Jump to content

Hvor stor bør defroster være?


ooma

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe defroster til snekka på 27 fot. Blir et par dyser i vindskjermen samt muligens ei dyse med beina på fører (åpen førerplass)

Er minste varianten med to utblåsninger og ca 4kw for liten eller bør jeg gå for den store varianten med 4 utblåsninger og mer enn dobbel effekt?

Er det dessuten vanlig å legge opp flere utblåsninger f. eks inne i salongen?

Oso

Link to post

Har selv en Ardic (Artic?) 10kw defroster i en Nord West 741. Den var marginal, for å si det mildt, så

jeg monterte en 10kw varmer ekstra. Nå har vi rimelig temperatur, selv på kalde vinterdager.

 

Den oppgitte effekten er vanligvis med en vanntempratur på 85°, men min Volvo MD40A

opererte med ca 70°. Den hadde to termostater, en på 70 og en på 76(?). Jeg byttet så jeg fikk

to på 76(?). og det hjalp en del. Har du en motor som opererer på 85-90 grader tror jeg du

får nok varme av en 10kw varmer.

Redigert av kai (see edit history)
Link to post

en kompis av meg hadde en ardic 10 kw, og var sjeleglad når han byttet den ut med en mikuni varmer istedet... fungerte dårlig i hans båt, selv om motorene jobbet på 90 grader. Men han har den jo liggende om noen skulle kjøpe den..

<{POST_SNAPBACK}>

Jammen, dette er jo to forskjellige ting !!

Man har selvfølgelig begge deler !

Defrostervarmer på motorens kjølevann. Gratis varme mens motoren går.

Mikuni el. tilsvarende diesel/lampeolje/gass varmer når man ligger i ro.

 

 

Link to post

Avhengig av god motortemp for å virke optimalt

Og selv med god motortemperatur gir den i praksis ikke mer enn halvparten av det som er oppgitt som effekt.

Er det dessuten vanlig å legge opp flere utblåsninger f. eks inne i salongen?

Den gir jo for såvidt bare varme når du kjører båten. Det vesentligste med en defroster er vel å holde ruter duggrene. I tillegg kan det være ok å ha varme ved kjøreplassen (ute under kalesjen). Jeg ville vel i satse noe særlig på en defroster for varme inne i salongen (kabinen)
Link to post

I tillegg til at varmen fra defrosteren er avhengig av varmen på motoren så er den enda mere avhengig av god sirkulasjon på kjølevannet. Mange har montert en sirkulasjonspumpe i tillegg for å få maksimalt ut av defrosteren.

 

Jeg har en Ardic 10 kw i min 25 fots båt hvor kjølevannet først går via varmtvannstanken før det går gjennom defrosteren, dog uten sirkulasjonspumpe. Motoren holder 80 grader på marsjfart og da gir varmeren god effekt. Reduseres turtallet på motoren så faller også tempen på motoren og da blir det betraktelig mindre effekt av defrosteren. Når vi ligger og dorger så gir den så lite varme at det ikke er vits i å bruke den.

 

Jeg har to dyser som blåser luft opp på frontvinduene, en dyse til beina på førerplassen og en dyse under bordet ved sittegruppen bak. I de fleste båter jeg har sett på og som har hatt montert defroster så har ikke denne tilførsel av friskluft utenfra. Den er som oftest plassert under en benk/dørken og sirkulerer bare den gamle luften som er inne i båten. Det blir det samme som lufteapparatet i bilen skulle stått på resirkulasjon.

 

Hvis du monterer defrosteren nede i en benk eller under dørken og ikke har tilførsel av friskluft utenfra så vær oppmerksom på at den sure innestenkte lukten som kan være på slike plasser da blir blåst utover i hele båten gjennom defrosteren. Velg derfor plassering med omhu.

 

Jeg bruker defrosteren ganske ofte og synes det er en rimelig investering i forhold til nytteeffekten. En 10 kw defroster koster vel fra 1500 og oppover.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...