ooma Startet 16.Mars.2005 Del på Facebook Startet 16.Mars.2005 Er i ferd med å kjøpe defroster til snekka på 27 fot. Blir et par dyser i vindskjermen samt muligens ei dyse med beina på fører (åpen førerplass) Er minste varianten med to utblåsninger og ca 4kw for liten eller bør jeg gå for den store varianten med 4 utblåsninger og mer enn dobbel effekt? Er det dessuten vanlig å legge opp flere utblåsninger f. eks inne i salongen? Sitér dette innlegget Oso Link to post
Birchwood 320 Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 En kamerat's far har en tresnekke på 26 fot med tak og kalesje.. Der står en slik 10kw med 4 slanger. Synes den er et minimum. Avhengig av god motortemp for å virke optimalt Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Fantino Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 (redigert) Enig med Wellcraft. Ingen vits i å spare på effekten dersom du har plass. Satte denne i min Nidelv 750: http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=009003010 Den funket greit nok, men var overhodet ikke overdimensjonert mhp. effekt. Redigert 16.Mars.2005 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kai Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 (redigert) Har selv en Ardic (Artic?) 10kw defroster i en Nord West 741. Den var marginal, for å si det mildt, så jeg monterte en 10kw varmer ekstra. Nå har vi rimelig temperatur, selv på kalde vinterdager. Den oppgitte effekten er vanligvis med en vanntempratur på 85°, men min Volvo MD40A opererte med ca 70°. Den hadde to termostater, en på 70 og en på 76(?). Jeg byttet så jeg fikk to på 76(?). og det hjalp en del. Har du en motor som opererer på 85-90 grader tror jeg du får nok varme av en 10kw varmer. Redigert 16.Mars.2005 av kai (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 (redigert) en kompis av meg hadde en ardic 10 kw, og var sjeleglad når han byttet den ut med en mikuni varmer istedet... fungerte dårlig i hans båt, selv om motorene jobbet på 90 grader. Men han har den jo liggende om noen skulle kjøpe den.. Redigert 16.Mars.2005 av henboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 en kompis av meg hadde en ardic 10 kw, og var sjeleglad når han byttet den ut med en mikuni varmer istedet... fungerte dårlig i hans båt, selv om motorene jobbet på 90 grader. Men han har den jo liggende om noen skulle kjøpe den.. <{POST_SNAPBACK}> Jammen, dette er jo to forskjellige ting !! Man har selvfølgelig begge deler ! Defrostervarmer på motorens kjølevann. Gratis varme mens motoren går. Mikuni el. tilsvarende diesel/lampeolje/gass varmer når man ligger i ro. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Avhengig av god motortemp for å virke optimaltOg selv med god motortemperatur gir den i praksis ikke mer enn halvparten av det som er oppgitt som effekt.Er det dessuten vanlig å legge opp flere utblåsninger f. eks inne i salongen?Den gir jo for såvidt bare varme når du kjører båten. Det vesentligste med en defroster er vel å holde ruter duggrene. I tillegg kan det være ok å ha varme ved kjøreplassen (ute under kalesjen). Jeg ville vel i satse noe særlig på en defroster for varme inne i salongen (kabinen) Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 I tillegg til at varmen fra defrosteren er avhengig av varmen på motoren så er den enda mere avhengig av god sirkulasjon på kjølevannet. Mange har montert en sirkulasjonspumpe i tillegg for å få maksimalt ut av defrosteren. Jeg har en Ardic 10 kw i min 25 fots båt hvor kjølevannet først går via varmtvannstanken før det går gjennom defrosteren, dog uten sirkulasjonspumpe. Motoren holder 80 grader på marsjfart og da gir varmeren god effekt. Reduseres turtallet på motoren så faller også tempen på motoren og da blir det betraktelig mindre effekt av defrosteren. Når vi ligger og dorger så gir den så lite varme at det ikke er vits i å bruke den. Jeg har to dyser som blåser luft opp på frontvinduene, en dyse til beina på førerplassen og en dyse under bordet ved sittegruppen bak. I de fleste båter jeg har sett på og som har hatt montert defroster så har ikke denne tilførsel av friskluft utenfra. Den er som oftest plassert under en benk/dørken og sirkulerer bare den gamle luften som er inne i båten. Det blir det samme som lufteapparatet i bilen skulle stått på resirkulasjon. Hvis du monterer defrosteren nede i en benk eller under dørken og ikke har tilførsel av friskluft utenfra så vær oppmerksom på at den sure innestenkte lukten som kan være på slike plasser da blir blåst utover i hele båten gjennom defrosteren. Velg derfor plassering med omhu. Jeg bruker defrosteren ganske ofte og synes det er en rimelig investering i forhold til nytteeffekten. En 10 kw defroster koster vel fra 1500 og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.