Jump to content

GPS-Garmin-Bluechart artikel


kristian

Recommended Posts

GPS/Garmin/Bluechart

 

 

Det har vært snakket om å lage en artikkel om Bluechart, etter at Bluechart forumet ble lagt ned.

Det fremkom til dels kritikk for at forumet var forbeholdt de med Bluechart kartsystem, årsaken til det var rett og slett arbeidsro, da andre sannsynligvis ikke ville bidra med noe konstruktivt.

 

Jeg har tenk lenge på å lage noe som kan være av interesse for de som tenker å kjøpe en plotter, og de som har en plotter. Da mange ikke bruker de fine funksjonene i plotteren.

Derfor begynner jeg med GPS.

 

GPS betyr Global Positioning System, Amerikanerne har skutt opp 24 satellitter (21 aktive) resten i reserve ca 19000 kilometer ut i verdensrommet. Av disse kan man alltid nå 4 stykker, hvis man ikke er hindret av noe på bakken(slik som fjell, skog, bygninger osv) Satellittene sender med lav effekt, og bruker tid å distanse for finne ut hvor man er på landjorda.

Derfor er det viktig å ha riktig dato og klokkeslett på GPSen sin. Så må man ha inne flere satellitter for å få en nøyaktig posisjon.

Her er mer å lese for de som vil. My Webpage

Systemet er ikke idiotsikkert, og her er det lett å gå i fella. Fordi det virker så bra år etter år, men så plutselig kan det oppstå feil

Atmosfæriske forstyrrelser

Feil i klokka på mottaker

Eierne slår av systemet, eller legger inn feil (ref. krigssituasjoner, øvelser osv)

Eller antennen ligger i skyggen av signalet\ signalrefleks

 

Derfor stol aldri 100 % på dette til enhver tid, bruk manuell navigasjon i tilegg og følg med.

 

Men du verden for et hjelpemiddel det er i det daglige, man får posisjonen sin ned på ca 15 meter, og har man DGPS (man mottar et korreksjonsignal fra en bakkestasjon)

Så er man fort nede på 1 meter i feilmargin.

 

EGNOS er et europeisk system, i motsetning til det Amerikanske WAAS, som man venter på i spenning, her håper man å få korreksjonsignaler fra satellittene, slik at man får bedre nøyaktighet. Man håper dette er operativt i 2005 en gang.

My Webpage

 

 

Bilde

GPS mottakeren

Her finnes det mange modeller å velge i, og noe bør man ha klart for seg før man kjøper en GPS.

Definer behovet, skal den stå fast i båten, eller vil man ta den med på land og bruke den i bilen, fjellet osv.

Skal man det vil størrelsen begrense noe, dvs. man får en liten skjerm.

Man kan bruke GPS med bare koordinater og plotte selv på kart, men det blir først lekkert med kart i GPSen, da vil man ha en helt annen oversikt. Priser i dag varierer svært, helt nede fra kr.1000for bare en enkel mottaker til kr.50-60000 for store skjermer med litt ekstrautstyr som radar, og ekkolodd. Noen kobler en GPS på PCen, og bruker denne om bord i båt.

 

 

Det som jeg mener man bør ha, er:

Stor nok skjerm til å kunne lese den i fart

Rask nok prosessor, slik at ikke kartet blir hengende igjen i hurtiggående båt, kartet må kunne tegnes fort nok opp på skjermen.

Fargeskjerm som er mulig å lese i sterk sol.

 

Skal man ha innebygd antenne, eller utvendig antenne? Hvis GPSen skal brukes kun der det er fri sikt rundt, ikke overbygning på båten eller andre hinder så kan man ha innebygd antenne, men står man selv i veien for signalet ved at man henger over GPSen så bør man ha utvendig antenne.

 

Jeg har kun erfaring med Garmin, og resten av denne artikkelen vil bli viet til dette produktet, men det er stor likhet i mange funksjoner også på andre GPSer.

 

 

 

Kartsystem

 

De forskjellige leverandører av GPS bruker ofte forskjellige kartsystem, og de kan ikke brukes om hverandre. Mitt råd her er, få det demonstrert i butikken, og se helst på et område du er kjent på selv, da kan du se hvor elegante noen av disse systemene er. Meg bekjent så er C-map, Navtronics og Bluechart de mest brukte kartsystemer her til lands i småbåtflåten. Prisene varierer også, selv på oppdatering av kart.

Bilde

Et område som dekker fra Haugesund og kysten opp til Koster samt nordlige del av Danmark koster ca.kr.2200 av Bluechart, en oppdatering av dette ligger på ca kr.650,-

Det kommer oppdatering 2 ganger i året, men man bør sjekke om det er oppdateringer i det område man ferdes. Hvis ikke er det ikke nødvendig å oppdatere. Selv oppdaterte jeg sommeren 2003, og nå i vinter 2005 fordi det var kommet mye nytt, og flere kjente feil var utbedret. Men ingen elektroniske kart er bedre en grunnlaget de blir laget fra. Det er Kartverket som står for oppmåling langs kysten av Norge, og produsentene kjøper kart herfra. Det benyttes også andre leverandører i noen tilfeller.

Man kan få Bluechart på CD eller brikker, noen plottere krever brikke, men man kan kjøpe denne tom eller ferdig lastet med det angitte kart. Kjøper man den tom, så må man kjøpe CD og laste fra PC selv, da må man også ha kabel fra PC til plotter (litt dyrere løsning), men kan være greit om man har 2 GPSer og vil ha samme kart på begge.

 

Kartene til Bluechart er bygd over hverandre som en kortstokk, så det kommer an på hvilken målestokk man bruker på plotteren, og plotteren velger selv kart som den mener passer best for denne målestokken.

NB. Her er det lett å bli lurt, da noen kart i kortstokken er gamle,(oppmålt for mange år siden) og noen er nye, så kan de vise forskjellig informasjon. Det fine med systemet er at man selv kan velge i kartmenyen hvilket kart man vil vise. Jeg har slått av 2 kart på Sørlandet, det ene er et Havnekart over Kristiansand som er gammelt, og viser noen feil bøyer og så mange loddskudd at det blir forvirrende. Når dette er slått av så kommer det frem et annet kart her som er mye nyere, men ikke så mye loddskudd osv. Det passer meg best. Den fineste funksjonen syntes jeg er zoom, med papirkart er det vanskelig å se små skjær osv. pga målestokken, på en plotter kan man zoome inn, og man ser alt mye mer tydelig.

Bilde

 

Havnekart i Kristiansand, og det under er samme sted uten at Havnekartet er aktivert

 

Bilde

 

Så er det nesten bare å koble til strøm, og slå på plotteren, laste inn kart og kjøre….

 

MEN, det er mange innstillinger som er greit å vite litt om.

Bilde

Almanakk, altså tid, dato må settes korrekt

Man må stille inn visning i n.m, dybde i meter, kartdatum WGS 84, posisjon format osv.

Nord opp, eller Kurs opp (jeg kjører kurs opp)

Detaljer på kart- Normal eller mest (jeg kjører mest)

Fyrsektorer av, på eller auto(jeg kjører auto)

Og mange flere innstillinger, her kan det diskuteres, og alle har nok noe å mene her.

 

Alarmer

Man kan stille inn alarm for Klokke, Batteri (spenning), DGPS, GPS avvik, Ankervakt, ankomst tid, ute av kurs, (grunt vann, dypt vann, vanntemperatur og fisk, hvis man har ekkolodd)

 

Navigasjon

Man kan navigere etter kartet direkte (bruker båtens posisjon som flyter i kartet) og beveger seg ettersom man kjører mellom holmer og skjær. (Dette brukes av meg).

Eller man kan legge opp en rute man skal kjøre på forhånd, og bruke en såkalt motorvei funksjon for å følge denne ruten.

 

Logg

Her får man trippteller, gangtid, stopptid, snittfart, maksfart, totaltid.

 

Spor

Her får man en slepestrek etter båten, slik at man kan se hvor man har kjørt, denne kan gjøres om til en rute, og man kan bruke den senere. (kan lagres)

 

Det er svært mange funksjoner å velge i, så man bør lese manualen, og sette opp kartplotteren slik man selv syntes er best. Men igjen, tid, kartdatum må være riktig.

 

Feil i kart

 

Det kan forekomme, men kartene blir stadig bedre. Det er jo derfor de oppgraderes til stadighet. I 2003 fant vi en del feil i Sverige, og importøren Belanor hevdet at det ikke var noen samkjøring mellom det Svenske og Norske kartverk, nå i 2005 er det i hvert fall mye bedre kart oppsett en det var i 2003 hos våre naboer. Feilen var nok at Bluechart ”kart stokken” viste feil kart i Sverige, den viste norske kart. Men alt blir bedre, men sikkert ikke feilfritt.

Jeg har kjørt 2-3000 nautiske mil med Bluechart, mest på Sørlandet, og har ikke funnet en grunne som er feil, men sett noen staker som har feil plassering, noen er rettet opp andre ikke.

Bilde

 

2003 kart

 

Bilde

 

2005 kart

 

Håper dette er til hjelp for noen av dere, og de som kan mye kan alltids finne mere info i manualen til plotteren.

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ikke det litt voldsomt - sånn helt ubedt......

mvh

 

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke voldsomt for de som var med i Bluechart-gruppa, det var "prat" på noe slik der før gruppa ble nedlakt. Syntes dette er fine saker og håper det er mere informasjon om Blueshart av en slik saklig og ryddig karakter.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Takker for en flott og informativ redegjørelse av blue chart og Garmin. Dette satte jeg stor pris på. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Godt jobba. Bra noen tar initiativ å gidder å gjøre sånn som dette. Kommer det mer siden ?.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan det bli, kommer litt an på interessen, der er mange flere instillinger og typer layout på staker osv.Garmin, Internasjonale osv.

Hadde vært moro å høre litt hva slags oppsett folk kjører med, og hvorfor.

Litt mere brukererfaringer fra alle kartsystem hadde jo blitt kjempefint :sailing:

Link to post
Share on other sites

:flag: Bra - sågar meget bra - kristian!

 

Bra med nøktern info også om selve GPS systemet, virkemåte generelt og hva man skal være obs på for at det skal virke optimalt.

 

Og så likte jeg at du tok med et forbehold om at det ikke kan garanteres at det er 100 % korrekt bestandig, og hvilke kriterier som spiller inn her!

 

Flott initiativ, kom gjerne med en fortsettelse...... :yesnod::smiley::seeya:

Link to post
Share on other sites

Veldig bra, mye nyttig og fin informasjon.

 

Jeg mener bestemt at jeg sommeren 2004, med nytt kart fra Bluechart, fant en grunne som ikke var merket på Bluechart kartet, men som var merket i båtsportkartet.

Er det flere som har erfaring med totalt manglende merking av grunner?

 

mvh

Kent

Redigert av Kent (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott initiativ. Ser gjerne fram til mer tips og triks vedrørende oppsett og bruk etc. Særlig lurer jeg på hva som er smart når det gjelder hvilke kart man bør deaktivere eller om det er best å ha alle aktive.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilkene karter som bør være aktive er jo i utgangspunktet alle, da man kan miste informasjon som er viktig ved å velge kartene bort. MEN, så er det jo slik som vist i artiklen at noen kart er gamle og andre nye. Hvis du lar kursoren peke på et område på kartet som ikke har noe informasjon, så kommer kartnummeret opp på skjemen, som vist på de foregående skjerm bildene. Hvis du vil undersøke om kartet er gammelt kan man gjøre det ved å gå inn på oppsett. Som vist på bilde.

Trykk på kartkassett, og du får opp en liste over alle kart i plotteren. Her kan du lese om hvor gammelt kartet er, og du kan prøve å fjerne haken til venstre. Nar du nå går tilbake til plottermodus :Kart(Map) Kan man se om man har fått et annet kart på samme sted. Hvis dette er nyere, så er sannsynligheten for at det er bedre stor.

 

Bilde

 

Jeg har valgt bort 2 kart her på Sørlandet, Havnekartet i Kristiansand og et liten (insett) kart som heter 09B. Det velger å kjøre med hvite staker i et lite område, istedenfor farge på stakene. Men når jeg gjør det så flytter den ene staken seg med noen få meter(noe som er feil i kartet, som jeg nå har valgt) :confused:

Men grunnen står riktig, har tatt dette opp med Belanor, men det ser ikke ut som de har klart å rette på dette enda. Det er den eneste feil jeg finner på Sørlandet til nå.

 

Bilde

 

Som du kan se så er det en liten forskjell i den ene staken på bilde. Den skal stå der 4 meters grunnen er, men da mangler den farge :sad:

 

Bilde

 

 

Det vil alltid innebære en risko å fjerne kart, men bruk tiden nå før sjøsetting å se på plotteren, kartene kan lett settes inn igjen. Oppsett kart, kartkassett, finn kartet du hukket vekk, og trykk enter for å få haken på igjen. Og kartet er på plass. :wink: Enkelt?

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mye nyttig info Kristian :cheers:

Jeg er relativ fersk når det gjelder båtlivet, men har allerede rukket å kjøpe meg en større båt i år :flag: Jeg har bestilt plotter 192c fra Garmin, men har ikke brukt plotter før. Har lest at på noen kart er det mulig å velge hvor dype grunner som skal vises. At man feks kan velge vekk alle grunner dypere enn 10 meter. dette for å fjerne noe info fra skjermen. Vet du om dette er mulig på min plotter? Er som sagt ny i bransjen og er ikke kjent i farvannet :blush:

Link to post
Share on other sites

Velkommen til vår forum bella. Håper du finner deg til rette her.

 

Garmin 192C er en flott kartplotter.

 

Det du spør etter er mulig på de fleste plottere, altså variere på mengden av informasjon på kartet. Dersom du leser i manualen til din kartplotter 192C så vil du finne ut hvordan du fysisk gjør dette. Nå fant jeg desverre ikke manualen din på nettet, men den bør ligge der en plass.

 

LYKKE TIL

 

:seeya::seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Jeg har en Garmin 192c. I Navaid menyen under kartfanen er det følgende valg for symboler; auto, garmin, int + en til som jeg ikke husker i farten. AV manualen er det ikke mulig å se hva som er forskjellen på dem. Noen som har peiling?

 

Min plotter er som default satt opp med symbolvalg auto, da vises en del staker med "flagg"-symbol, andre ikke. Synes dette er litt rotete og ønsker meg en innstilling som ligner på båtsportkartenes symboler, altså røde og grønne staker. Er det mulig? :rolleyes:

 

ØR

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Heisann ! :sailing:

Veldig bra tråd dette. Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en Garmin 178 ci kartplotter for å unngå flere uhell, uten å gå nærmere inn på det.

Problemet mitt er at når jeg setter inn Bluechart-brikken så låser plottern seg og sier "teller kart". Ingen av knappene virker, og jeg må nappe ut pluggen bak for å skru av. Er det noen som har de samme erfaringer ??

Link to post
Share on other sites

Det skal nok ikke være slik nei... har du kjøpt denne av en norsk fohandler så hadde jeg levert plotteren tilbake... har du ikke det så kan løsningen være å opdatere softwaren på plotteren. Det gjøres fra Garmin sin hjemmeside... Det kan ligge inne noe bugs her... går ut fra at du ikke har garmin sin g2 brikke da

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...