Bitteliten Startet 4.August.2013 Del på Facebook Startet 4.August.2013 (redigert) Har studert litt lading av batterier, og har flere ganger kommet over dette begrepet. Noen som har erfraring med dette eller kan forklare nærmere for ulike batterityper? Her er kopi av tekst fra lifeline batterier som eksempel Battery Equalizing and Deep Discharge Conditioning Charge: Charge with voltage-regulated (Constant voltage) charger. Charge1 @ 15.5 volts for 8 hours. ¹ Avoid overcharging. All batteries must be adequately vented during charging to avoid accumulations of explosive hydrogen gases. Never install or charge in a sealed container or sealed room. Equalizing should only be done when the battery is showing symptoms of capacity loss or from inadvertent deep discharges. In the event equalization is necessary, make sure to go through the normal charge cycle. Once the battery is fully charged, begin equalizing. Note: For 24 volt battery banks, simply take the charge voltages as provided above and multiply by 2. For maximum battery life, a battery must be recharged to 100% capacity. Recharging less than 100% may result in premature battery failure. Lifeline batteries are not covered under warranty if they are not recharged properly. For more information, please refer to our warranty policy. Redigert 4.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Utjevningslading er det Norske ordet. Det betyr at når batteriladeren har fulladet batteriet (bulkfase og absorpsjonsfase) kan du lade det på en høyere, konstant spenning i en viss tid. Grunnen er at laderen styres ift spenningen mellom batteripolene men den vet jo ikke om hver av cellene har lik spenning. Ved å overlade ytterligere vil de cellene som evt. er under 100% da bli fulladet mens de andre cellene bare produserer varme og knallgass. Batterier blir gjerne mer og mer skjevladet over tid og de cellene som ikke blir fulladet når laderen går ned på floatspenning vil begynne å sulfatere og får dårligere kapasitet, deres cellespenning faller raskere ved utlading/forbruk og dette er en ond sirkel som før eller siden ødelegger batteriet fullstendig. Av denne grunn blir flybatterier tatt ut og får full deepcycle og overlading med påfølgende kapasiteststest og evt. bytting av enkelceller hver fjerde måned. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Takk Er det AGM batterier? Jeg lurer litt på dette med gassing i tette batterier og manglende mulighet til vannpåfylling Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Meget godt poeng. Nettopp derfor kjøpte jeg konvensjonelle batterier (ZAP polske 140Ah tunge beist). Vedlikeholdsfrie batterier betyr at det ikke lar seg gjøre å vedlikeholde de...... dumt. AGM (absorption glass mat) er vedlikeholdsfrie ved at elektrolytten er i enslags "klut" som både gjør at væsken ikke kan renne ut, de kan monteres opp ned, de tåler vibrasjoner og slag bedre og er bedre mot sulfatering men de må lades saktere fordi de ikke kan etterfylles med vann. Vanlige væskefylte batterier kan også være vedlikeholdsfrie og da har de en slags vannfelle i utluftingen fra hver celle, da er tapet av vann mindre men skal du ha en stor batteribank som kan lades relativt raskt må du ha mulighet for å etterfylle. Blyakkumulatorer må altså opp i 14,8V (temperaturavhengig) i en viss tid for å komme over 80% ladning som er nødvendig for å unngå sulfatering. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 14.8V for å fullade en blyakkumulator??? Det hørtes veldig mye ut.. Dynamoen i en båt gir vel sjelden mer enn14.4V? Jeg hadde inntrykket av at vedlikeholdsfrie blybatterier ikke var så heldige, nettopp fordi de ved for høy ladespenning risikerer å koke/tørke ut, uten mulighet til påfyll av vann. Med landstrømlader tilkoblet over tid bør vel spenningen ikke overstige ca 13.8V? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 (redigert) Mastervolt laderen vår har en equalization mode som gir 15,5V, 20 A i opptil seks timer Dette er fra bruksanvisningen Equalize mode WARNING Incorrect use of the equalize mode may lead to hazardous situations WARNING Equalization is ONLY applicable for wet type batteries and will damage gel and AGM type batteries.. WARNING Do not smoke; use any naked flame or other sources of ignition due to risk of explosion. Always ventilate the room were the batteries are located and equalized to clear the air.. The equalizing mode can only be started when the Mass Combi is in operation. This means that the connection compartment of the Mass Combi must be opened while connected to the mains and the batteries. Take adequate measures for protection against short circuits and electrical shocks. During equalizing the batteries are brought into the gas state and is it possible that the permitted load voltages are exceeded. See chapter 9.4 for characteristics. Therefore appropriate measures must be taken, e.g. disconnect all loads from the battery and ventilate the room. For these reasons use of the equalizing mode should only be executed by trained technical engineers. An equalizing charge can be necessary after very deep discharges and/or inadequate charges. This has to be carried out according to the specifications of the manufacturer of the batteries. If you want To start the equalize mode DIP switch B SW8 Off-On-Off pulse Og hadde jeg lest den litt bedre hadde jeg funnet ut at man ikke skal utjavningslade AGM batterier i følge Mastervolt det er interessant å se at Lifeline sier at deres AGM batterier skal utjavningslades.. Redigert 5.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 @Dieseldahl: hva ga du for batteriene? Har 2stk døde 180AH på 45 Kg som bør byttes. Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
DieselDahl Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 14,8 er kun i absorpsjonsfasen og ja, de mister vann men de tørker ikke ut fordi du etterfyller vann en gang i blandt. En vedlikeholdslader gir lavere spenning så fort batteriene er toppladet. Når det gjelder dynamoen har den kun en dum spenningsregulator som da må regulere på en spenning som er safe. Derfor får du ikke god batterilevetid hvis du ikke bruker en "smartlader" jevnlig. Mange båteiere tror visst at et batteri er som en bensintank som man kan fylle opp før bruk..... Da kan du kjøpe nye batterier hver vår. @Bav32: Jeg har ikke prisen her og jeg fikk de av en sponsor Men de selges bl.a. på Dekknor. http://en.katalog.zap.pl/product/show/964%2000 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.