Jungen Startet 1.August.2013 Del på Facebook Startet 1.August.2013 Dynamoen i båten viser 16,4 volt spenning ved hurtig tomgang. (Satte voltmeteret på den røde og sorte kabelen ut fra dynamoen.)Jeg har ett startbatteri og 2 forbruksbatteri. Disse er koblet sammen med en batteri isolator av typen "multi battery isolator model 952". Ved måling av spenning på batteriene er det ikke lading i det hele tatt. Viser ca 12.5 volt med motor i gang og det samme når motoren er stoppet. Prøvde å koble startbatteriet fra isolatoren og forbruksbatteriene men fortsatt ikke lading. Kan det fortsatt være noe galt med dynamoen? Takknemlig hvis noen hadde tips som kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 har du målt spenningen inn til batteri isolatoren? skillediodene i båten min stjeler 1 volt, hvis det er noe galt med isolatoren din så kan den kanskje også stjele endel mer? rBeklager leste ikke at du hadde prøvd og koble ifra. men ville prøvd og målt ledninger kan jo hende det har irret litt der Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Bortsett fra at ladespenningen var noe høy ut fra dynamo så virker dynamoen å være i orden (regulatoren?). Har du sjekket isolatoren mm? Hvor mange batterier har du, og hvordan er batteribankene dine bygd opp? Om det er det samme på syart batteri og forbruksbatteri så tviler jeg på at batteriene dine har tatt kvelden. Holder en knapp på isolator(er) og kabling. Litt lite opplysninger til å kunne si noe sikkert. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Joerg Becker Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 For det første: Batteriene skal aldri frakobles mens motoren går.Sannsynligheten for å ødelegge dynamoen med det er stor for mange dynamoer. Enkelt test av skilledioden.Sjekk først at det finnes felles-minus også.Tar så pluss-koblingen av et av batteriene fra uttakt (skllediode) og koble det til dynamo-inntak,dvs. sammen med lade-kabelen som kommer inn fra dynamo B+. Lader den da stabilt med 14,x Volt da vet du hvor du må lete videre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jungen Svart 2.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2013 Takk til alle som har svart .Da var det minuskabelen fra dynamoen til batteriet som ikke hadde skikkelig forbindelse. Batteriene viser nå 13,7 volt ved hurtig tomgang så det er vel bra skulle jeg tro. Ble billig reparasjon iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.