Jump to content

ny propell til sollux 24 med yanmar 2qm 20


wd200s

Recommended Posts

Hei
Jeg er ingen ekspert på området. Men har litt erfaring. Jeg vil iallfall ikke anbefale å bytte til STØRRE propell for å få mer fart. Jeg disponerte og kjørte i mange år ei Nidelv-snekke (relevant sammenligning med Sollux). Da vi ødela den originale propellen, byttet vi til litt større propell. Dette ble ingen suksess, I stedet for mer fart, fikk vi bare tyngre gange, med litt risting og skjelving. Dette var med en Yanmar 3 GM. Eneste vi fikk større fart på, var på helt laveste hastighet. Og det var ikke ønskelig. Den gikk altfor fort ved navigering til og fra land og kai. Og hogg liksom tak hver gang båten ble satt i gir. Enten forover eller bakover. Da vi byttet tilbake til mindre propell igjen, ble det mye bedre.

Så jeg vil iallfall ikke anbefale å bytte til større propell.
Jeg har nettopp kjøpt en liten 21 fots Wiking-snekke. Her har jeg samme symptom med at jeg ikke får båten til å gå sakte nok på laveste fart. Og at den går tungt på høyere turtall. Får heller ikke turtallet gir til å samsvare med turtallet i fri-gir. Så jeg tror den båten har for stor propell.

 

Vet ikke om dette ga noen mening. Men min erfaring er iallfall at man ikke får ut fartspotensiale med større propell. Snarere tvert i mot.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...