensin i den manuelle pumpen de gangene båten har startvansker. Enkelte ganger har jeg derfor måttet koble fra bensinslangen og pumpe (luften ut) helt til det kommer bensin.

 

Har noen vært borte i noe lignende, og er det noen gode forslag til hva som må gjøres for å fjerne problemet?

 

Jeg håper dette kan gjøres enkelt, f.eks. ved å skifte bensinslange, men ser ikke bort fra at luftinntaket kan skyldes andre problemer(?).

 

 

 

A505

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, og vælkømmin til forumet :smiley:

 

Det kan godt hende at den manuelle pumpen eller "blæra" som mange kaller den, slipper bensinen tilbake.

Det er to klaffer inni den som skal åpne en vei og stenge motsatt vei, mao. holde bensinen slik at den ikke renner tilbake til tanken.

Kan være en ide og sjekke både den og slangene.

 

Mvh Ørjan.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...