Jump to content

Redusert kjølevann i eksos VP2002


Vestafor

Recommended Posts

På tur hjem for en uke siden så la jeg merke til at motoren (en saltvannssliter fra 84) hadde en annen lyd fra eksosen, det kom mindre kjølevann og mer damp. Motoren virket ikke å gå med redusert ytelse, men har ikke turteller, og båter er litt grodd, så jeg er ikke bombesikker her.

 

Ved testing i havn så ser det normalt ut på tomgang, men med litt turtall (i fri) så kommer det mye mindre kjølevann enn ved tomgang.

 

Motoren går ikke varm, det er ikke vann i olje (skiftet nylig, den var svart og fin), og ikke olje i kjølevannet (litt ved oppstart). Den bruker veldig lite olje ellers også.

 

Jeg feilsøker og ser at impeller er ok. Har ikke dykket og sett på inntaket på seildrevet (må sikkert til).

 

Så til spørsmålet, om jeg åpner termostaten på disse motorene - trenger jeg ny pakning for å sette sammen igjen, eller er det o-ring der? Ser også at på marinepartseurope.com så står det 60-grader på saltvannstermostaten, men ser andre på 72-grader. Hva er riktig (sikkert den på marineparts, men må jo spørre for å være sikker :-) ), i tilfelle jeg trenger ny.

 

Ser veldig ut som o-ring på http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7726000-26-11619.aspx

 

Dersom det nå ikke er inntak eller termostat som gjør dette, hvor bør jeg feilsøke? Er det da ny pakning på toppen som gjelder?

 

Ser det har vært en del del om dette tidligere, skal sjekke tipsene her også, men vil helst unngå å hoppe i vannet for å sjekke inntaket, selv om det ser ut som det er den veien det går :-)

Link to post
Share on other sites

Hei! Opplevde akkurat det samme som deg på sommerferien iår..samme motor.. Høy tørr eksos lyd, hvit damp og lite kjølvann på høyere turtall.. Normalt på lavt tutsll..Sjekket alt og fant ikke noe galt.. Helt til jeg sjekket impeller for andre gang.. Da så jeg at metallringen inni gummien sluret.. Byttet impeller igjen.. (Byttet i våres) og vips alt var normalt igjen..

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

I tillegg til å bytte impeller, ville jeg ha forsøkt:

 

1) Åpne og rense sjøvannsfilteret

2) Åpne og lukke bunnventilen noen ganger for å eventuelt knuse skjell som har satt seg fast der

3) Koble vannslangen fra bryggen til bunnventilen og kjøre vann gjennom "feil" vei. Gjerne åpne og lukke bunnventilene noen ganger for å bygge opp trykk

4) Koble på en slangestuss på bunnventilen som er lang nok til å komme over vannlinjen og stake med stakefjær gjennom denne

5) Ta båten på land og pirke løs skjell i drevet

 

I tillegg er et tips å koble en provisorisk slange fra sjøvannsinntaket til toalettet dersom det er drevet som er tett

TMS

Link to post
Share on other sites

Angående groe på skrog og drev: Jeg har brukt en teleskopstang med vindusnal frempå, som tapes godt fast med gaffa, til å rengjøre skroget, propell og ror mens jeg står på brygga og båten ligger på vannet.. Rur og groe spruter. En times eller to jobb, så blir det stor forskjell. Ved å føle deg litt frem, finner du drevet og børster over det. Hadde stor betydning for farten.

Link to post
Share on other sites

Angående groe på skrog og drev: Jeg har brukt en teleskopstang med vindusnal frempå, som tapes godt fast med gaffa, til å rengjøre skroget, propell og ror mens jeg står på brygga og båten ligger på vannet.. Rur og groe spruter. En times eller to jobb, så blir det stor forskjell. Ved å føle deg litt frem, finner du drevet og børster over det. Hadde stor betydning for farten.

Har lånt meg et bra opplegg fra en seilende onkel.

En flytende kost med stiv bust med bue på, en alu-stang med bue og to rette alu-stenger. Greier å koste under kjølen, men har foreløpig bare tatt ene siden siden utrigger på andre siden ikke er med gangbru, og synker om jeg står på den, pluss at fortøyningene ikke passer om jeg snur båten (+latskap).

 

Men får ikke skikkelig tak i drev + at jeg er litt redd for å herje med logg-skovlehjulet med kosten. Husker ikke merket, men det er iallefall en smart innretning.

Hei,

 

I tillegg til å bytte impeller, ville jeg ha forsøkt:

 

1) Åpne og rense sjøvannsfilteret

2) Åpne og lukke bunnventilen noen ganger for å eventuelt knuse skjell som har satt seg fast der

3) Koble vannslangen fra bryggen til bunnventilen og kjøre vann gjennom "feil" vei. Gjerne åpne og lukke bunnventilene noen ganger for å bygge opp trykk

4) Koble på en slangestuss på bunnventilen som er lang nok til å komme over vannlinjen og stake med stakefjær gjennom denne

5) Ta båten på land og pirke løs skjell i drevet

 

I tillegg er et tips å koble en provisorisk slange fra sjøvannsinntaket til toalettet dersom det er drevet som er tett

 

1. Sjøvannsfilter har jeg ikke - burde nok hatt det, selv om det er en saltvannskjølt båt. Kanskje en del av problemet...

 

2. Inntaket er på bunnen av seildrevet - mange modifiserer dette og lager et eget inntak separat, nettop for å ha bedre kontroll med dette. Men har åpnet og lukket - og den var treig første gangene, om det kommer av at jeg vanligvis (har begynt nå) ikke lukket den når båten ikke var i bruk vet jeg ikke.

 

3. har tenkt på å gjøre noe slikt, også å koble kjølingen på en tank i båten for å se om det fortsatt er problem => da er problemet i inntaket. Men smart å prøve å blåse ut feil vei, dog er trykket i båthavnen så dårlig at jeg vet ikke om jeg greier å bygge opp noe. Skal vurderes.

 

4. Stakefjer ned i seildrevet, er det en lur ide? Noe som kan gå i stykker?

 

5. Tenkt tanken - ikke god nok kran i båthavnen jeg er i. Noen som har tips om havner som ordner "regattaløft" i bergensområdet?

 

Den med toalettet skjønte jeg ikke helt. Mener du å koble den til inntaket til toalettet?

Link to post
Share on other sites

 

 

"Den med toalettet skjønte jeg ikke helt. Mener du å koble den til inntaket til toalettet?"

 

 

Ja, det jeg prøvde å si var, at du kan bruke skroggjennomføringen til toalettet som inntak for vann til motorene for å teste ut om det kommer nok vann den veien. I såfall har du fått bekreftet at problemet sitter mellom sjøvannsinntaket og drevet.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg er ikke mekaniker, la meg si det aller først.Motoren det gjaldt var en Buch som satt i min seilbåt den gangen. For noen år siden fikk jeg akkurat det samme problemet. Jeg gjorde flere av de tingene som er nevnt i tidligere innlegg her, uten at jeg kan si at det hjelp over tid. Til slutt fant jeg løsningen da jeg åpnet termostathuset og fikk se hvor gjengrodd det var! Irr og rust hadde tettet systemet slik at hele huset måtte erstattes i tillegg til termostaten. Det hjalp på mitt problem den gangen.

Happy wife, happy life

Link to post
Share on other sites

Det er termostathuset jeg har tenkt å åpne som neste steg, da det er lettest tilgjengelig. Og da til spørmsålet mitt - bør jeg bytte o-ring (eller er det pakning der) når jeg åpner det?

 

Båten er brukbar, jeg seiler jo også, men jeg vil vite om jeg kan regne med at den er brukanes etter at termostathuset og settes sammen igjen uten nye deler. Det ser ut som o-ring i linken jeg har vist til over, men jeg er jo ikke sikker.

 

Og hva er dimensjonene? Er det nok å kjøpe et o-ring sett på Clas/Biltema?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er lenge siden den har blitt byttet så gjør det. Hos meg lå en del av gummipakningen inne i fordelingsrøret som går gjennom toppen.

Denne biten kan ha bremset litt på vannet hos meg. Men jeg har også hatt samme greiene, oppdaget ved et batteribytte at startbatteriet hadde klemt gummislangen nesten flat. Slangen går fra sjøvannsfilteret til motoren.

Nå er alt mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Kom akkurat hjem fra seiltur i fine 10 m/s. Holdt fin fart, og med revet storseil og en del inn på rulla fremme med Genoa 2 eller 3 (er ikke sikker) så holdt vi fra 5-7 knop på Comfortinaen! Nais. Men tilbake til motoren.

 

Da vi startet opp så ting normalt ut, mye kjølevann, også når vi putret ut for å sette seil, så tenkte kanskje at det var litt forbigående, og at mine forsøk på å koste skroget og drevet har båret frukter.

 

På vei inn igjen putret vi i 1-2 knop mens vi ryddet båten, men tenkte ikke på kjølingen, og etter litt knoting med full gass bak og frem i marinane pga vind da jeg skulle legge til så jeg det kom mye damp, og ingen kjølevann i eksosen.

 

Motoren var ganske varm, målte 42 grader i luften i motorrommet. Skjekket impelleren som anbefalt, og jepp metall-aksen dreide rundt i gummien. Låsepinnen hadde frest et fint spor. Byttet, og vips så kommer det mye mer kjølevann enn tidligere, også på tomgang. Den virket sikkert ok når den var stiv og kald, men når tempen kommer opp blir den dårligere.

 

Så problemet er foreløpig løst!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...