Jump to content

Bo i båt i Bergen


Mats Karppinen

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en student som vurderer for tiden å flytte ut av hybel for å investere i en seilbåt og bo i båt, har blitt litt lei på høye leiepriser og har uansett tenkt å skaffe meg seilbåt en gang i livet.

 

Jeg lurer litt på fordeler og ulemper, og om det er en utfordring om vinteren. Lurer også på om noen vet om noen muligheter til hvilke brygger i Bergen det er mulig å legge båten sin om vinteren og eventuell pris:) Kanskje noen her har opplevd det samme eller gjør noe lignende?

 

Takker for eventuelle svar!

 

Hilsen en bergenstudent

Link to post
Share on other sites

Kult! Håper det blir bra.

 

Ulemper:

  1. Det kondenserer på veggene og taket hele vinteren. Når du puster lager du vanndamp, og skroget er iskaldt, selv om du har vifteovn på. Da får du dugg på veggene, og det blir klamt og ekkelt i båten. Du får ikke luftet det ut på grunn av kulden. Løsningen kan være å kjøpe en isolert båt, og eventuelt supplere med isolasjonsmatter oppå dekk
  2. Det er ikke mange seilbåter som har vaskemaskin ombord. Du er avhengig av fasiliteter i havnen.
  3. Det kan blåse ganske godt i Bergen om vinteren. Det kan være en fordel hvis du liker å bli vugget i søvn. Hvis du blir lett sjøsyk; not so good :)

Fordeler

  1. Du har hybel, hytte og båt i ett :) Om sommeren er det en ganske awesome kombinasjon
  2. Du kan ta båten inn til sentrum når du skal på byen og spare taxiutgifter
  3. "Vil du være med og se på seilbåten min?"

Vinteren kan være hard. Hvis du har et stramt budsjett må du nok gjøre regning med å isolere båten innvendig selv. Det betyr mye skruing :)

Redigert av Ove Gram Nipen (see edit history)
Link to post
Share on other sites