Jump to content

aq 151 , kjølevannt ble byttet m sjøvann, vordan skjer dette


sofa

Recommended Posts

Hei

Da jeg skulle sjekke noen pakninger på kjølesystemet i dag oppdaget jeg at det var sjøvann og ikke frostvæskeblandet ferskvann som kom i donken, hvor i all verden kann sånt skje. Nå begynner jeg å bli djevelsk lei av all motgangen den båtjævelen har gitt meg.

Ente opp med å ta ned hele varmevekselen for rengjøring og invendig rens.

Hvor får jeg kjøpt billigst paknings sett til varmeveksleren-ekspansjonstanken.

Link to post
Share on other sites

Hei

For 3 uker siden hadde jeg løs ekspansjonstanken da de var en liten lekasje i saltvanskretsen ut av veksleren, klinte på med paknings silikon blå type. Etter en tur m båten etter ca en ukes tørking så jeg at det fremdeles var lekasje,

Fikk ikke anledning til å skruve ned for i dag.slik jeg ser det så er det litt vanskelig å se at defekte pakninger der er synderen.lurer på om andre ha opplevd det samme.

Link to post
Share on other sites

Kor meiner du at saltvannet kommer inn i ferskvannskretsen da? Eg har store vansker med å skjønne korleis du har fått saltvann i ferskvannskretsen. På grunn av at ferskvannskretsen har mykje høgare temperatur enn saltvannskjølinga og dermed høgare trykk, så er det ikkje teoretisk mulig at det kan komme saltvann inn i motoren.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har ingen formening om hvordan saltvannet kommer inn i ferskvanskretsen, da jeg demonterte ekspansjonstanken

Så jeg ingenting på pakningene som skule gi meg noen klare hint. Når jeg holder for den ene stussen og blåser i den andre zå merker jeg ikke noen tegn til lekasje i varmeveksleren.

Link to post
Share on other sites

Er det sprekk i varmeveksleren et sted kan denne åpne seg når ting blir varmt og lukke seg når det blir kalt, da vil man heller ikke få trykk i systemet som teoretisk skal holde saltvannet borte fra ferskvannsdelen.

Varmeveksleren er vel det eneste stedet veskene kan blandes så feilen må vel ligge i den et eller annet sted på den ene eller andre måten.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har gjort noen forsøk på å finne en eventuell lekasje i varmeveksleren.

La den på en benk og fylte vann til det nesten rant over rørstussene , etter 2 dager var benken like tørr og nivået i veksleren var uendret. Så var det til å skjekke omdet skjedde noe når veksleren ble varm, la veksleren i en kasserolle

Fylte vann til det dekket veksleren , men ikke så mye at det rant over i rørstussene, lot det koke ca 15 min mens jeg observerte om det komm vann inn i veksleren, den forble tørr, jeg trekker den slutningen at sjøvann , ferskvann må ha

Byttet plass via paakninger på varmeveksler ( selv om jeg synes det virker rart ), . Nye pakninger er bestilt så vi får se hvor dette ender.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...