Jump to content

Skal man kjøpe en seilbåt fra 1985 med saltvannskjølt motor?


Gjennomsnittsman

Recommended Posts

Hei igjen Forum

 

Dette er jammen en aktiv plass, det er tydelig at mange båtfolk er på nettet hele tiden :-)

Jeg skal som tidligere skrevet ha meg en seilbåt. Jeg liker båtene til Håkan Sødergren. Mange er godt holdt og har det utstyret som jeg ønsker med i en seilbåt. Dessverre er det noen som ikke har ferskvannskjølt motor. Slik som denne Finngulfen . Bør jeg instinktivt skygge banen når det står en slavannskjølt motor i en båt fra åttitallet? Kan de leve mange år videre? Hvilke erfaringer har folket?

 

Happy wife, happy life

Link to post
Share on other sites

Du vil få tilbakemeldinger om at dette kan gå bra, og er motoren tatt godt vare på så kan den holde lenge, men selv hadde jeg aldri tatt sjansen! Ender du opp med å måtte bytte motor så vil det koste en liten formue, og du vil bare få tilbake en brøkdel av kostnaden ved motorbytte ved et salg. Husk også på at hvis du ser på en båt i/fra Sverige så må du betale 25% moms ved innførsel!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke sant, super båt. Men med et tillegg på 25% innførsel OG en motor som man bør være skeptisk til. Det kan dra seg til, det her. Det ser jeg jo nå som det kommer innspill. Det vil imke være mulig uten at jeg får til en skikkelig pruting på prisen, men man skal jo være høflig også mot selger...

 

Det med moring var morsom. Det er en VP 2002.

Er det en Volvo kan den brukes som moring. Ikke hør på superoptimistene.;-)

Happy wife, happy life

Link to post
Share on other sites

Sjøvannskjølt motor er alltid et lotteri. Det er ingen tvil om at før eller senere vil du få problem med kjøling pga. tilstopping av rust og saltavleiringer. Er motoren OK i øyeblikket og tåler full speed i timesvis kan du forlenge levetiden betydelig med å spandere på den et "bolt on" ferskvannskjølesett fra Martec. Skal dette bli vellykket kreves det en omfattende rens av kjølesystemet i forkant. Det er neppe noen som har sett en slik motor utslitt, men de sjøvannskjølte ødelegges av varmgang og korrosjon. Prut ned prisen med 10.000kr og bygg om. Du vil ha god motor i mange år fremover.

 

Dersom motoren ved prøvekjøring viser tegn til varmgang så skal du derimot være veldig skeptisk.

Link to post
Share on other sites

Hva med å hive ut motoren i Sverige selg den der, sett inn ny motor og seil den hjem. Da betaler du ikke dobbelt opp med avgifter ihvertfall på motoren om den ryker etter noen måneder eller år.

Den tanken har slått meg. Evt ny motor kjøpt i Sverige kan jeg få refundert moms for.

 

 

 

Samtidig kan dette være en god ide. Men jeg hadde tenkt å evt prute mer.

 

Sjøvannskjølt motor er alltid et lotteri. Det er ingen tvil om at før eller senere vil du få problem med kjøling pga. tilstopping av rust og saltavleiringer. Er motoren OK i øyeblikket og tåler full speed i timesvis kan du forlenge levetiden betydelig med å spandere på den et "bolt on" ferskvannskjølesett fra Martec. Skal dette bli vellykket kreves det en omfattende rens av kjølesystemet i forkant. Det er neppe noen som har sett en slik motor utslitt, men de sjøvannskjølte ødelegges av varmgang og korrosjon. Prut ned prisen med 10.000kr og bygg om. Du vil ha god motor i mange år fremover.

 

Dersom motoren ved prøvekjøring viser tegn til varmgang så skal du derimot være veldig skeptisk.

Happy wife, happy life

Link to post
Share on other sites

Om en velger å kjøpe en båt med en gamme sjøvannskjølt motor bør i alle fall prisen reflektere dette. Den du linker til synes jeg er for dyr. Gikk en Sirena 38 her i vår med nyere motor og teakdekk for omtrent det samme som hva den Finngulfen vil koste innført til Norge. Det dukker nok opp lignende båter på Finn om du er tålmodig.

Link to post
Share on other sites

30 års gamle MD 11C/17C med sjøvannskjøling går fremdeles i tusenvis av snekker og seilbåter,

og vil med inntaksfilter, årlig systemrens og konservering om høsten kunne gå i mange år til.

Når de en gang begynner å kjøle dårlig, er det snakk om å demontere sylinderforinger for å

rengjøre, bytte o-ringer og pakninger. Dette er en kurant jobb som ikke koster særlig mye,

deretter kan den gå i 10-15 år til.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Enda en superoptimist. Jeg har selv hatt flere båter med Volvo små diesler, Det beste en kan si er at de inneholder mye metall, og med flaks kan de faktisk vare nokså lenge. Men de kan også andre motormerker og i tillegg fungere relativt problemfritt. Volvo (egenproduserte) var nærmeste avtager etter dampmaskinen med sine ventil støtestenger som brekker og dårlig forbrenning som glatt røyklegger store havneområder. I tillegg til dårlig termostatsystem dårlig dieselpumpe og stygg grønnfarge!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...