Jump to content

"Marieholm 26" - bøyd mast etter at vant røk

Storskarv

Recommended Posts

Et par fra Nederland på retur (sørover) fikk problemer på Sletta i dag. Båten er en Marieholm 26 fra 1976 med selden mast. Festeøyet eller strekkfisken (ikke helt sikker) til nedre vant slet og de haltet seg til land uten å brekke masta. De har nå reparert øyet men er meget skeptisk til å seile videre siden masta ble meget bøyd under hendelsen. Etter at vantene er strammet på nytt ser masta ganske rett ut.

Det de lurer på nå er om det er trygt å seile videre siden masten fikk mye juling under havariet. Noen tips?

bilde

Redigert av Storskarv (see edit history)

Er det tegn til brudd i masten? Hvordan gikk det med mastefoten? Hvor bøyd ble den?

Det samme skjedde med meg for noen år siden, og jeg seilte videre med det etter å ha rettet ut igjen masten med vantene. Jeg måtte i tillegg lage et beslag til mastefoten. Senere har jeg skiftet ut masten. Om det er trygt eller ikke er det vel ingen som kan svare på uten å ha tatt masten i nærmere øyesyn :)

Jeg skal se skaden i morgen og kommer nok til å oppdatere tråden her da. Han ligger et sted med begrenset mobildekning og han slet veldig med å sende det ene bilde.... Vet ikke om foten er skadet og det skulle ikke være klare tegn til brudd. Men jeg vet ikke om han har studert innfestingen til salingshorn.

Redigert av Storskarv (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...