leopard Startet 3.August.2013 Link til dette innlegget Startet 3.August.2013 Eller er strømpålæne sikra med overspenningsvern vern Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Jeg har iallefall ikke landstrømkabel tilkoblet når det lyner og tordner. Om det er nødvendig eller ikke, er vel litt opp og ned avhengig av hvor godt anlegg det er i hver havn, men better safe than sorry... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Hakkannen Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 I går strøk tordenværet rett over havna, da trakk jeg ut. Koster så lite å gjøre og kan være det som redder det strømbaserte opplegget i båten, så hvorfor ikke Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 3.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Jeg pleier også å ta ut kontakten men har opplevd i gjestehavn at da har noen andre tatt plassen min i strømsøyla:-( Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Koble fra i den andre enden av kabelen. :-) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
leopard Svart 3.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Ja men skal ikke den først på Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Det har jeg aldri tenkt på. Og egentlig tror jeg nok at skilletrafoen men sin store induktans vil dempe eventuelle strømspikre. Dessuten vil da laderen starte på full spenning igjen i stedet for den behagelige vedlikeholdspenningen på 13,2V den etter en tid når batteriene er fulle gir. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Jeg digga ordet "strømspikre"!!! Setter liksom litt praktisk betydning på fenomenet! Takk Lars! Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 (redigert) Hei Ja etter å ha sprengt C-TEKen gjør jeg de altid når det tordner. Smaapala Redigert 3.August.2013 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 På båten vår er det overspennngsvern og anlegg for å sikre oss mot lynnedslag i landstrøm. Men jeg tar ut landstrømmen om jeg er i nærheten ja. Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Er jeg i båten så, ja! Har ikke tilkoblet strøm, når vi ikke er der. Hadde et uheldig tilfelle for ca. 10 år siden med lynnedlag i uthavn, mener vi var i vestfjorden, Stauper eller Hui. Lynet slo ned på oss eller rett i nærheten. Kona holdt tilfeldig i kalesjebøylen og så ut som en " lysfontene" etterfulgt av et drønn som nær blåste alt som fantes av hørsel. Alt som gikk på strøm kuttet ut, men kom seg etter hvert, bortsett fra fra kartplotteren. Har ganske stor respekt, etter denne opplevelsen. Sitér dette innlegget Link to post
BETH Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 KAD 44 og 300 er veldig følsomme for lynnedslag . En kjenning måtte skifte begge hjernen etter lynnedslag . Så jeg drar alltid ut landstrømen! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Jeg vil tro alle elektronisk styrte motorer er like følsomme for lynnedslag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.