Superkul Startet 3.August.2013 Del på Facebook Startet 3.August.2013 Ble ganske forbauset da ett vindu knuste i båten her på forsommeren og oppdaget at det var vanlig glass i frontrutene jeg fikk skjært til 2 nye i herdet glass med tanke på hvor sinnsykt farlig det er hvis man går på ett skjær eller lignende Prisforskjellen på ett par trehundre kroner for vanlig glass og herdet til 1200 kr så var valget enkelt Ville bare si i fra for de som farter rundt uten og tenke på det hvis de har en eldre båt (regner med nyere har herdet??) Tanken på en av mine stuper gjennom og skjærer /spidder seg er grusomt senario Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
M/S Bastard Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Jeg har også vanlige glass, jeg skal etterhvert bytte ut de som er ved førerposisjon. Har byttet ett sålangt da det sprakk når jeg slo opp luka til kabin, men gå heller for laminert enn herdet. Fordelen med laminert når det knuses, er at det fortsatt vil sitte på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 3.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2013 (redigert) Ja vet men det er mye dyrere igjen?? Uansett er det vertfall bedre en å få kjerring eller unger blødd ihjel uti fjorden - en rute som er borte kan teipes o.l Er det noe krav om dette på nyere båter forresten?? Redigert 3.August.2013 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
M/S Bastard Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 (redigert) Mnja, herding er dyrere mener jeg, men nå husker jeg ikke prisene. Jeg brukte en lokal glassmester, de laminer sjøl, men herding må sendes bort. Vil ikke herda glass gå i tusen biter? Jeg vil isåfall ikke ha den glassspruten midt i fleisen Redigert 3.August.2013 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Biter fra herda glass går i tusen mer eller mindre firkanta og tjukke biter. Har fått det i fleisen uten å få så mye som en skramme. De er normalt ikke skarpe og du kan grave dette med hendene om du må. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 3.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2013 jo herda glass eksploderer i småbiter - er ikke laminert også herdet med plast i mellom??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
M/S Bastard Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Det er jeg usikker på, men det går kanskje på bruksområdet Det er nok en grunn til at frontruter i bil er laminert, men uansett, jeg går for laminert da ruta vil bli sittende igjen og at jeg ikke risikerer noe glasssprut Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Herdet er dyrere fordi det må bestilles ferdig etter mål. Sjekket dette for et par måneder siden, da jeg ødela ei rute i kabinen. Laminert lager de fleste glassmestre selv. Amalie har vanlig glass i kabinvinduene, og laminert i styrhuset. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Jens_P Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Laminert glass vil som regel "bare" sprekke og du beholder sikten. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ronald Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Snekka mi fra 1981 har herdet glass. Så noe nybåt-fenomen er det i alle fall ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Har og laminert og disse var betydelig billigere en om jeg skulle ha herdet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
VannTro Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Jeg skifta 2 frontvinduer i en Marex 23DC for ca 10-12 år siden. Den gang gikk jeg til lokal Glassmester og fikk kuttet helt vanlig glass og så tok jeg disse ruten i bilen og kjørte til Modum Glassindustri på Åmot. Hentet de dagen etterpå og betalte den gang Kr. 400,- for å få herdet de 2 frontruteglassene. Ble anbefalt dette da marexen var en dycruiser mer fordekk og alu-innrammede glass(ingen hardtopp). Pga bevegelsene i denne konstruksjonen anbefalte de herdet i stedet for laminert. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Herdeprosessen gjøres på basis av vanlig glass som først tilskjæres og deretter herdes i herdeovn etterfulgt av en passiviseringsprosess. All bearbeiding (utskjæring) må være utført før glasset herdes da et herdet glass ikke kan bearbeides. Ikke noen avansert prosess, utføres av mange glassprodusenter med herdeovn rundt om i landet. Proffbrukere som glassmestere etc. betaler vanligvis ikke særlig mye for å få prosessen utført hos Glassindustrier men hvor mye avanse de beregner seg på toppen kan nok variere betydelig. Om ruta sitter utsatt til ville jeg valgt laminering i tillegg, akkurat som for frontruta på en bil. Dette gir utvilsomt den beste sikkerheten mot personskader som følge av rutesprekk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.