Mouche Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hva vil da være rimelig straff for forsikringsselskap som bevisst "underbyr" i et forsikringsoppgjør? Hvis man er så sikker på at tilbudet er urimelig så bestrider man beløpets størrelse og dokumenterer hva som er det riktige beløpet. Det finnes mekanismer og klageinstanser for dette. Tror forøvrig ikke det er så lett å komme med et absolutt riktig beløp mht hva verdien er på en brukt båt i disse dager og mange tråder her på forumet indikerer jo at selger har en helt annen oppfatning av hva hans stolte og velholdte båt er enn hva markedet er villig til å betale? Og den erstatning man har krav på er ikke mer enn markedsverdien ( i de aller fleste selskaper)! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hvem av dere her mener kunden bør staffes så hardt? forutsatt at dette er forsikringssvindel så mener jo egentlig kunden det selv, ellers hadde han vel ikke inngått avtalen? som forsikringskunde er jeg ikke interessert i å sponse svindlere med en krone. hvis han bare har vært utrolig sløv når han har innberettet skadeomfanget stiller det seg litt annerledes, men ikke så veldig mye. Jeg synes ikke det er unarturlig at han finner gjenstandene hjemme, først etter at forsikringsselskapet ikke har funnet de i båten. nei unaturlig er det helt sikkert ikke, men du skal da ikke føre opp ting du ikke har kontroll på "for sikkerhets skyld"? tipper bransjens erfaring er at det dreier seg om et ærlig rotehue i ett av ti slike tilfeller, de ni andre er folk som "prøver seg" eller bare ikke gidder sjekke hva som ligger i skapet hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hvis man er så sikker på at tilbudet er urimelig så bestrider man beløpets størrelse og dokumenterer hva som er det riktige beløpet. Det finnes mekanismer og klageinstanser for dette. Greit nok det, men blir forsikringsselskapet straffet dersom de bevisst underbyr? Det eneste jeg har hørt om er at de må betale mer enn de først prøvde seg på. Helt urimelig når kunden risikerer å bli bankerott for å forsøke seg på småpenger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hva slags straff er det du er ute etter? Nå er det vel forøvrig en påstand du fremsetter og intet annet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnmarken Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 (redigert) Konsekvensene for en kunde blir jo enorme når man da kan miste alt. Hva om båtens verdi var 3 mill? 6 mill.? Burde ikke svindelforsøket stå litt i forhold til erstatningsverdien? Når loven er slik at dersom en forsikringskunde bevisst forsøker å få ut "litt mer" risikerer å miste alt, så er det etter min mening ganske urimelig at forsikringsselksapet ikke risikerer annet enn at de må betale ut det de faktisk burde ha gjort i utgangspunket. Har du ikke hørt om tilfeller der forsikringsselskaper underbyr? Redigert 5.August.2013 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Når loven er slik at dersom en forsikringskunde bevisst forsøker å få ut "litt mer" risikerer å miste alt, så er det etter min mening ganske urimelig at forsikringsselksapet ikke risikerer annet enn at de .... det er ikke loven men den forsikringsavtalen i markedet som kunden har valgt å gå inn på som regulerer dette vel? skjønt jeg tror du skal slite med å finne avtaler som sikrer utbetaling til svindlere. hvorfor skal de få penger av meg? jeg tror de fleste er lite interessert i å sponse svindlere, som sagt. det er ikke marked for slike avtaler rett og slett. kanskje noen burde starte et veldedighetsfond for svindlere? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 (redigert) Ærlighet varer lengst, og er den eneste farbare led.. Kriminelle straffes så det svir på pungen,... En må komme den hvitsnittkriminaliteten til livs, det er vanlige dødelige som betaler for at andre "skor" seg på kriminalitet .. Vil tro krabaten har lært litt, så gjenstår det å se hvordan ankesaken til "Sunseeker gutta" går.., som på sett og vis er i samme båt... Redigert 5.August.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
JRK Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Uansett hva som er rett og galt i denne saken så håper jeg at dette får folk til å være edruelig når de krever forsikringpenger utbetalt. Det er vel ikke til å stikke under en stol at noen legger på litt både her og der, og det bør vi alle komme til livs. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Litt annen "divisjon" denne saken enn Sunseekergutta? Joda, jeg er helt enig i at hvitsnippskriminaliteten skal straffes. F eks så blir man ilagt staffeskatt om du blir tatt for å unndra skatt. Det er kanskje litt i samme båt som dette, men straffeskatt ilegges i forhold til hvor mye du har unndratt. I dette tilfelle har kunden tapt 700 000,- på å forsøke å svinde 20 000,-. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Vil tro krabaten har lært litt generelt, for de ærlige sosekoppene blir det desverre en bratt læringskurve noen ganger. ref folk som kjøper uten å sjekke heftelser i skipsregistret. problemet er at det er svært vanskelig å lage et system, enten det er forsikring eller annet, som ivaretar disse uten også å være åpent for svindlere. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hvorfor blir ikke "svindelen" tatt opp som en egen sak hvor han blir siktet for forsøk på forsikringssvindel? Er det svindel som koster ham 700 k ifølge selskapet ,bør det jo være straffbart ifølge norske lover etter mitt syn.. Dog var ikke dette en båt til 700k når den brant opp , men godt nede på 500 tallet et sted max , uten at det nødvendigvis har noe betydning. Nei , jeg kan ikke annet enn å tro at selskapet har noe mere i denne saken , som medfører at de bruker regelverket for det det er verdt og at de er mindre firkantede i andre saker hvor de ikke har mistanke om noe. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
quantumduck Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 I dette tilfelle har kunden tapt 700 000,- på å forsøke å svinde 20 000,-. jeg sliter fortsatt, hvorfor vil du gi dine penger til en som har forsøkt å stjele dine penger? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Da vil jeg heller kontre og spørre: Hvor mye vil du straffe en som forsøker å stjele dine penger ved bevisst skattesnusk? I skattesnusk får du straff i forhold til hvor mye du har unndratt. Hvor mye har du snytt på skatten quantumduck? Nei , jeg kan ikke annet enn å tro at selskapet har noe mere i denne saken , som medfører at de bruker regelverket for det det er verdt og at de er mindre firkantede i andre saker hvor de ikke har mistanke om noe. Ja, da synes jeg du tror godt om forsikringsbransjen. Hvis du vil vinne i retten så tar du frem det du har. Kan ikke tenke meg noe annet. Tryg ser muligheten til å unnslippe erstatning og gjør nettopp det. Bør forsikringsselkapene virkelig få lov til dette? Ja, jeg vet de har retten på sin side, men jeg finner dette totolt urimelig. Med mindre han har tent på båten selv, så sier nå jeg "stakkars mann". Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hva hvis dette gjaldt kun 1 av for eksempel 4 oppgitte fiskestenger til 400 kr da Finnmarken? Mulig jeg er naiv , men jeg tror pinadø ikke selskapene griper hver minste mulighet til total bortfall av oppgjør uten at de har gode grunner \ eller sterk mistanke om at det er andre ugler i mosen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Har du ikke hørt om tilfeller der forsikringsselskaper underbyr? Nei. Har ikke hatt mange forsikringsoppgjør selv, men de få vi har hatt har gått meget greit, fullt oppgjør på dagen, og sågar kun per telefon i et tilfelle (Gjensidige som andre omtaler som gjenstridige) hvor de for ordens skyld ba meg ettersende kopi av politianmeldelse. Har vondt for å tro at et selskap helt uten grunn går til grundig undersøkelser i en slik sak og med åpenbar fokus på verdigjenstander som er rapportert tapt, men har ingen kunnskaper om saken utover hva som står i oppslagene i pressen. Jeg er dog ikke naiv, i alle fall ikke så naiv! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnmarken Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hvis du ikke har hørt at selskaper underbyr, så tror jeg faktisk du er naiv eller så kverulerer du. Det har forresten både du jeg gjort flere ganger før, men det får så være. Vel, hvis Tryg gikk til grundige undersøkelser så må jeg vel si at det ikke var mye de fant. Tror du virkelig de har verre ting på denne kunden uten å ta det opp i retten? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Vel, hvis Tryg gikk til grundige undersøkelser så må jeg vel si at det ikke var mye de fant. Tror du virkelig de har verre ting på denne kunden uten å ta det opp i retten? Har du tungt for det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnmarken Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Antakelig har jeg tungt for det, men jeg ser ikke at du svarer på spørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Da vil jeg heller kontre og spørre: Hvor mye vil du straffe en som forsøker å stjele dine penger ved bevisst skattesnusk? I skattesnusk får du straff i forhold til hvor mye du har unndratt. Hvor mye har du snytt på skatten quantumduck? da var det siste snev av fornuft borte. skattessnytere bør straffes etter gjeldende lover og regler, forsikringssvindlere likedan, og i tillegg er det å forvente at vilkårene i forsikringsavtalen overholdes, spesielt med tanke på selskapets andre kunder som forventer akkurat det. hvis du mistenker at jeg snyter på skatten kan du godt få mitt kontonummer på pm for innbetaling av ytterligere berikelse. på forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 det er ikke loven men den forsikringsavtalen i markedet som kunden har valgt å gå inn på som regulerer dette vel? (...) Her er det nok forsikringsavtaleloven § 8-1 fjerde ledd som er brukt. Bestemmelsen har flg. ordlyd: § 8-1. (sikredes opplysningsplikt ved skadeoppgjør) (...) Gir sikrede ved skadeoppgjøret bevisst uriktige eller ufullstendige opplysninger som sikrede vet eller må forstå kan føre til at sikrede får utbetalt en erstatning han eller hun ikke har krav på, mister sikrede ethvert erstatningskrav mot selskapet etter denne og andre forsikringsavtaler i anledning samme hendelse. Hvis sikredes forhold bare er lite klanderverdig, bare angår en liten del av kravet, eller hvis det ellers foreligger særlige grunner, kan sikrede likevel få delvis erstatning. § 4-14 gjelder tilsvarende. (...) Retten må altså finne følgende vilkår oppfylt: Det må rent faktisk være gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger, forsikringstageren må ha gitt disse opplysningene bevisst, opplysningene må rent faktisk være egnet til å medføre at forsikringstageren kan få en erstatning han ikke har krav på, og forsikringstageren må vite eller forstå dette. Det er iflg artikkelen ts linker til nå to rettsinstanser som har funnet vilkårene oppfylt, og synsing om f.eks. hvorvidt han har gitt opplysningene bevisst eller ei basert på artikkelen blir noe ufundert. Jeg er sikker på at bestemmelsens siste punktum også er påberopt av mannen, og at retten har funnet at forholdene ligger slik an at han heller ikke skal få delvis erstatning. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Ikke vet jeg men har sålangt på min ferd i livet til gode å møte noen som bare er litt kjæltring. Syns avtalen forsikringskjøper har skrevet under på og betalt for tar grei høyde for at det ikke finnes noen som bare er litt kjæltring. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 da var det siste snev av fornuft borte. skattessnytere bør straffes etter gjeldende lover og regler, forsikringssvindlere likedan, og i tillegg er det å forvente at vilkårene i forsikringsavtalen overholdes, spesielt med tanke på selskapets andre kunder som forventer akkurat det. hvis du mistenker at jeg snyter på skatten kan du godt få mitt kontonummer på pm for innbetaling av ytterligere berikelse. på forhånd takk. Det var du som snakka om å betale ut penger til en som forsøkte å stjele mine. Derfor dette med skatteundragelser, som etter min mening er like mye tyveri av mine penger som forsikringssvindel. At forsikringsloven er slik er nettopp det jeg angriper. Det er ikke verre enn at jeg mener konsekvensene ble uforholdsmessig store i denne saken sett i forhold til f eks skattesvindel. Det mener åpenbart flere her, siden mange tror at Tryg antakelig må ha mer på denne kunden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Nå har jeg til gode å skrive under på noen forsikringsavtale, men ved innbetaling av premie så har man formodentlig også godtatt vilkårene. At man, de fleste (?), ikke gidder å ta seg bryet med å lese hva slags avtale/vilkår man har inngått er ikke andres problem enn en selv etter mitt syn. Joda, lov å være dum, "døv" og "blind", men ta regningen selv og ikke forsøk å sende den til andre som ikke har gjort noe galt! Og ja, det skal svi, svi så det monner, å være kjeltring! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 (redigert) Nå fremkom det vel at mitt innlegg at det var snakk om de som har aksjer i Tryg, og dette er vel sikkert også en del pensjonsfond rundt omkring så om Tryg tjener mer penger så vil det gavne mitt pensjonsfond (uansett hvem som forvalter dette) så her har du nok misforstått hva jeg skrev. Tja, her hadde jeg glemt å ta på lesebrillene.......pensjonsfond skaper selvfølgelig sin avkastning ut fra resultater i de selskaper det investeres i....... Redigert 5.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Per Tore Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Ikke vet jeg men har sålangt på min ferd i livet til gode å møte noen som bare er litt kjæltring. Syns avtalen forsikringskjøper har skrevet under på og betalt for tar grei høyde for at det ikke finnes noen som bare er litt kjæltring. ??????? Jeg kjenner alt fra bittesmåkjeltringer, småkjeltringer, mediumkjeltringer, til halvstorekjeltringer, storkjeltringer og kjempekjeltringer. Jeg har selv smuglet ei flaske brennevin eller to, kjøpt smuglervarer, brutt fartsgrenser, kjørt på rødt. Hva kvalifisere jeg til da?? Tror det finnes et ganske bredt spekter av hvor Ola Nordmann setter grensa for hva som er greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.