Jump to content

Ventilklakking på Volvo VP V8, 220HK gammel motor


TICORA

Recommended Posts

Det med oljetrykket skulle vært litt mer spesifikt, hva er høyt oljetrykk?

 

Går den på alle 8? Gjør den det ville jeg startet med å bytte olje og filter.

Om den ikke går på alle 8 ville jeg tatt ut pluggene for å finne ut forbrenning, her er første indikasjon på feil om det ligger i stempel eller ventiler eller om det er en gåen topp pakning.

Link to post
Share on other sites

Det blir bare grov tipping, men det kan høres ut som om enten filteret er tett, eller by-pass ventilen er ødelagt.

 

Klakking i ventilene kan selvfølgelig komme av for store klaringer, og de må jo gjerne strammes til litt etterhvert, noe som er enkelt på den motoren, men det er nok mer sannsynlig at klakkingen kommer av dårlig smøring nettopp fordi noe er tett.

Mye røyk fra veivhusutluftning/påfylling kan skyldes akkurat det samme, oljen sirkulerer ikke slik den skal, og blir stedvis så varm at den nærmest fordamper.

 

Vær ytterst forsiktig slik at det ikke oppstår mer skade, men prøv gjerne det Kaptein Gjelseth foreslår, nytt filter av en viss kvalitet, gjerne Wix (ikke Biltema eller Fram) og en god olje i 5w30 eller 10w30 og se om det hjelper, hvis ikke vil jeg tippe at motoren må ut, men det kan selvfølgelig bare være en bagatell, vanskelig å diagnostisere slikt uten å en gang ha sett motoren!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en vanlig " small block" er det vel hydrauliske ventil løftere, hvis en av oljekanalene opp til toppene har tettet seg vil oljetrykket stige og du vil høre kraftig ventiltikking fra løftere som ikke får olje. Kan jo åpne opp påfyllingsokkene i begge topp deksler og se om du kan lokalisere lyd evt. se om det er nokså likt med olje fra side til side.

 

mvh.Tommy.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...