Jump to content

Bo i båt i Bergen


Mats Karppinen

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en student som vurderer for tiden å flytte ut av hybel for å investere i en seilbåt og bo i båt, har blitt litt lei på høye leiepriser og har uansett tenkt å skaffe meg seilbåt en gang i livet.

 

Jeg lurer litt på fordeler og ulemper, og om det er en utfordring om vinteren. Lurer også på om noen vet om noen muligheter til hvilke brygger i Bergen det er mulig å legge båten sin om vinteren og eventuell pris:) Kanskje noen her har opplevd det samme eller gjør noe lignende?

 

Takker for eventuelle svar!

 

Hilsen en bergenstudent

Link to post
Share on other sites

Kult! Håper det blir bra.

 

Ulemper:

  1. Det kondenserer på veggene og taket hele vinteren. Når du puster lager du vanndamp, og skroget er iskaldt, selv om du har vifteovn på. Da får du dugg på veggene, og det blir klamt og ekkelt i båten. Du får ikke luftet det ut på grunn av kulden. Løsningen kan være å kjøpe en isolert båt, og eventuelt supplere med isolasjonsmatter oppå dekk
  2. Det er ikke mange seilbåter som har vaskemaskin ombord. Du er avhengig av fasiliteter i havnen.
  3. Det kan blåse ganske godt i Bergen om vinteren. Det kan være en fordel hvis du liker å bli vugget i søvn. Hvis du blir lett sjøsyk; not so good :)

Fordeler

  1. Du har hybel, hytte og båt i ett :) Om sommeren er det en ganske awesome kombinasjon
  2. Du kan ta båten inn til sentrum når du skal på byen og spare taxiutgifter
  3. "Vil du være med og se på seilbåten min?"

Vinteren kan være hard. Hvis du har et stramt budsjett må du nok gjøre regning med å isolere båten innvendig selv. Det betyr mye skruing :)

Redigert av Ove Gram Nipen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bor seilbåten min i sandviken. Her er vi flere som Bor også. Det med kondens er ikke så ille som mangen skal ha det til. Eg har en diesel ovn i båten en eber d4 som bytter ut luften i båten 100 ganger i døgnet. Her er det i hvertfall tørt og fint. Bor i en uisolert båt og er ikke problem å holde tempen over paråtjue på vinteren. Skal riktig nokk begynne å isolere båten til vinteren nå. Satser på å få litt lavere strøm/dieselutgifter. Marinaen i sandviken koster 600kr per fot i årer så med mine 31 fot så ligger eg på 18600 for ett år. 1550kr i månen er ikk så gale i Bergen sentrum:)

Link to post
Share on other sites

Bor seilbåten min i sandviken. Her er vi flere som Bor også. Det med kondens er ikke så ille som mangen skal ha det til. Eg har en diesel ovn i båten en eber d4 som bytter ut luften i båten 100 ganger i døgnet. Her er det i hvertfall tørt og fint. Bor i en uisolert båt og er ikke problem å holde tempen over paråtjue på vinteren. Skal riktig nokk begynne å isolere båten til vinteren nå. Satser på å få litt lavere strøm/dieselutgifter. Marinaen i sandviken koster 600kr per fot i årer så med mine 31 fot så ligger eg på 18600 for ett år. 1550kr i månen er ikk så gale i Bergen sentrum:)

Når du bor i Sandviken marina, har du fasiliteter som vaskemaskiner og slikt tilgjengelig?

Redigert av Mats Karppinen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nøkkelen til å unngå kondens om vinteren er å få luftsirkulasjon om bord. Altså må man hente frisk luft utenfra. Har man en vanlig dieselvarmer, ordner dette seg lett. Ikke bruk elektriske vifter. De bare resirkulerer den gamle luften om bord.

Sammenlign det med klimaanlegget i en bil. Trykker du på luftresirk-knappen om vinteren, dugger vinduene med det samme. Henter du luft utenfra, forsvinner dugget.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten kan med fordel isoleres med skrogisolasjon da du både reduserer kondenseringen på ellers kalde overflater samt at du ikke trenge å fyre så hardt for å holde varmen. Det blir mye lunere ombord og mindre støy.

Avfukter er genialt og en ting man med fordel kan avse plass til. Jeg har en maeco dd8l. Den sender tørr og oppvarmet luft inn i cabinen og har valgfr oppsamlet og slangeløsning. Ioniserende filter som fjerner lukt og bakterier.

Bruker den hele året, også på tur. Stiller den inn på 50% relativ fuktighet, og den passer seg selv. Har jeg vært ute og seilet og har fått et fuktig forseil, legger jeg det åpent i salongen, og kjører avfukteren på full guffe og tette alle spjeld.

Det er viktig å holde det tørt ombord, ærlig mtp madrasser, dyner og sengetøy. Koker du mat ombord, blir det fort høy luftfuktighet og påfølgende kondens på kalde overflater.

Link to post
Share on other sites

Du trenger absolutt ikkje isolere båten for å bu i den, det er bare tull, men klart om du tar arbeidet så hjelper jo det. Bur i min båt nå på 3. året, har ett par plasser eg har lagt plater, skrogsider i lugar og i klesskap, det er det med isolasjon. Fyrer med 2Kw om vinteren og supplerer med dieselvarmer iblandt. Bergen kan ikkje sammenlignes med nord og øst i dette landet. Sjelden tempen synker mot -10 her. Ikkje har me plager med is heller. Eg har budd i Elsero marina, der er det ein vaskemaskin og tørketrommel, men marinaen er langt i fra rolig mtp sjø og verforhold. Bur nå i Litlebergen, her er det ingen fasiliteter, men med planlegging så går klesvasken greit. Er jo vaskemasiner og tørketromler på Zachen, koster 60kr for å bruke ett døgn.

Viktig å lagre kler med luft rundt, eg har hengehyller fra IKEA som eg lagrer kler i, unngår den verste fukten og båtlukta da. Skal vurdere luftavfukter igjen til vinteren, heiv den ut i januar, var bare i veien. Har jo 20 grader og tørt om vinteren uansett.

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Er dritlei av å forklare forståsegpåere at man ikke trenger en isolert båt for å bo i...

Klart det går fint å bo i båt uten å isolere! Men er enig med Eureka i at komforten øker med isolasjon. Jeg bor i en eldre Oceanis på 44' og isolerte deler av skuta. Har i etterkant kunne la avfukteren hvile (bortsett fra etter dusjing og i kraftig regnvær) og trenger fyre mindre nå for å holde samme temperatur som tidligere. I tillegg blir det raskere varmt når jeg kommer hjem og fyrer opp dieselkaminen og varmen er jevnere fordelt enn før. Ja, det gikk fint an å bo ombord uten isolasjon, men erfaringen etter isoleringen tilsier at jeg ikke vil tilbake. Ved et eventuelt båtbytte kommer jeg også til å isolere da jeg ser hvor mange fordeler det har. Selv om det var en skikkelig drittjobb synes jeg det er verdt det nå i etterkant :wink: Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok viktigere å holde inneklima noenlunde tørt. Ville investert i luftavfukter. Om lyden blir plagsom kan den jo bare stå på timer, slik at den er på når du er borte fra båten.

 

Har selv begynt å isolere båten, og det blir straks mye lunere så det er uansett vel verdt insatsen.

Link to post
Share on other sites

Dette snakket om fukt i båt kan jeg ikke slutte opp om, nå har jeg bodd i båten min siden november i fjor her i Bergen, ennå ikke merka noe til det. Aldri hatt luftavfukter. I vinter brukte jeg vifteovner i lange perioder, før jeg skjønte at webastoen er billigere i bruk enn elektrisk oppvarming. Fortsatt ikke noe problem med fukt.

 

Jeg har vært om bord i båter hvor det dugger på brillene når jeg kommer om bord, så det er nok forskjell på båter når det gjelder fukt, uten at jeg helt forstår hvordan HR har greid å lage en båt hvor jeg ikke merker noe til kondens. Jeg ser jo at kjølsvinet fylles opp, så dette er nesten et lite mysterium for meg...


Skal riktig nokk begynne å isolere båten til vinteren nå. Satser på å få litt lavere strøm/dieselutgifter.

Dette bør du gjøre før det blir vinter dersom du skal lime isolasjonen på skroget, siden limet så vidt jeg har skjønt ikke herder ordentlig ved for lave temperaturer.

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...