Jump to content

Advarsel mot eldre glassruter i eldre båter


Superkul

Recommended Posts

Ble ganske forbauset da ett vindu knuste i båten her på forsommeren og oppdaget at det var vanlig glass i frontrutene

jeg fikk skjært til 2 nye i herdet glass med tanke på hvor sinnsykt farlig det er hvis man går på ett skjær eller lignende

Prisforskjellen på ett par trehundre kroner for vanlig glass og herdet til 1200 kr så var valget enkelt

Ville bare si i fra for de som farter rundt uten og tenke på det hvis de har en eldre båt (regner med nyere har herdet??)

 

Tanken på en av mine stuper gjennom og skjærer /spidder seg er grusomt senario

 

 

 

 

Link to post

Herdet er dyrere fordi det må bestilles ferdig etter mål. Sjekket dette for et par måneder siden, da jeg ødela ei rute i kabinen. Laminert lager de fleste glassmestre selv. Amalie har vanlig glass i kabinvinduene, og laminert i styrhuset.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Har og laminert og disse var betydelig billigere en om jeg skulle ha herdet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg skifta 2 frontvinduer i en Marex 23DC for ca 10-12 år siden. Den gang gikk jeg til lokal Glassmester og fikk kuttet helt vanlig glass og så tok jeg disse ruten i bilen og kjørte til Modum Glassindustri på Åmot. Hentet de dagen etterpå og betalte den gang Kr. 400,- for å få herdet de 2 frontruteglassene.

Ble anbefalt dette da marexen var en dycruiser mer fordekk og alu-innrammede glass(ingen hardtopp). Pga bevegelsene i denne konstruksjonen anbefalte de herdet i stedet for laminert.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Herdeprosessen gjøres på basis av vanlig glass som først tilskjæres og deretter herdes i herdeovn etterfulgt av en passiviseringsprosess. All bearbeiding (utskjæring) må være utført før glasset herdes da et herdet glass ikke kan bearbeides. Ikke noen avansert prosess, utføres av mange glassprodusenter med herdeovn rundt om i landet.

Proffbrukere som glassmestere etc. betaler vanligvis ikke særlig mye for å få prosessen utført hos Glassindustrier men hvor mye avanse de beregner seg på toppen kan nok variere betydelig. Om ruta sitter utsatt til ville jeg valgt laminering i tillegg, akkurat som for frontruta på en bil. Dette gir utvilsomt den beste sikkerheten mot personskader som følge av rutesprekk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...