tha Startet 5.August.2013 Link til dette innlegget Startet 5.August.2013 Hei, Jeg har opplevd at jeg ikke får økt turtall på motor ved kobling framover. Kan dra pådragsspaken i bånn og hører da bare en ulyd fra motorrommet, som om noe slurer. Ved å sette i fri, også i revers får jeg turtall bakover og etter det også turtall framover. Så 'fiksen' når jeg opplever dette er å kjøre litt i revers med noe turtall. Noen som vet hvorfor dette skjer og eventuelt hva som er galt og om det bør utbedres raskt eller til høstprepareringen? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Drev eller gir? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Har du drev så har flere opplevd slike problemer når gearaktuatoren pga treghet ikke går helt i gir. Årsaken er treg gearwire og/eller at det behøves en justering. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
tha Svart 5.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Jeg har drev, og jeg får koblet framover, dvs. drevet er i gir, men altså bare for tomgang i forover posisjon. Virker som om kobling mellom fram, nøytral og bak går nogenlunde greit, men at jeg av og til opplever at motor ikke vil gi turtall når jeg går fra nøytral til forover (et lite spark bakover hvor motor stiger litt på turtallet fikser problemet med å få turtall framover). Vet ikke om jeg får sjekket treghet i wire før jeg kommer meg på land. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Jeg mener det er en (mikro)bryter i aktuatoren som gir signal til elektronikken om at drevet er kommet skikkelig i gear. Drevet kan være i gir, men pga tregheten blir ikke bryteren trykket inn. Dette kan kanskje justeres som en midlertidig løsning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tskjei Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Brigg har nok rett her.Det elektroniske systemet føler ikke at drevet er i gir.Da beskytter det drevet med å ikke la deg få gi gass. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Sender deg link. Va med kalibreringen? http://www.bjordal-madsen.no/download.asp?id=136 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 (redigert) Høres ut dom om aktuator og gearwire er et sted å starte feilsøking. En mann i motorrommet og en på spaken kan gi svar Redigert 6.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tha Svart 6.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Tusen takk! Dette skal jeg sjekke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Du har vel mellomaksel mellom drev og motor på Skilsøen din du? Da kan du være en av få som ikke trenger å flytte frem motoren for å bytte gear wire om du må det Om du søker på aktuator finner du en hel del om temeaet her. MajorAndy hadde en omfattende sak der han dissekerte en slik sak tidligere i sommer Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Jeg syntes det er rart at du ikke får en feilmelding på motoren. Jeg fikk feilmelding samtidig som at motoren stoppet når jeg hadde problemer med girvaieren. Du kan lese litt mer om denne problematikken her. https://baatplassen.no/i/topic/91924-vp-d-motor-praktiske-raad-til-anbefaltenoedvendige-oppgraderinger/ Sitér dette innlegget Link to post
tha Svart 19.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Den går helt greit i gir. Det er bare turtallet som ikke kommer. Har fungert utmerket siden jeg postet her, så motoren må nok ha en sjette sans... Skal få sett på akutatoren når den skal på land Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.