Gew77 Startet 2.August.2013 Del på Facebook Startet 2.August.2013 Jeg blir ikke enig med meg selv hva jeg skal gjøre med båten fremover. Vi har en fin Nidelv 24 fra 1973 som vi har oppgradert endel og vi er meget godt fornøyd med den. Vi har hatt den nå i to sesonger og har blant annet vært på to Sverige turer (fra Hurum) med den. Motoren, en ferskvannskjølt VP MD2B har vært godt vedlikeholdt og har gått som ei klokke, og gjør det fremdeles. Vi tenker at neste sesong blir den siste med denne båten før vi oppgraderer til noe større. Jeg tenker at før eller siden vil det inntreffe noe med motoren, og da vil det være dumt å legge mange båtlapper i å kjøpe dyre deler til denne. En tanke er at jeg finner en byttemotor som ikke er altfor kostbar, men samtidig har dokumentert vedlikehold - hvis det er mulig å finne. Og bytter denne i løpet av vinteren. F. eks. noe som denne: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42788813 Et annet scenario er å legge ut båten for salg i høst og evnt være uten båt neste sesong - da vi ikke ser at vi har råd til å bytte før om to år. Marerittet er om vi starter neste sesong og får motorhavari underveis. Og en gammel båt med havarert motor er ikke det mest populære på markedet.. Kan noen hjelpe meg på rett spor? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
olews Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 Uff, jeg sliter med det samme. Motoren Yanmar GM2 går som ei klokke, ryker ikke, starter med en gang og er på alle måter bra. Men det er umulig å få solgt en båt med gammel motor. Når prisen for slike 31' seilbåter er noe over 100k og en ny motor koster 100'k så går ikke regnestykket opp. Egentlig skal man være glad om man får dekket den nye motor i dagens marked. Får man ikke igjen pengene den nye motoren kostet sider det seg jo selv. Men båten har svært bruksverdi og veldig stor affeksjonesverdi særlig hos barna. Resultatet er vel heller vi beholder vår kjære båt et år til, men det har vi sagt i 5 år år nå. Budsjettet for nybåten er lagt og egentlig er det bare å legge bestilling, men jeg nekter å gi bort Sirius for et skambud. Så vi seiler nok rundt med Sirius til neste år også. Godt jeg ikke har teakdekk det koster mye mer enn en ny motor å legge nytt. Valgets kvaler, tror ikke du ble klokere, men du er ikke alene. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
finnmarken Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 Vi tenker at neste sesong blir den siste med denne båten før vi oppgraderer til noe større. Marerittet er om vi starter neste sesong og får motorhavari underveis. Og en gammel båt med havarert motor er ikke det mest populære på markedet.. Det er vel neppe noe fasitsvar på dette. Fasiten vet du først etter neste sesong. Men hvorfor skulle du plutselig neste sesong få motorhavari? Dessuten er det vel mulig å reparere en slik motor uten at det skal koste altfor mye. Motoren trenger jo ikke gå helt "på dunken". Det er vel mer sannsynlig med en "mindre feil"? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 2.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2013 Takker for innspill:) Ser ut som jeg har klart kunststykket å lage to like tråder ut av dette... Ser også at regnestykket for ny motor er ufornuftig, og i den andre tråden har jeg blitt kraftig advart mot brukte motorer, så vi lever nok trolig med samme motor neste sesong også:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
grawis Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 If it ain't broken, don't fix it...:-) Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 Hvis motoren har olje og kjølevann er det ingen grunn til at den skal havarere, den bør holde like lenge som resten av båten. Ventilklaringer er også viktig. Jeg har en 1980 Nidelv 24 med en 11c, den er sjøvannskjølt og dette medfører visse problemer, den bør tas opp og rengjøres ordentlig, settes sammen med nye ringer og pakninger - og da regner jeg med at den holder en 10-15 år til.... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 En tanke er at jeg finner en byttemotor som ikke er altfor kostbar, men samtidig har dokumentert vedlikehold - hvis det er mulig å finne. Og bytter denne i løpet av vinteren. F. eks. noe som denne: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42788813 Jeg stusser over at den 2010-modellen har endel rust. Nesten hver eneste bolt/skrue ruster jo, pluss overflaterust her og der. Håper ikke det er symptomatisk for materialvalgene i resten av motoren.Har sett 20-25 år gamle motorer med mindre rust enn den der. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Windy37GM Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 @grawis: +1 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
arkmarin Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Min Yanmar ble tatt i bruk i 1987. Den har siden gått som ei klokke. Den starter på tomgang, bruker ikke olje og har ikke synelig eksos. Den har nå gått ca 5.500 timer, og jeg har ingen planer om å skifte den ut. Jeg vil heller ikke anbefale andre å skifte ut motorer som går som de skal, tross alder. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bøljan Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Så lenge den fungerer bra og er godt vedlikeholdt, behold den! Ikke ta bekymringer på forskudd! De fleste bekymringer er stort sett bortkastet her i livet. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Jeg hadde beholdt motoren og vedlikeholdt båten vanlig før salg. Prøv å ta båtferien din tidlig neste år slik at du har mulighet for salg sent i juli. Du får ikke på langt nær tilbake penger for ny motor og investerte timer, så det hadde jeg latt være hvis mulig. Husk at det er svært vanskelig å selge båter om dagen og det blir neppe lettere neste år. Bra for deg med tanke på at du skal oppgradere. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 3.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2013 Takker for gode innspill:) Da får nok denne damen beholde den grønne klumpen neste år også:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.