Jump to content

Er Fenix vår neste seilbåt?


jaibris

Recommended Posts

Etter å ha solgt vår Willing 31 i fjor sommer, etter flere våte båtferier de siste åra, har lysten på seilbåt igjen dukket opp (har det noe med været å gjøre)?

Har tittet endel på Maxi Fenix, og mye ved båten appelerer. Den ser litt mer moderne ut enn maxi generasjonen før (f.eks Maxi 84), seiler bedre, og har selvslående fokk.

Vet at man får bedre plass i en Maxi 84, men hoved "bekymringen" min ang Fenix, er at jeg har lest noen steder at kjølen og kjølinnfestninga er det svake punkt på denne båten.

For meg er sikkerhet viktig, og hvis uhelet skulle være ute, og en grunnstøting har skjedd, bør båten tåle en støyt.

 

Er det noen som har en erfaring med dette ang Fenix?

Link to post
Share on other sites

Finnes vel Maxi-klubber både i Norge, Sverige og i Danmark så hvis du søker opp disse og leser der vil du nok få svar på det aller meste. Det er vel også en forholdsvis kurant båt å få tak i deler til når man trenger det. Hadde tidligere en Maxi 800 så derfor har jeg en viss oversikt over hva som er tilgjengelig om disse båtene på nettet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et par tanker: Fenix har ganske åpen innredningsløsning, f.eks. er det god adkomst til motor. Men akterlugar er åpen, og er dette ideelt avtrede: http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/66/6682874031.jpg ?

 

Jeg ville også vurdert noen franske varianter, f.eks. First, de har ofte bedre innredningsløsning, ihvertfall for oss som liker å lukke døra :o)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har funnet en Fenix nå med VP 13HK, ny i 2006. Blir spennende å se.

Er litt redd for at Fenixen vil føles trang, etter noen år i en Willing (hvorfor solgte vi egentlig den?)

 

Tja... Det ligger vel flere Willinger til salgs på Finn enn Fenixer nå, så hvorfor kjøper dere ikke en av dem?

Jeg er saklig altså, og synes også at Fenixen er en fin båt. Enkel å seile iflg. eieren som viste meg rundt da jeg hjalp ham med å steppe masten i våres.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...