Jump to content

Noen som tar overhaling av Mercedes OM52 motor.


Ruffy

Recommended Posts

Hallo. Har en Mercedes OM352 fra ca 1980 som sitter I en 30 fot plattgatter furu/mahogany.

 

Tenkte å ta en større jobb på båten og da også ta ut motoren,

 

Ingenting galt - går som ei klokke men pga div lekkasje I båt er det på tide å shine opp lakk og vurdere skifte av gamle motorfester.

 

Motoren er på 5,7 liter - 120 hk selvsugende så bortimot uslitelig men antar en sjekk er på tide.

 

Kjenner noen til gode motorfolk rundt indre Oslofjord som tar slike jobber?

Gjerne pensjonister ellere hobbymekkere.

 

 

Takker for tips.

 

mvh Ruffy

Link to post
Share on other sites

Hvorfor overhale noe som er i orden? Skulle heller tro at du har behov for rustpussing og overmaling. Kanskje også noe vedlikehold i form av ventiljustering, trykktesting av dyser samt olje og filterskift. Nye remmer og vedlikehold på sjøvannspumpa. I samme rennet kanskje også rens av varmeveksler og kjølesystem. Intet av dette er overhaling, det er utelukkende vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Som selvutnevnt OM352 tulling stiller jeg samme spørsmål som TMe. Du trenger neppe å overhale motoren om den ikke bruker olje, eller lekker fælt.

 

Det du derimot bør gjøre er å ta en grundig gjennomgang av alt av pumper, slanger, og en full overgang av dyser, ventiler, og en sjekk av dieselsystemet.

 

Motoren er, som jeg tidliger har skrevet i andre tråder om denne motoren, det er en av de beste dieselmotorene som finnes. :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...