tobixen Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 (redigert) Om panelet ligger fast i ramme eller flatt på dekk, treffer solen bare vekselvis 100%. "100%" på et panel som ligger flatt på dekk får man vel akkurat ved midnatt hvis og bare hvis man seiler på ekvator. På rundt 60 grader (Bergen, Oslo, Stockholm, Helsingfors, St.Petersburg, etc) bør solcellepanelet stå 60 grader ifht dekk rundt middag på vår/høst, og noe flatere midt på sommeren. På rundt 80 grader (Svalbard) bør solcellepanelet stå omtrent vertikalt (men såpass langt nord er det vel ganske lite å hente fra solcellepanel). De dagene det er skikkelig overskyet har ikke vinklingen så mye å si, da er det kanskje best at panelet ligger flatt. Mja, da er det vel på tide å kommentere litt vindmølletemaet. På "BåtWiki" står forresten også uforandret en slik subjektiv og lite gjennomtenkt kommentar, som utelukker brukererfaringer og andres oppfatninger.. Det geniale med en wiki er jo at hvem som helst kan redigere det de mener er subjektivt eller lite gjennomtenkt, eller slenge en kommentar på diskusjonssiden. Man trenger ikke logge inn engang. Jeg har sant nok ingen erfaring med vindmøller, men jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe galt der. Jeg har skrevet at den åpenbare ulempen med vindmølle er at den bare gir strøm når det blåser, og at den dessuten ikke gir strøm dersom det blåser for mye. Det er vel sant, eller hva? Det er også sant at båtfolk søker til steder hvor det er lite vind og bølger når vi ankrer opp. Vi hadde en opplevelse forrige helg, det var kuling ute i fjorden og fruen ville lage mat - vi ankret opp i en bukt like i nærheten hvor det ikke var så mye som et vindpust! Jeg har skrevet at vindmøller lager "noe" støy. Det er også et faktum. Hvorvidt støyen er irriterende eller ikke er en subjektiv ting. Jeg har heller ikke skrevet "irriterende støy", men "noe støy". På bakgrunn av ditt innlegg har jeg nå endret det til "Vindmøller kan være noe støyende - men med god kvalitet på vindmølla og riktig installasjon så kan dette være et relativt ubetydelig problem", samt "Dersom støyen blir plagsom kan vindmøllen settes i stoppeposisjon." Jeg har også lagt til "Sammenlignet med solcellepanel gir vindmøller relativt mye energi ifht plassbehov". Redigert 11.August.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Med ett urgammelt 100w panel og et 50w var vi selvforsynt i Middelhvet. Men vi gikk også en del med motor. Alt lys er skiftet til led, men vi har kjøleboks, el do og el. ferskvannspumpe. Panelene kan vippes i langskipsretning. Nå er vi kommet hjem og vurderer å anskaffe en vindgenerator i tillegg.Men vi ønsker også noe som er mest mulig stillegående. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Det geniale med en wiki er jo at hvem som helst kan redigere det de mener er subjektivt eller lite gjennomtenkt, eller slenge ....... / .........t med solcellepanel gir vindmøller relativt mye energi ifht plassbehov". Hei tobixen. Jeg mener det ikke vondt og jeg er helt på din side at en samling av fakta er bra. Men dessverre har ikke alle tid for å rydde på alle fronter samtidig. Jeg for eks. har egentlig ikke en gang nok tid for å følge ordentlig med her på BP. Tross alt har man jo ved et vanlig liv også en del kunder å betjene, nesten 24/7. Synd, men da blir ikke mye igjen for atter flere byggeplasser. Ang. det du har forandret er det jo bra, da er du på vei. Det er også det jeg har ønsket meg, nettopp å belyse slik fra helst alle sider. Du spør, jeg svarer. Du skriver "at vindgeneratorer ikke leverer strøm når det enten ikke blåser eller blåser for mye". Det første stemmer. => Men hvis en velger å leve helt uten vind da trenger en ikke å installere en mølle i det hele tatt. For alle andre finnes det mange forskjellige løsninger, hvis man glemmer penger. Det andre stemmer ikke. => "Billigmøller" flest får problemer, mens andre bare jobber fint også med ekstremt mye vind og gjør plettfri det den er designet for t.o.m. når ikke en gang litt "unormale" mennesker ønsker å være ute. Og da er vi tilbake på det vesentlige. Uansett hva det dreier seg om, man må først sjekke både hva man trenger og hva man ønsker. Dette definerer i vårt tilfelle også argumenter som "støy" fordi støy er relativ og oppfattes svært subjektiv ikke minst under innflytelse / pga. av emosjoner. Så kunne naboens argument være: "Det støyer, jeg liker ikke noen lyder mens jeg ligger i ly av en øy" Jeg kunne argumentere: "Jeg seiler. Lite vind = ingen eller lite støy, mye vind = mer støy, gjelder både båt, miljø og mølle. Men støyet rund omkrings svelger støyet av møllen min nesten fullstendig slik at jeg ikke oppfatter den som mas". Klare forskjell, men har da en av oss noe bedre argument? Og derfor mener jeg at en Wiki ikke -kan- få lov å beskrive en side hvis Wikien ikke beskriver andre sider samtidig. Det er forresten også hovedforskjellen mellom noe som helst Wiki og et livelig forum. På et forum får man garantert pepper hvis man først mener noe annet på høyden av andre meninger. Og det vises hvor forskjellig det både er, kan og skal være, fordi for hver løsning finnes det en til. Vanligvis. Så, bare hold på med prosjektet ditt, ting tar tid, og til slutten former det seg automatisk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Her, svenn-m og tobixen, så høres det ut hvis man har 2 stykke Silentwind i gang. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Terje_F Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Låner denne tråden istedetfor å opprette en nesten tilsvarende: Jeg vurderer å montere solcellepanel på en hardtop med skyveluker på en Scan Atlantic. Panelene skal da monteres på den delen av hardtopen som skyvelukene ligger når lukene står i åpen posisjon. Hardtop er noe krummet så jeg tviler på av vanlige solcellepanel-fester til paneler i ramme fungerer og det er ikke rekker på hardtop til å feste faste paneler med. Jeg vurderer derfor fleksible paneler som jeg bare fester på panelenes kortsider (3-4 skruer på hver kortside) i hardtop slik at de blir "hengende" over det "sporet" som skyvelukene ligger i ved åpning. Min bekymring går ut på om det blir for mye vindfang i disse panelene siden de bare er festet på kortsidene og at de vil ryke i festene eller blafre i vind? De er jo bare 3-3,5 mm tykke og har mål ca 50x100 cm (ref www.sparelys.no) Noen erfaringer med fleksible paneler i forhold til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 (redigert) ... Jeg vurderer derfor fleksible paneler som jeg bare fester på panelenes kortsider (3-4 skruer på hver kortside) i hardtop slik at de blir "hengende" over det "sporet" som skyvelukene ligger i ved åpning. Min bekymring går ut på om det blir for mye vindfang i disse panelene siden de bare er festet på kortsidene og at de vil ryke i festene eller blafre i vind? De er jo bare 3-3,5 mm tykke og har mål ca 50x100 cm (ref www.sparelys.no) Noen erfaringer med fleksible paneler i forhold til dette? Du kan jo lime panelene med noen lange striper med Tec7, Sikaflex eller lignende...? Det burde stoppe "blafring" og rasling, og sørge for at de holder seg rolige. Redigert 27.August.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Terje_F Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Mener du på lang- eller kortsiden?. Langsiden på panelene vil ikke være i kontakt med hardtop (det er her lukene skal kunne bevege seg fritt). Så det er bare på kortsidene panelet kan festes. Som en hengekøye men så stramt og fast som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Skru fast en tynn aluplate først og lim/skru panelet fast oppå denne så slipper du blafring. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Mener du på lang- eller kortsiden?. Langsiden på panelene vil ikke være i kontakt med hardtop (det er her lukene skal kunne bevege seg fritt). Så det er bare på kortsidene panelet kan festes. Som en hengekøye men så stramt og fast som mulig. Av, da misforstod jeg scenariet. Jeg så for meg at panelet skulle ligge på "lukegarasjen", men at du ikke kunne skru andre steder enn i kortendene på siden. Da ville liming fungert. My bad! Du får ikke skrudd fast en tynn metall-list (eller lignende) i for-og bakkant av panelet for å stive av langsidene og redusere vibrasjoner? 3 mm flat-jern foran, på midten og bak? Må være syrefast for å unngå rust. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Terje_F Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Gode forslag! Både alu-plate og alu-list vil nok gjøre nytten! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Har 95 W Sunpower SPR-95 og Steca PR 1515 15A regulator med fast karm, så det blir lufting under panelet Ligger i bøye og har kjøleskapet i drift fra april til oktober og fulle batterier. I uthavn flytter jeg på panelet etter sola. Pris og kvalitet pleier normalt å henge ihop..... Og en bør finne ut hva kan forvente å få ut av et panel, før en handler. http://www.sparelys....id=19&Itemid=37 http://www.alternati...cellepanel.html https://www.hyttetor...CFcVX3godjBgANw http://www.sparelys....id=15&Itemid=17 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Solcellepanel har gjort enorme fremskritt m.h.t pris/ytelse i det siste, mye takket være Kinas subsidier av egen solcelleindustri. Men har sett at det er mye forskjeller i markedet, så det lønner seg å være obs og sammenligne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.