Jump to content

Slark i vannpumpe og ferskvann som forsvinner, md21a.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

VP, md21a. I løpet av ferien merket jeg at det minket noe på ferskvannsiden når vi gikk lengre strekk for motor. Måtte så bytte viftereim fordi den sluret en del. Kjente da at det var en del slark på vannpumpa, tipper jeg kunne slarke den 2-3 millimeter.

 

Det er ikke vann i olja, toppakning er skifta for et par sesonger siden og motoren har gått uten at vann forsvinner og uten symptomer av noe slag siden det og frem til nå. Motoren går fortsatt fint så lenge jeg etterfyller vann. Men om den ikke etterfylles går den varm (naturlig nok) om jeg går over 2500 omdreininger. Når den er etterfylt marsjer jeg på 2800 uten symptomer av noe slag.

 

Er det sånn at vann kan lekke mellom fersk og saltvannside i denne pumpa, eller er det andre åpenbare plasser jeg må sjekke?

Link to post
Share on other sites

Det eneste som kan skje er at ferskvannet renner ut. I verste fall at lagrene i pumpen skjærer seg, men kan ikke huske noe tilfelle av dette.
Dessv. er disse pumpene gått ut av produksjon. Eller rettere sagt, pumpehuset. For VP redesignet dette ift bilutgaven.

Volvo Penta MD 21 ferskvannspumpe ødelagt (ferie ødelagt?)
Sirkulasjonspumpe VP MD 21B - reparasjonsmuligheter?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, har observert at jeg får noe vann i kjølen... men det er så grisete at jeg ikke tør å smake på det (jada.. jobber med saken :-)).

 

Vet du hvor, sånn ca, jeg kan se/kjenne om det kommer vann ut fra pumpa? Kan kanskje la motoren gå en stund, slå av og kjenne etter rundt der? Er trangt som bare f... da pumpa ligger bak/under varmeveksleren, men vann renner jo nedover så jeg bør jo kunne finne det igjen under pumpa.

-----------

 

Har lest de "pumpetrådene". Så på sprengskissa til pumpa og tenkte i utganspunktet at det var en enkel sak å plukke ut og skifte lagerne, men har nå skjønt at det ikke nødvendigvis er mulig. Men så dukket jo tråden om albin motordeler (eller noe i den duren opp) så da er jo innbytte kanskje en mulighet.

 

Så lenge det ikke lekker mer enn hva det gjør og det er symptomfritt så etterfyller jeg og kjører med det ut sesongen. Dette får bli høst/vinterprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, så min "løsning" med å etterfylle og holde lave turtall på småturer ut sesongen er ikke gangbar? Jeg kjører jo ikke motoren (for)varm og vokter den som bare det....

 

Egentlig blir jeg glad om pumpa er problemet og ikke varmeveksler eller noe annet. Alle mariniseringsdeler til denne motoren er jo hønsetenner men ei pumpe er nå mulig å få sendt i posten. Er vel kassert så mange av disse motorene at det bør være mulig å få tak i en, evt. få overhalt.

 

Håpte jo å kunne utsette byttet til høsten så jeg ikke går glipp av helgeturer utover. Men om noen på BP har ei pumpe som ikke er for slarkete liggende så gi gjerne lyd :-) Har lest alle tråder om vannpumpe til denne motoren og et skifte virker å være overkommelig å få til.

Link to post
Share on other sites

Hei Pinkvin!

Det kan hende at din løsning med å kontrollere ofte og gå med lav belastning kan funke, men med såpass mye slark i lagrene er de helt utslitt, er du riktig uheldig så kan et av lagrene skjære seg, da kan pumpa låse seg og du risikerer å brenne av reima, da står du helt uten kjøling og ofte også uten lading! et annet scenario ved lagerskjæring er at lageret kan begynne å rotere i setet sitt, da vil du ikke kunne overhale pumpa etterpå, pga slitasje i lagersetet! Håper ikke at det skjer for deg!

Vil forøvrig ønske deg en fortsatt god sommer! :)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at sirkulasjonspumpe til MD21 nå er umulig å skaffe. Det første som slår meg er at det bør være mulig å bygge om til "remote electric pump". Kikker man på eks: www.jegs.com vil man se at det er mye snadder som kan brukes. Der finnes også løsninger som regulerer "flow rate" alt etter belastning. Utfordringen er å få laget slangeanslutninger. For den som er litt kreativ og som er mekkekyndig og har de rette forbindelser bør dette være overkommelig. Stikkord flens med slangesokkel, alt. flens med bend og slangesokkel. Fint putlearbeide når høsten stunder til.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hei Pinkvin!

Det kan hende at din løsning med å kontrollere ofte og gå med lav belastning kan funke, men med såpass mye slark i lagrene er de helt utslitt, er du riktig uheldig så kan et av lagrene skjære seg, da kan pumpa låse seg og du risikerer å brenne av reima, da står du helt uten kjøling og ofte også uten lading!

Senario ved stans er et problem, ser det, har rigg og seil som kan være til hjelp om forholdene ligger til rette for det. Ang pumpa så har jeg forstått at de ikke lar seg splitte for overhaling... men er usikker på om jeg har forstått det riktig. Pumpa ser jo tilforlatelig enkel og grei ut når en ser på splittskissa, skulle tro lagerne var enkle å bytte... jeg skal sende en e-post til albin verkstad (ellerhvadetnåheter) og høre på pris på pumpe, hvis de har.

Link to post
Share on other sites

hørs ut som du kan ha nytte av en skikkelig vask og opptørking i motorrom og kjøl :) Det tar ikke så lang tid. Deretter legger du slike oljeoppsamlingsduker under motoren, drenerer ferskvannskjølingen og heller innpå frostvæske med riktig blanding. Da vil du vel ha gleden av å se om det er lekkasje av frostvæske ut ifra fargen på væsken som kommer ut av de respektive komponenter.

Fuktighet uten farge, -saltvann.

Fuktighet med farge, blå, rød, grønn, -kjølevæske.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

"Ny" pumpe uten slark på vei :-)

 

Ang rens av kjølsvin så har jeg vasket ut fler ganger. Har nå innsett at jeg først må få kontroll på div lekkasjer. Kommer noen skvetter fra alle retninger, er jo en eldre dame dette her ;-) Har plugget noen ubrukte hull i dieseltanken, det hjalp mye på diesellukt. Har også observert noe vann fra oven, og noe rundt rorstammen.

 

Men sirkpumpa er pri 1 da det er driftskritisk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har vasket ut og fått kontroll på de fleste rom i kjølen, men siste biten under motoren er så og si umulig å komme til. Dvs jeg kommer ned med en håndpumpe i noen sprekker og kriker, men en faktisk vask får jeg ikke til. Har lensepumpe i bunnen av svinet, men svinet haller ørlite fremmover så det ligger et vann/oljesikt på et par cm som pumpa ikke tar. Akkurat der skal jeg nok klare å få inn en oljesugepølse, skal kjøpe noen slike, takk for tipset :-)

 

Har fått kontroll på hvor det kommer diesel fra og stoppet det. Med ny pumpe unngår jeg glykol/ferskvann i svinet, men det jeg ikke helt skjønner er hvor olja kommer fra. Er riktignok mye mindre nå men har ikke oljeforbruk på motoren av betydning og motoren svetter ikke, den er ren og tørr. Tror det rett og slett må være årtier med gamle synder som surkler rundt og at det løsner noe hver gang jeg spyler gjennom med såpe osv.

 

Ang. lensing så er det ikke alle plasser det kan gjøres. Tidligere i sommer så det ut som rene oljekatastrofen når jeg pumpa ut, nå er det mye bedre og ikke værre enn at jeg har kontroll vha zalo når jeg pumper ut.

--------------

 

Så når jeg har fått kontroll på diverse væsker og vasket ut ordentelig tror jeg tiden er inne for å bytte ut en del av isolasjonen osv som nok også stinker godt. Evt også male over trevirke under dørken, det sitter nok en del lukt der også.

---------------

 

Men alt i alt er det mye bedre nå og foran i båten er det så og si luktfritt, må bare få kontroll på de siste bitene så blir det nok bra i hele båten. Er jo lærerikt å krype rundt og myse og vaske under dørken også :-) Greit å kjenne egen båt og hvor alle kabler osv er strekt.

 

Skal også montere en el. pumpe som jeg har liggende slik at jeg kan lense svinet mens jeg går. Nå må jeg av med en dørkplate og pumpe med ei belgpumpe. Den er effektiv men upraktisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...